Han tar produktionsbyrå i Manilla till Norden

Jonas Persson (t.h.) och Simon Campbell (t.v.) lanserar nu sin byrå i Norden. Vänder sig till alla företag som jobbar med mediaproduktion – både i analoga och digitala kanaler.
Jonas Persson (t.h.) och Simon Campbell (t.v.) lanserar nu sin byrå i Norden. Vänder sig till alla företag som jobbar med mediaproduktion – både i analoga och digitala kanaler.

Jonas Persson med mångårig och internationell erfarenhet från bland annat Tetra Pak, SGS, Macdermid och Miraclon är ny delägare i Manillabaserade produktionsbyrån The Studio Bridge. Nu ska han ta företagets tjänster till Sverige, Norge och Danmark.

Det handlar om att på olika sätt hjälpa företag med produktion av förpackningar och marknadsmaterial – både i tryck och digitalt.

The Studio Bridge startade för två år sedan av branschveteranen Simon Campbell och för några månader sedan klev Jonas Persson in som delägare.

– Tillsammans har vi en enorm erfarenhet inom det här området från några av de allra största aktörerna inom outsourcing av grafisk produktion, berättar Jonas Persson för Branschkoll.

Man har kompetens inom design men ofta handlar det om att anpassa enheter till en befintlig grafisk profil och se till att allt är förberett för att vara klart för tryckpressen.

The Studio Bridge jobbar både med de traditionella delarna – framtagning och design av förpackningar och trycksaker – men man jobbar också mycket med material inom e-handel, sociala medier och animationer. 

De senaste månaderna har The Studio Bridge satsat mycket resurser på att bygga ett digitalt team som fokuserar på 2D- och 3D-animationer samt CGI för bland annat e-handel. Företaget har höga ambitioner om att växa inom digital och attrahera internationella men även lokala kunder.

Pandemin gav flexibilitet

Företaget startade upp mitt under pandemin och från start var alla medarbetare utrustade med datorer för att kunna jobba både hemma och från kontoret i centrala Manilla. Idag är man ett 30-tal anställda.

– Vi tvingades till det men det gav oss ett läge med extremt flexibla anställda – vilket nu sprider sig till våra kunder.

Det är också en rent mänsklig fråga eftersom Manilla är en stad med mycket trafik och underdimensionerat transportsystem så de anställda slipper pendla lika mycket.

– Vi försöker vara mycket mer flexibla jämfört med våra konkurrenter, det handlar om att kunna skapa någon form av work-life balance för våra anställda, menar Jonas.

Byråer, företag och grafiska företag bland kunderna

Kunderna är allt från byråer, större kedjor inom retail och byggföretag som behöver 3D animationer. Alla jobbar med någon form av kommunikation.

– Men kan också vara grafiska bolag som behöver avlastning – genom att hyra personal eller baserat på volym, säger Jonas.

Alla medarbetare har bärbara datorer för att kunna jobba flexibelt.

– Det finns väldigt mycket jobb inom den här branschen som är enformiga och har låga marginaler och som göras mer kostnadseffektivt av en spelare som oss, säger Jonas.

De första uppdragen i Sverige är redan gjorda och i övrigt finns kunderna runt om i världen från Australien till UK.

– Flera kunder blir breda och vi gör allt originalarbete för dem från förpackningar till hemsidor, säljmaterial, animationer och sociala medier, berättar Jonas.

Kunderna kan själva välja om man vill köpa dedikerad personal för att hjälpa till att kapa toppar i sin egen produktion eller outsourca hela uppdrag. 

– The Studio Bridge försöker vara flexibla för varje kunds behov och kan bli en del av kunders existerande arbetsflöden.

Uppdragen består av produktion till båda digitala och analoga kanaler.

Höga ambitioner

Idag är man 30 personer i bolaget men gör nu en stor satsning på organisk tillväxt och vill vara 100 personer om fem år.

För att säkerställa kvalitet och leverans bygger man ett system för att ha kontroll på allt man gör. 

– Vi får koll på tid, alla versioner och alla moment som görs med ett jobb. Vi automatiserar så mycket vi kan och har verktyg för kvalitetskontroll så vi inte gör några onödiga misstag.

Så här presenterar man sig i en film.

Annons

Reklaminvesteringarna fortsätter att öka

Ämnen i artikeln: reklaminvestering

Reklaminvesteringarna ökade med 9,5 procent, eller 702 miljoner kronor, under det andra kvartalet 2010. Det i jämförelse med samma period i fjol. Men nivåerna från 2008 har ännu inte uppnåtts. Detta skriver Resumé i sin nätupplaga.

DagensMedia skriver om samma sak med rubriken ”Medieköpen ökar kraftigt

Siffrorna kommer från IRM och det är fram för allt tv- och bioreklam som växer.

Ämnen i artikeln: reklaminvestering
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Resumé certifierar reklambyråer

Reklambyråer med en omsättning upp till 20 miljoner kan nu få en certifiering av tidningen Resumé. Certifieringen görs på affärsmässiga grunder och syftet är att stärka relationen mellan byrå och reklamköpare.

Tanken är att registret över certifierade byråer ska bli den första gallringen vid en byråvalsprocess. Resumé vill med certiferingen underlätta för i första hand små och medelstora företag som söker konsulthjälp för sin marknadsföring.

För att bli certifierad krävs minst tre bokslutsperioder med en genomsnittlig omsättning över en miljon kronor samt i genomsnitt minst  en anställd under treårs-perioden. Godkända riskklasser  är 3, 4 och 5. Kraven är utarbetade i samarbete med byrådoktorn Håkan Bodman på företaget Effectera. UC levererar fakta kring företagen. Att bli certifierad är gratis.

Under hösten kommer Resumé att resa runt i Sverige och föreläsa om reklam samtidigt som varje ort får sina certifierade byråer presenterade.

Registret med certifierade byråer finns här.

Läs mer på resume.se.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done växer med lönsamhet i både tryck och webb

Ämnen i artikeln: Done Management & Systems

Produktionsbyrån DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets andra kvartal på 27,9 (21,9) MSEK, vilket innebär en tillväxt på höga 27 procent. Rörelseresultatet har ökat med 46 procent till 4 MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 15 procent.

Kvartalets tillväxt är till drygt hälften genererat av Done Interactive som haft en mycket positiv utveckling med en tillväxt på 124 procent. Affärsområdet har också förbättrat sin lönsamhet och har för kvartalet en rörelsemarginal på 24 (3) procent*.

Done Prodution är det största affärsområdet och omsatte 21,7 (19,1) MSEK under det första kvartalet. Rörelsemarginalen landade därmed på 20 procent*.

Sedan slutet av 2009 lägger man ut delar av sin produktion inom Done Interactive till Serbien. Då sa vd i ett pressmeddelande ”Att flytta produktion till lågkostnadsländer ser vi som en kontinuerlig process med syfte att ständigt sänka våra kostnader”.

Läs hela kvartalsrapporten här.

Läs pressmeddelandet här.

* Rörelsemarginalen per affärsområde presenteras före avdragna koncerngemensamma kostnader. Rörelseresultatet för hela bolaget presenteras dock med dessa kostnader borträknade. Av denna anledning är siffrorna inte jämförbara. För detaljer se hela kvartalsrapporten.

Ämnen i artikeln: Done Management & Systems
redaktionen@branschkoll.se
Annons

MRM-leverantören Crossmedia köper Emanuel Identity Manuals

Emanuel Identity Manuals hjälper företag att skapa webbaserade identitets- och varumärkesmanualer med ett enkelt systemstöd. Man slår sig nu ihop med BrandAirport, leverantör av ett mer avancerat system för planering och hantering av ett företags profil- och marknadsföringsmaterial, ofta kallat MRM-system.

I samma företagsgrupp ingår också C2 som är en produktions- och retuschbyrå.

Crossmedia Sverige AB (dotterbolag till C2 och BrandAirport) köper 100% av bolaget och lyfter in hela organisationen till sina lokaler på Kungsgatan 26.

Läs mer på:

www.emanuel.se

www.brandairport.se

www.c2.se

www.hangar.nu

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska kyrkan behöver ny grafisk leverantör

Mina två barn fick en inbjudan till Svenska kyrkans barnverksamhet. Var sin och helt i onödan att skicka två identiska vykort till samma familj. Detta är tredje gången som vi får dubbla kort från Kyrkan!

Svenska kyrkan behöver en ny leverantör som hjälper dem rensa för dubletter

Vem den ”glada” tryckaren är vet jag för det står på baksidan men frågan är vem som har haft ansvaret för adressfilen? Varför är den inte rensad på dubletter?

Korten är adresserade till barnen men budskapet är naturligtvis till mig som förälder och det hade gått lika bra med ett kort.

Vad kostar detta Kyrkan? Och varför är det ingen som hjälper dem att spara de här pengarna?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Statistisk bakgrundsinformation – förtroendeindikatorer

Som ett led i att skapa en portal med relevant bakgrundsinformation, kommer Branschkoll från och med nu att löpande publicera de svenska så kallade förtroendeindikatorer.

Dessa är ett mått på hur man ser på den ekonomiska utvecklingen i landet. Konjunkturinstitutet (KI) ställer varje månad ett antal frågor till hushåll och företag och förtroendeindikatorerna (eller konfidensindikator som KI kallar dem) är en sammanvägning av flera frågor.

Klicka på bilden för att förstora

Siffrorna är nettotal vilket är saldot mellan andelen företag eller hushåll som uppgett ökning respektive minskning av en viss variabel.

I redovisningen tar man hänstyn till säsongsvariationer. På sommaren minskar till exempel orderingången för de flesta företag. Eftersom detta är ett återkommande faktum justeras resultaten så att säsongsvariationerna sprids ut över året.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Editakoncernens halvårsrapport: tryck minskar och marknadstjänster ökar

Under januari–juni ökade Editakoncernens omsättning med en procent till 57,9 miljoner euro.

Omsättningsökningen berodde huvudsakligen på ökad försäljning i affärsområdet Marketing Services i Sverige. 54 procent av koncernens omsättning härrörde från Finland och 46 procent från Sverige. Koncernens rörelsevinst var 2,0 miljoner euro

Affärsområdet Marketing Services omsättning uppgick till 10,3 miljoner euro (8,3 miljoner) och rörelsevinsten var 0,2 miljoner euro (-0,2 miljoner). Ökningen i omsättning och rörelsevinst kom huvudsakligen från Sverige. De svenska koncernbolagen lyckades både utöka sina uppdrag på befintliga kunder och förvärva nya kunder.

Den allt hårdare priskonkurrensen, och nedgången i efterfrågan på tryckta produkter, drog ner omsättningen inom affärsområdet Print och Distribution i både Finland och Sverige.

Koncernstruktur

Editakoncernen har fyra affärsområden:

  • Marketing Services
  • Editorial Communication
  • Publishing
  • Print & Distribution

Med undantag för affärsområdet Publishing finns samtliga affärsområden i både Finland och Sverige.

I januari förvärvade Editakoncernen hela aktiestocken i svenska Kampanjfabriken AB. Förvärvet stärker koncernens kompetens inom personifierad direktmarknadsföring. I juni utökade koncernen sitt ägarskap i Belinski LLC i Ukraina med 20 procent och äger nu 90 procent av bolaget. I Finland slogs Käpylä Print Oy samman med Edita Prima Oy i januari.

