Hanes köper Alternative Apparel

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Google använder ”greenwashing” för att marknadsföra katalogapp

Förra veckan lanserade Google ett nytt verktyg för att publicera och sprida kataloger digitalt. I lanseringen använder man miljöargument utan att hänvisa till verkliga fakta (greenwashing). Man skriver till exempel att Google Catalogs är ett ”Grönare sätt att shoppa”.

Detta är något som tillverkare och papper och tryckta kataloger kanske kan bli förargade över? Men missa inte alla de smarta funktioner som faktiskt gör katalogen bättre – söka i många olika kataloger samtidigt och göra egna collage som kan delas med vänner (se film längre ner på sidan).

Den amerikanska bloggen Dead Tree Edition skriver i en kommentar:

”Åh, så att byta till information som är lagrad i energi-slukande datacenter och sedan skickade via det kol-drivna internet, till elektronikprylar som innehåller massor av giftiga ämnen, är miljömässigt mer hållbart bara för att man inte använder papper – en återvinningsbar produkt som tillverkas från förnyelsebara material?”

Kommentar: Det är lätt för företag att ta till miljöargumentet när man ska marknadsföra en ny produkt. Särskilt elektroniska. Vad som är mest miljövänligt när det gäller just kataloger är väldigt svårt (troligtvis omöjligt) att komma fram till – många säger att ”eftersom vi redan har datorer och internet så är det bättre att utnyttja dem lite till”. Dessutom kommer det alternativ som fungerar bäst som försäljningsinstrument att vinna i alla fall.

Istället för att fokusera på vad de digitala konkurrenterna säger så är det dags att satsa ännu mer på att utveckla det tryckta mediet till att bli ännu mer miljövänligt. Och att samtidigt jobba med att kommunicera detta till marknaden. Och samtidigt erbjuda nya tjänster för digital publicering. Båda kanalerna kommer att samexistera – men en sak är säker – och det är att de elektroniska alternativen i snabb takt kommer att minska sin miljöpåverkan och det måste även trycksaken göra. Se tex vad Google gör för att sänka sin energiförbrukning.

ARVE Error: need id and provider
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exaktaprinting öppnar i Lund

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pliktlag även för digitalt material

I en lagrådsremiss som lades fram på tisdagen föreslår regeringen att reglerna för så kallade pliktexemplar, som gäller för trycksaker, även ska gälla för material som bara publiceras elektroniskt. Detta skriver Computer Sweden i sitt senaste nummer.

De som publicerar material på internet ska själva leverera materialet till Kungliga Biblioteket på samma sätt som tryckerier levererar trycksaker idag. Lagförslaget säger att materialet ska lämnas in på fysiska lagringsmedier som tex CD-skivor. Enligt regeringen är de tekniska förutsättningarna oklara för hur en digital leverans skulle kunna gå till.

Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter och TV4 vill i stället att KB själva ska samla in materialet med hjälp av webbrobotar. Regeringen säger nej till detta eftersom det finns mycket material som ska samlas in och som finns bakom betalväggar hos medieföretagen.

Lagen planeras att införas stegvis men ska gälla alla från den 1 januari 2015. Privatpersoner som publicerar på internet omfattas inte av lagen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nätverk för frilansare alternativ till bemanningsföretag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Amelia utvecklar den tryckta tidningen

”Webb, twitter, tv, radio, facebook – nu slår print tillbaka! För första gången

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklambyråernas timpris

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Banderoller ersätts av LED-tavlor på arenor

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Advant produktionsbyrå tecknar avtal med Kristinehamns kommun

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidningen American Printer tar farväl

Ännu en grafisk tidning i USA upphör nu med sin publicering. Denna gång är det anrika American Printer som lägger ner sin utgivning som startade i oktober 1833. Webbtjänsten Whattheythink.com har helt tagit över marknaden för grafiska branschnyheter i USA.

Chefredaktör Katherine O’Brien skriver:

”American Printer has published its last issue. There won’t be a September issue. Penton, our parent company, stuck with us through some mighty lean months, but ultimately, there was no foreseeable model to achieve profitability.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Försäkringskassan byter från Garbergs till Lowe Brindfors

Den stora reklambyråupphandlingen som Försäkringskassan genomfört under våren och sommaren är klar. Kommunikationsbudgeten ligger på mellan 20 och 25 miljoner per år och uppdraget att förvalta pengarna har nu gått till Prime (känt sedan tidigare)  och Lowe Brindfors.

– Det var helt enkelt den byrå som bäst matchade våra kriterier när det gäller pris och kompetens, säger Katarina Bjerling, strategisk inköpare och ansvarig för upphandlingen till dagensmedia.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons