Logga in

Här är de snyggaste trycksakerna, presentaskarna och bilwrappsen

28 september, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Fespa Awards 2020 är avgjort och det finns ett svenskt företag med bland vinnarna! Oavsett var vinnarna kommer ifrån så utlovas riktigt snygga produkter.

Japanerna och deras kalendrar

Få länder har en så stark tryckhistoria som Japan och just deras kalendrar står ofta ut i mängden. Därför är det kanske ingen större överraskning att det japanska tryckeriet Sakawa Printing vann kategorin ”Creative special effects paper, board & plastic” med sin ”fiskkalender”.

Kalendern i A2 format är digitaltryckt med  AGFA’s Jeti Mira 2716HS8 LED, fiskarna har sedan fått en upphöjd struktur med hjälp av digitaltryckt lack.

Endast ett nordisk bidrag bland vinnarna – och det är svenskt

På delad förstaplats i kategorin Roll-to-roll printed textiles hittar vi det svenska bolaget Tobex som tryckt upp en hel kuliss och tillhörande rekvisita till Folkteatern i Göteborg. Man har tryckt tak, draperier, väggar och mattor, först på papper med Mimaki TS34 innan man sublimerat det på olika textilier.

Läckraste folieringen

Inte ens den mest bil-ointresserade kan blunda för att det här är en läcker foliering, på en stilig bil. Jobbet är utfört av det holländska bolaget Vermeulen & Vermeulen Reclame till racing-teamet Streatgasm 2000. Fågeln Fenix huvud är i 3D och sitter fast på motorhuven, kroppen är folierad med 3M-film och tryckt med en storformatsskrivare från Roland, utskuren med en Zund S3. Fjädrarna är ritade för hand och sedan utskurna och fastsatta individuellt.

Orientalisk Presentask någon?

Kategorin ”Packaging on paper & board” vanns av det indiska bolaget Perfect Packaging med deras fantastiskt vackra och orientaliska presentask, fylld med vad som verkar vara choklad.

Presentasken är tryckt med sju färger, inklusive vitt med en UV-Heidelberg och med sammets-laminering på toppen och undersidan. Finishen är gjord med 5 olika UV-tekniker, på en guldlaminerad vikbar kartong.

Fantasia Marina

Kategorin ”Display and pop on paper & board” vanns av det spanska bolaget Ability Diseño Grafico på uppdrag av skaldjursbolaget Dani. På bilden ser vi Fantasia Marina, en display installation på 2 x 1,3 meter, gjord av återvunnen kartong och tryckt med en HP 11000 UV digital. Utskuren med en kombination av Esko och Phoenix skär- och vik-teknologier.

Ryssland dominerar tryck på kläder

I kategorin ”Printed garments” gick både första-, andra- och tredjeplats till ryska företag. Vann gjorde bolaget Imaika med sitt heltäckande screentryck gjort på en ROQ-press med vattenbaserad färg från företaget Magna.

Shout-out till Norge

Inga av våra nordiska grannar lyckades knipa någon förstaplats men i kategorin ”Non-printed signage” fick Norge en hedersutmärkelse för ”Gullskiltet” gjord av Eidskrem Reklame. På bilden ser vi en fasadskylt som mäter 6 x 0,35 meter. Alla bokstäver är stencilerade och förgyllda med 24 karats guldlöv, utfärdat med traditionell skyltskrifts-teknik och inramat med trä. Aalesunds Skipperforening kan sannerligen vara stolta över sin nya fasadskylt!

För mer inspiration hittar du alla vinnande bidrag här.

SEMINARIUM: Sälj grafiska tjänster på nätet – lär dig av experter i Europa

Pandemin förändrar hur man gör affärer i näringslivet och även i den grafiska branschen. (mer…)

Procurator lägger packaging-verksamhet i eget bolag

Procurators förpackningsverksamhet bildar ett eget nytt bolag och det som tidigare hette Procurator Packaging Solution blir nu till Pacudo. (mer…)

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.