Logga in

Här är alla grafiska företag som kan vinna i Publishingpriset

06 september, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Alexander Jensson som driver E-print har producerat boken Power of Friendship för Becker Network som drivs av Mikael Becker. Nu tävlar man i Publishingpriset med den unika boken i kategorin Bokasin.

Tävlingen Publishingpriset avgörs på en gala i november i Stockholm. Det brukar bli en stor uppvisning i vad den grafiska branschen är med och skapar för värde för det svenska näringslivet när årets bästa trycksaker utses av en namnkunnig jury. Även i år är flera grafiska företag med (förutom att ”bara” ha producerat bidragen) och tävlar i olika klasser.

I kategorin ”Bokasin” tävlar Stockholmstryckeriet E-Print som varit med och tagit fram boken ”Power of Friendship” för nätverket Becker Network. En omfattande och imponerande publikation som väldigt bra visar på styrkan i det fysiska kommunikationsmedlet. Boken är skapad för att stärka och bygga det exklusiva medlemskapet i Becker Network.

– Trycksaken, med en mycket ambitiös insats från både beställare och producent, visar hur modern bildbehandling och digital tryckteknik samspelar så att även ett litet företag kan producera en stor trycksak, säger E-print i en kommentar i samband med att nomineringen offentliggjordes.

I kategorin Kundtidningar B2B tävlar bland annat tre skogs- och pappersföretag mot varandra. Det är SCA Skog, Sveaskog och Holmen Paper som alla (självklart) vill visa upp sina tryckta kundtidningar.

I kategorin Rapporter tävlar Arctic Paper med sin This is Arctic Paper.

Elanders har som vanligt anmält sin Årsredovisninga och slåss mot bland annat Atrium Ljungbergs årsredovisning som är framtagen av Brand Factory.

Strokirk-Landströms har anmält två böcker som man varit med och producerat och har även trycket några av de övriga bidragen.

Slutligen så tävlar Arkitektkopia i webb-kategorin Marknadsföringssajter med sin nya webbplats som är framtagen i samarbete med byrån Awave.

Alla nominerade bidrag finns på Publishingpriset.org och prisutdelning sker på Berns i Stockholm den 7 november 2018

21 Grams gör stort förvärv

21 Grams har förvärvat 100 procent av aktierna i Mailworld Group,

Reklamkakan 2018 – fysisk kommunikation står stark (med några självklara undantag)

IRM har släppt sin årsrapport för 2018.

Svenska tryckeri-chefer

Lite branschstatistik.

Fälls för ”vilseledande” miljökommunikation – hur kommunicerar du?

Vilseledande: ”För varje tugga hjälper du till att rädda klimatet”.

Kodaks flexoverksamhet får nytt namn – försäljningen klar

Nya namnet hämtas från historien – och blickar framåt.

Det nya namnet på Kodaks sålda flexo-del blir Miraclon – men varumärket Kodak består. (mer…)

Mässa: Retail experience live – lär dig mer om konsumentbeteenden, shopping och kommunikation

15 och 16 maj hålls mässan Retail experience live i Kista där ett gäng utställare och föreläsare berätta om alla de senaste trenderna inom retail. Bland bolagen som ställer ut finns flera grafiska företag

Bertelsmann Printing Group stänger tryckeri, byter ledning och effektiviserar

Dirk Kemmerer blir ny vd för Bertelsmann Printing Group. (Bild: Bertelsmann)

Bertelsmann Printing Group, en av Europas största tryckeri-koncerner med 8.000 anställda, meddelar förändringar i koncernen:

Elon gör om 300 butiker – de får uppdraget

Elons över 300 butiker ska få helt nytt utseende – för detta har man valt två partners för extern skyltning och butiksinredning. 

Europas största boktryckeri har bytt ägare igen

Efter bara nio månader har man sålt de 16 tryckerierna. (mer…)