Logga in

Här är de snyggaste trycksakerna, presentaskarna och bilwrappsen

28 september, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Fespa Awards 2020 är avgjort och det finns ett svenskt företag med bland vinnarna! Oavsett var vinnarna kommer ifrån så utlovas riktigt snygga produkter.

Japanerna och deras kalendrar

Få länder har en så stark tryckhistoria som Japan och just deras kalendrar står ofta ut i mängden. Därför är det kanske ingen större överraskning att det japanska tryckeriet Sakawa Printing vann kategorin ”Creative special effects paper, board & plastic” med sin ”fiskkalender”.

Kalendern i A2 format är digitaltryckt med  AGFA’s Jeti Mira 2716HS8 LED, fiskarna har sedan fått en upphöjd struktur med hjälp av digitaltryckt lack.

Endast ett nordisk bidrag bland vinnarna – och det är svenskt

På delad förstaplats i kategorin Roll-to-roll printed textiles hittar vi det svenska bolaget Tobex som tryckt upp en hel kuliss och tillhörande rekvisita till Folkteatern i Göteborg. Man har tryckt tak, draperier, väggar och mattor, först på papper med Mimaki TS34 innan man sublimerat det på olika textilier.

Läckraste folieringen

Inte ens den mest bil-ointresserade kan blunda för att det här är en läcker foliering, på en stilig bil. Jobbet är utfört av det holländska bolaget Vermeulen & Vermeulen Reclame till racing-teamet Streatgasm 2000. Fågeln Fenix huvud är i 3D och sitter fast på motorhuven, kroppen är folierad med 3M-film och tryckt med en storformatsskrivare från Roland, utskuren med en Zund S3. Fjädrarna är ritade för hand och sedan utskurna och fastsatta individuellt.

Orientalisk Presentask någon?

Kategorin ”Packaging on paper & board” vanns av det indiska bolaget Perfect Packaging med deras fantastiskt vackra och orientaliska presentask, fylld med vad som verkar vara choklad.

Presentasken är tryckt med sju färger, inklusive vitt med en UV-Heidelberg och med sammets-laminering på toppen och undersidan. Finishen är gjord med 5 olika UV-tekniker, på en guldlaminerad vikbar kartong.

Fantasia Marina

Kategorin ”Display and pop on paper & board” vanns av det spanska bolaget Ability Diseño Grafico på uppdrag av skaldjursbolaget Dani. På bilden ser vi Fantasia Marina, en display installation på 2 x 1,3 meter, gjord av återvunnen kartong och tryckt med en HP 11000 UV digital. Utskuren med en kombination av Esko och Phoenix skär- och vik-teknologier.

Ryssland dominerar tryck på kläder

I kategorin ”Printed garments” gick både första-, andra- och tredjeplats till ryska företag. Vann gjorde bolaget Imaika med sitt heltäckande screentryck gjort på en ROQ-press med vattenbaserad färg från företaget Magna.

Shout-out till Norge

Inga av våra nordiska grannar lyckades knipa någon förstaplats men i kategorin ”Non-printed signage” fick Norge en hedersutmärkelse för ”Gullskiltet” gjord av Eidskrem Reklame. På bilden ser vi en fasadskylt som mäter 6 x 0,35 meter. Alla bokstäver är stencilerade och förgyllda med 24 karats guldlöv, utfärdat med traditionell skyltskrifts-teknik och inramat med trä. Aalesunds Skipperforening kan sannerligen vara stolta över sin nya fasadskylt!

För mer inspiration hittar du alla vinnande bidrag här.

Elanders förvärvar återvinningsaktör – vill skapa global plattform för cirkulär hantering av IT-utrustning

Tjänster och lösningar för en cirkulär ekonomi viktig del av hållbarhetsarbetet.

Hösten började svagt – nedåt för alla medier utom ett

”Investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som man har kunnat se under sommaren håller i sig.”

Amazon stoppar in 3,5 miljarder i tryckeriet till i sin merch-satsning

Amazon investerar 400 miljoner dollar i digital printutrustning.

Snabbmatskedja skrotar leksakerna – delar ut 5 miljoner böcker istället

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max, som byter ut plastleksaker mot böcker. (Bilder: Press)

Plastleksaker byts ut mot fem miljoner böcker. (mer…)

Krönika: Den här artikeln borde heta ”Offlinekanaler dominerar världen” – men vi testar att hålla oss till fakta

”Det tryckta mediet har hamnat i kläm”.

Elbrist hotar: IT-jättarnas miljöpåverkan ökar snabbt

Nya serverhallar ska byggas – vilka var för sig kan dra så mycket el som ”ett halvt kärnkraftsverk”. Dubbelt så mycket som hela Uppsalas el-förbrukning!

Ny podd: Anni Sandgren – I grund och botten handlar det om att ställa frågan är det här dumt eller smart?

I dagens avsnitt av Branschkollpodden träffar vi Anni Sandgren, CSR Manager på New Wave Group. Vi pratar bland annat om, klimatkompensering, var man börjar sitt hållbarhetsarbete och om hur produktmediabranschens hållbarhetsarbete ser ut om tio år. Missa inte det här! (mer…)

Postutredningen får kritik från branschen – ”Saknar flera perspektiv och viktiga framtidsfrågor”

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen (Bild: Grafiska Företagen)

”Uppenbart att regeringen måste ge tilläggsdirektiv för att säkerställa en framtidssäkrad postpolitik”.

De är först i världen att foliera trycksaker med metallpulver

Mr. Barthel, ägare till tyska Barthel Gruppe och Jan Franz Allerkamp, vd på Actega Metal Print (Bilder: Actega)

De är först med banbrytande teknik för foliering.