Här är årets Gaseller och Superföretag i grafiska branschen

Försäljning online och specialisering skapar bra marginaler.

Årets utnämningar av Gaseller och Superföretag har inneburit färre företag än tidigare. Men det finns ett par grafiska företag på listorna.

3 grafiska Gaseller

Gaseller som utses av Dagens Industri är kanske den mest klassiska tillväxt- och lönsamhets-”tävlingen” och där hittar vi i år tre grafiska företag.

  • Skyltmax.se som drivs av bolaget Signmax i Partille utanför Göteborg fortsätter sin tillväxt och är med på listan ytterligare ett år.
  • Skylttillverkaren Nordsign i Leksand har sedan 2017 ökat sin omsättning från 28 till 66 miljoner kronor hela tiden med en marginal på mellan tio och tjugo procent.
  • En aktör som vi följt senaste åren är Mapiful – som säljer personifierade affischer – som i år tar sig in på Gasellistan. Man har växt stabilt sedan starten och omsätter nu nästan 60 miljoner kronor och har 13 anställda.

4 grafiska Superföretag

På listan Sveriges ”Superföretag” som nu skapas av kreditbolaget Dun & Bradstreet har i år fyra grafiska tagit sig in.

  • Nilssons Tryckeri i Bjärnum har under de senaste fem åren dubblerat sin omsättning och hela tiden tjänat pengar och skapat nya arbetstillfällen.
  • Signmax – som står bakom Skyltmax – är både Gasell och Superföretag i år.
  • Skylto med bas i Orsa erbjuder skyltar och dekaler som designas online. Har visat fin tillväxt senaste åren och hade under 2020 en omsättning på 20 miljoner kronor med en rörelsemarginal på 28 procent.

Branschkoll har gått igenom långa listor av företag för att hitta de grafiska bolag som utvecklats bäst – saknar du någon på listan så hör gärna av dig till redaktionen@branschlkoll.se.

Annons

Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

label
Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.

Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

1738669735377 1800
Ämnen i artikeln: BobstVisutech

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.

Ämnen i artikeln: BobstVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Eucalyptus 1800
Ämnen i artikeln: Suzano
Ämnen i artikeln: Suzano
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Kartongmatchen 1800
Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.

Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.

Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.

En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.

Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.

Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

handslag
Ämnen i artikeln: Skylt

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packdesign byter namn till ULMA Packaging efter förvärvet

ULMA Packdesign
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

huhtamaki axel glade
Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.

Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.

Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper

Ämnen i artikeln: Fedrigoni
Ämnen i artikeln: Fedrigoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska leda Canon i Europa

shinichi yoshida 169 white d9f6bde33dd548aaa4edf86e4b6ad7e6 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons