Logga in

Här är årets grafiska gaseller

20 december, 2016 | Av: Branschkoll | Dela:
Gasell16

Dagens Industri presenterade i december 2016 års gaseller – Sveriges bäst växande och lönsamma bolag. Sex av de drygt 900 bolagen på listan finns i år i den grafiska branschen. (Bild: Klipp från bilaga med alla vinnare)

I år utsågs sex grafiska företag till gasellföretag av Dagens Industri. Företaget Medtryck som erbjuder promotionprodukter med tryck växte mest. För att komma med på listan ska man minst ha dubblat omsättningen mellan 2012 och 2015.

Gaseller 2016 lista

2016 års grafiska gaseller

  • CA Andersson i Malmö är det företag på listan som har det bredaste grafiska erbjudandet.
  • Skyltmax.se som säljer skyltar på nätet har varit med tidigare på gasell-listan och fortsätter att växa.
  • Medtryck är nischade inom produktmediet.
  • Peas and Understanding i Stockholm fortsätter att växa med sitt erbjudande inom fotografering och bildhantering vilket man gjort väldigt lönsamt under många år.
  • Mediaformat i Stockholm säljer lösningar inom exponering med en stor del förmedling av grafiska produkter.
  • KM Pack i Ängelholm säljer förpackningslösningar.

917 företag kvalade in på årets lista.

För att bli gasellföretag måste man:

  • Omsätta minst 10 miljoner kronor och ha minst 10 anställda
  • Ha mellan 2012 och 2015 minst fördubblat sin omsättning och ökat den varje år
  • Under samma period också ha varit lönsam
  • Ha i allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner
  • Ha sunda finanser.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.