Här är branscherna som köper mest produktmedia
Olika branscher köper olika mycket produktmedia, vissa anser produktmedia vara en avgörande del av marknadsföringen och andra köper knappt någon produktmedia alls. Här är branscherna som köper mest.
Marknad- och konsulttjänster toppar listan med 9,4 procent av inköpen. Bland dessa ingår bland annat pr- och reklambyråer, bemanningsföretag och HR. Tätt därefter kommer skolor, som står för 9,3 procent av inköpen, och på tredjeplats kommer finanssektorn med 8,1 procent av inköpen. Minst produktmedia köper alltså ”legal”, med advokater och privatdetektiver, vilket dessvärre berövar världen på många fina pennor och förstoringsglas. Mest förvånande på listan är möjligen ”entertainment”, då produktmedia ofta är en naturlig del i en populär film eller ett populärt spels affärsmodell.
Branscherna som köper mest produktmedia. (<em>Bild: <a href="http://ppai.org/media/3289/ppai2017salesvolumestudysummary-part2of2.pdf" target="_blank" rel="noopener">PPAI</a></em>)
Studien är gjord av Promotional Products Association International (PPAI) och resultatet baseras på uppgifter från cirka 23,500 återförsäljare.
Produktmedian det säljs mest av
Från PPAI’s analys 2016 så kartläggs de produktmedia-kategorier som har mest försäljning. Så kallade ”wearables” är det överlägst största segmentet och strax över en tredjedel av all produktmedia som säljs ingår där (34,3 procent). Men det bör beaktas att det segmentet är väldigt stort, och inkluderar bland annat t-shirtar, jackor och huvudbonader. Det nästa största segmentet är dryckeskärl i alla dess former, som utgör 9,45 procent av försäljningen. På tredje plats kommer kategorin väskor, som inkluderar bland annat ryggsäckar, datorväskor, tygpåsar och allt annat som används för att bära med sig saker.
De kategorier av produktmedia med högst försäljning. Bild: <a href="http://www.ppai.org/media/2604/ppai2016salesvolumestudysummary.pdf" target="_blank" rel="noopener">PPAI</a>
I den undersökningen går det även att se hur mycket produktmedia återförsäljare har sålt årligen sedan 1974, fram till 2016. Under 2017 så sålde återförsäljare i USA produktmedia för uppskattningsvis 23,3 miljarder dollar, vilket är den högsta försäljningssiffran sen den här mätningen började göras 1974.

Försäljningshistorik för Produktmedia-leverantörer i USA. Bild: <a href="http://www.ppai.org/media/2604/ppai2016salesvolumestudysummary.pdf" target="_blank" rel="noopener">PPAI</a>
En intressant detalj i studien är att den totala försäljningen är tämligen jämt fördelad mellan stora och mindre bolag, där bolag med en omsättning under 2,5 miljon dollar står för 9,7 miljarder dollar av den totala försäljningen och bolag med en omsättning över 2,5 miljoner dollar står för 11,5 miljarder dollar av total försäljning. Den totala försäljningen under 2016 var då alltså cirka 21,3 miljarder dollar. Vilket ger en procentfördelning på cirka 55 procent respektive 45 procent för stora och små bolag.
Slutsats
Det finns fortfarande gott om plats för både små och stora aktörer i branschen. Och det gäller att sälja t-shirtar och kepsar till konsulter och reklamare.