Logga in

Här är årets grafiska gaseller

20 december, 2016 | Av: Branschkoll | Dela:
Gasell16

Dagens Industri presenterade i december 2016 års gaseller – Sveriges bäst växande och lönsamma bolag. Sex av de drygt 900 bolagen på listan finns i år i den grafiska branschen. (Bild: Klipp från bilaga med alla vinnare)

I år utsågs sex grafiska företag till gasellföretag av Dagens Industri. Företaget Medtryck som erbjuder promotionprodukter med tryck växte mest. För att komma med på listan ska man minst ha dubblat omsättningen mellan 2012 och 2015.

Gaseller 2016 lista

2016 års grafiska gaseller

  • CA Andersson i Malmö är det företag på listan som har det bredaste grafiska erbjudandet.
  • Skyltmax.se som säljer skyltar på nätet har varit med tidigare på gasell-listan och fortsätter att växa.
  • Medtryck är nischade inom produktmediet.
  • Peas and Understanding i Stockholm fortsätter att växa med sitt erbjudande inom fotografering och bildhantering vilket man gjort väldigt lönsamt under många år.
  • Mediaformat i Stockholm säljer lösningar inom exponering med en stor del förmedling av grafiska produkter.
  • KM Pack i Ängelholm säljer förpackningslösningar.

917 företag kvalade in på årets lista.

För att bli gasellföretag måste man:

  • Omsätta minst 10 miljoner kronor och ha minst 10 anställda
  • Ha mellan 2012 och 2015 minst fördubblat sin omsättning och ökat den varje år
  • Under samma period också ha varit lönsam
  • Ha i allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner
  • Ha sunda finanser.

Ny kampanj: Budskapet om papprets kraft och hållbarhet måste spridas brett

Vill visa kraften och hållbarheten i pappersburen information – ”kunderna ska inte känna några tvivel för att använda papper som kommunikationskanal” (mer…)

Följ konkurser och varsel i kommunikationsbranschen – Grafisk bransch hänger inte med övriga näringslivet

Branschkoll har idag nylanserat sidorna för konkurs- och varselstatistik i kommunikationsbranschen. Nya diagram uppdateras nu löpande så fort ny statistik kommer in från de olika källorna. Augustisiffrorna har precis landat.

Oatly fortsätter med sin skarpa fysiska kommunikation – nu också med produktmedia

I dagarna lanserade Oatly sin senaste kampanj ”spola mjölken” med stora inslag av fysisk kommunikation.

Bonnierförlagen anställer stjärnskott som ny vd

(Foto: Peter Jönsson)

Sara Börsvik tar i januari över som vd för Bonnierförlagen efter Håkan Rudels. (mer…)

Två nischade förpackningsbolag går samman – ny webbshop redan öppnad

Lennart Myrlöv och Peter Sandström från Grycksbo Box & Print tillsammans med Jakob Skarin från Jakebox. (Bild: Press)

Jakebox och Grycksbo Box & Print går samman i det nya bolaget Niceboxes. (mer…)

Konsumtionen av böcker ökar – förlagens försäljning sjunker

Konsumtionen av böcker ökar – under första halvåret 2019 med 5,1 procent – det är de digitala abonnemangstjänsterna som står för hela ökning.  (mer…)

Tryckeri byter ut offset mot två nya digitalpressar

Investerar stort i digitaltryck. (mer…)

Z-Profil tecknar globalt avtal med jättekund

Z-Profil ska framöver sköta hanteringen av Komatsu Forests arbetskläder och produktmedia. (mer…)

Nedåt för samtliga mediekategorier i augusti 2019 – ”finns anledning till oro”

Många negativa faktorer som påverkar konsumtionen och därmed medieköpen.