Logga in

Här är alla grafiska företag som kan vinna i Publishingpriset

06 september, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Alexander Jensson som driver E-print har producerat boken Power of Friendship för Becker Network som drivs av Mikael Becker. Nu tävlar man i Publishingpriset med den unika boken i kategorin Bokasin.

Tävlingen Publishingpriset avgörs på en gala i november i Stockholm. Det brukar bli en stor uppvisning i vad den grafiska branschen är med och skapar för värde för det svenska näringslivet när årets bästa trycksaker utses av en namnkunnig jury. Även i år är flera grafiska företag med (förutom att ”bara” ha producerat bidragen) och tävlar i olika klasser.

I kategorin ”Bokasin” tävlar Stockholmstryckeriet E-Print som varit med och tagit fram boken ”Power of Friendship” för nätverket Becker Network. En omfattande och imponerande publikation som väldigt bra visar på styrkan i det fysiska kommunikationsmedlet. Boken är skapad för att stärka och bygga det exklusiva medlemskapet i Becker Network.

– Trycksaken, med en mycket ambitiös insats från både beställare och producent, visar hur modern bildbehandling och digital tryckteknik samspelar så att även ett litet företag kan producera en stor trycksak, säger E-print i en kommentar i samband med att nomineringen offentliggjordes.

I kategorin Kundtidningar B2B tävlar bland annat tre skogs- och pappersföretag mot varandra. Det är SCA Skog, Sveaskog och Holmen Paper som alla (självklart) vill visa upp sina tryckta kundtidningar.

I kategorin Rapporter tävlar Arctic Paper med sin This is Arctic Paper.

Elanders har som vanligt anmält sin Årsredovisninga och slåss mot bland annat Atrium Ljungbergs årsredovisning som är framtagen av Brand Factory.

Strokirk-Landströms har anmält två böcker som man varit med och producerat och har även trycket några av de övriga bidragen.

Slutligen så tävlar Arkitektkopia i webb-kategorin Marknadsföringssajter med sin nya webbplats som är framtagen i samarbete med byrån Awave.

Alla nominerade bidrag finns på Publishingpriset.org och prisutdelning sker på Berns i Stockholm den 7 november 2018

Strands Grafiska köps upp

Brover Group — som äger Justnu och Printer — förvärvar Strands Grafiska. (mer…)

Dansk aktör inom visuell kommunikation gör svenskt storförvärv

Tar jättekliv i sin tillväxtresa på den svenska marknaden.

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet. (mer…)

Lanserar robot för packning på pall – sålde 12 direkt

Har tagit fram en lösning för packning av buntar på pall med en robot. 12 system såldes direkt vid lanseringen i maj.

Stibo investerar i arkoffset – ”anpassar oss till de nya nya marknadsvillkoren”

Danska Stibo har tagit beslut om att investera i en KBA Rapida till sin anläggning i danska Horsens. (mer…)

Två nya byråer: Arkitektbyrå knoppar av marknadsavdelning och blir kommunikationskonsult

Teamet på Hjördis – Tengboms nystartade kommunikationsbyrå. (Bild: Tengbom)

Två nya kommunikationsbyråer har nyligen skapats med koppling till arkitektbyråer. (mer…)

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)