Hanes köper Alternative Apparel

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Kaigan TBK blir social med ny webbplats

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Investmentbolaget Volati köper Ettiketto, Printcom och Fillpak

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stema i Borås breddar med nytt affärsområde

redaktionen@branschkoll.se
Annons

CAP&Design, Elanders och Swedma ska visa hur man skapar fungerande DR

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kreativ utomhuskampanj för Mini

Byrån Draftfcb/Lowe Group i Schweiz har gjort en annorlunda ”gerillakampanj” för bilmärket Mini. Kreativt och svårt att göra utan tryck! Hittade den via Resumés reklamblogg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stampen blir delägare i eventbyrå

Stampen Media Partner expanderar in i eventbranschen och blir delägare i Minnesota Communication, en byrå inom event och upplevelsebaserad kommunikation.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nedgång för dagstidningarna på nätet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyköpingstryckerier går samman

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Strålfors säljer etikettverksamheten

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inkjet förändrar förlagsekonomin

Branschkolls grundare, Ola Karlsson, blev tidigare i år intervjuad av tidningen Svensk Bokhandel inför ett temanummer om print on demand för böcker. Här kan du läsa artikeln.

Förändrar förlagsekonomin

SVENSK BOKHANDEL NR 9-2011 (sid 19)
Av Lasse Winkler

Den digitala tryckteknikens snabba utveckling, i synnerhet de senaste åren, förändrar i grunden traditionell förlagsekonomi. Korta tryckserier med hög kvalitet blir normen samtidigt som priserna går ner.

De senaste åren har den digitala trycktekniken utvecklats så snabbt och till en sådan nivå att det förändrar den traditionella förlagsekonomin i grunden. Ola Karlsson, konsult och omvärldsbevakare, följer maskinutvecklingen i världen och ser en teknikutveckling som borde göra offsettryck allt mer ointressant för förlagen.
– Men de grafiska företagen är dåliga på att försöka påverka sina kunders affärsmodeller, säger Ola Karlsson.

På bara något år har brytpunkten för när det är lönsamt att välja offsettryck framför digitalttryck förskjutits från knappt 1000 exemplar till upp mot 5000 exemplar. Det ställer traditionell förlagsekonomi och förlags- strategi på huvudet.
Tryckbeslutet blir inte längre den stora vattendelaren där kapital låses upp i höga tryck- pappers-, och lagerkostnader. I stället kan ett förlag trycka böcker i riktigt korta serier, följt av snabba tilltryck vid behov.
– Tekniksprånget kom 2010 med de nya inkjet-maskinerna. Det sänkte tillverkningskostnaderna ordentligt berätar Ola Karlsson.

Med inkjet sker en övergång till flytande tryck, från den dominerande kopieringsliknande tekniken med torrtryck. Färgkostnaden, en av de stora utgiftsposterna, sjunker drastiskt samtidigt som kvaliteten blir lika bra som – eller bättre än – offsettryck.
– Dagens inkjet-maskiner är gjorda för att gå dygnet runt. De är byggda för att kunna trycka 100-150 miljoner sidor i månaden. Det är likt offsetpressar, säger Ola Karlsson.

Han ser hur det så länge omtalade skiftet mellan offset och digitaltryck kommer allt närmare. Men affärstänkandet släpar efter.
– Det är inte riktigt moget ännu. Det är jobbigt för förlagen att tänka om från att producera för lager till att trycka efter behov. De har svårt att se helhetsbilden. Vad händer i värdekedjan om du gör på det ena eller andra sättet? Jag kan tänka mig att förlagen våndas i dag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons