Logga in

Här är årets grafiska gaseller

20 december, 2016 | Av: Branschkoll | Dela:
Gasell16

Dagens Industri presenterade i december 2016 års gaseller – Sveriges bäst växande och lönsamma bolag. Sex av de drygt 900 bolagen på listan finns i år i den grafiska branschen. (Bild: Klipp från bilaga med alla vinnare)

I år utsågs sex grafiska företag till gasellföretag av Dagens Industri. Företaget Medtryck som erbjuder promotionprodukter med tryck växte mest. För att komma med på listan ska man minst ha dubblat omsättningen mellan 2012 och 2015.

Gaseller 2016 lista

2016 års grafiska gaseller

  • CA Andersson i Malmö är det företag på listan som har det bredaste grafiska erbjudandet.
  • Skyltmax.se som säljer skyltar på nätet har varit med tidigare på gasell-listan och fortsätter att växa.
  • Medtryck är nischade inom produktmediet.
  • Peas and Understanding i Stockholm fortsätter att växa med sitt erbjudande inom fotografering och bildhantering vilket man gjort väldigt lönsamt under många år.
  • Mediaformat i Stockholm säljer lösningar inom exponering med en stor del förmedling av grafiska produkter.
  • KM Pack i Ängelholm säljer förpackningslösningar.

917 företag kvalade in på årets lista.

För att bli gasellföretag måste man:

  • Omsätta minst 10 miljoner kronor och ha minst 10 anställda
  • Ha mellan 2012 och 2015 minst fördubblat sin omsättning och ökat den varje år
  • Under samma period också ha varit lönsam
  • Ha i allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner
  • Ha sunda finanser.

Fotogigant bygger ”tech hub”

Photobox Group, som har flera olika tjänster inom tryckta personaliserade fotoprodukter, öppnar det man kallar ”Tech hub”

Nytt namn och ny profil för skyltföretag

Skyltföretaget Focusneo, tidigare Focus Neon, tar ”ett kliv in i framtiden” med nytt namn, logotyp och grafisk profil. (mer…)

Hon vill göra produktmedia av böcker

Anna Benson vill introducera sina välgörenhets-böcker i produktmedia-landskapet. Böckerna handlar om allt från prostatacancer till jordgubbar.

Så här investerar svenska företag i marknadsföring – bransch för bransch

Komori i startgroparna att beta-testa sin Landapress

Japanska Komori ska börja testa Impremia NS40 – Komoris Landapress – ”ute på fältet” under våren 2019.

De gör bästa kartongen – enligt varumärkesägarna och konverterarna

The Origin Box är gjord av tre sorters pappersmaterial varav två, Invercote och Incada, tillverkas av Iggesund Paperboard som har ett av branschens mest värdefulla varumärken enligt en ny undersökning. (Bild: Iggesund Paperboard)

Iggesund och Stora Enso – med Billerudkorsnäs som utmanare – det är företagen som har de mest värdefulla varumärkena inom kartongförpackningar i Europa.

Mediebyråbarometern: Tufft för fackpress och direktreklam i september

Siffrorna visar en extra tuff månad för fackpress, direktreklam, dagspress och bio.

Därför skall du som arbetar med prepress och produktion komma till Grafkom Workflow Summit

För många som jobbar nära eller i grafisk produktion är det en utmaning att hitta tid att lära sig nya sätt att jobba. När nätverket Grafkom nu arrangerar Workflow Summit är det ett av problemen man vill lösa – och därför finns ett eget spår med föredrag fyllt av tips och idéer för att få till smartare arbetsflöden med både befintliga och nya verktyg. (mer…)

Digitalt jagar screentryck – ”break even”-nivåerna flyttas allt längre bort

Hur mycket mer får lokal och hållbar produktion kosta?