Detta skriver Edita i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Göteborgstryckeriet i AGI:s webb-tv

Ämnen i artikeln: AGIGöteborgstryckeriet

I ett webb-tv-inslag på agi.se presenterar Magnus Iversén, vd på Göteborgstryckeriet, sitt företag.

Webb-tv-trenden växer starkt bland grafiska branschorgan i bland annat USA (se whattheythink.com) och det är kul att även AGI hoppar på trenden. Förutom intervjun med Magnus Iversén finns det många andra inslag att titta på bland annat från IPEX.

Om Göteborgstryckeriet

I inslaget berättar Magnus Iversén för AGI att Göteborgstryckeriet består av fyra bolag. Man satsar på att utnyttja offsettryckets kvalitet till det yttersta och jobbar med förädling av trycksakerna såsom prägling, perforering och lackning, ofta in-line i tryckpressarna.

Offsettycket finns i bolaget Göteborgstryckeriet. Det är ett typiskt civiltryckeri som bland annat producerar årsredovisningar, broschyrer och böcker men också en del förpackningar. Två 70×100-pressar går i treskift, fem dagar per vecka. Med 35 anställda beräknar man omsätta 85 miljoner kronor under 2010.

Dotterbolaget Mediacreator med 10 anställda jobbar med automatiserad originalproduktion i form av annonser, butiksmaterial och kataloger.

Göteborgstryckeriet Business Print trycker både digitalt och offset i A3-format. Med 12 anställda beräknar man omsätta 20 MSEK 2010 .

Det fjärde bolaget, Göteborgstryckeriet Box och Display, tillverkar displayer och boxar.

Titta på AGI:s webb-tv och inslaget om Göteborgstryckeriet.

Ämnen i artikeln: AGIGöteborgstryckeriet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elanders extrastämma godkände nyemission

Ämnen i artikeln: Elanders

I somras föreslog Elanders styrelse en nyemission värd 215 miljoner kronor. Måndagens extrastämma godkände förslaget.

Pengarna ska användas för att stärka Elanders finansiella ställning och bygga en stark plattform inför den förväntade återhämtningen från Elanders kunder samt för att skapa förutsättningar för fortsatt expansion och utveckling.

Elanders största ägare, Carl Bennet AB, med cirka 23 procent av aktierna och cirka 50 procent av rösterna, har förbundit sig att teckna sin företrädesrättsandel i nyemissionen. Carl Bennet AB har därutöver förbundit sig att teckna de eventuella ytterligare aktier som inte tecknas av andra.

Teckningskursen i nyemissionen är 22 kronor per aktie. Avstämningsdag för rätt att delta i nyemissionen är den 30 augusti 2010. Teckning av de nya aktierna ska ske under tiden 6-20 september 2010. Ett prospekt avseende nyemissionen kommer att offentliggöras före teckningstidens början.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Estniskt tryckeri med stark miljöprofil lanserar i Sverige

Ämnen i artikeln: Ecoprint

Ecoprint har ISO 9000 och 14000, Svanen, FSC, PEFC samt den egna märkningen Green Print. Företaget har 35 anställda och omsätter ca 16 miljoner svenska kronor. Nu ger man sig in på den svenska marknaden.

Företaget har tre egna vindkraftverk på tomten och solceller på taket. Man samlar in regnvatten som används i befuktningsanläggningen och ett system för användning av restvärme från produktionen finns installerat.

Man har också tagit fram en egen märkning för trycksaker som man kallar Green Print. De kriterier man satt upp för att få märka sin trycksak är tex att trycka med vegetabiliska färger, FSC-märkt papper och att använda ren energi i driften av anläggningen.

Denna märkning lever de allra flesta moderna svenska tryckerier redan upp till.

Nyligen började man erbjuda sina tjänster på den svenska marknaden och i ett pressmeddelande skriver man att:

”Ecoprint kommer inledningsvis att inrikta sig på tryck av tidskrifter, böcker och kataloger för den svenska marknaden. Magasin med upp till månatlig utgivning är ett särskilt viktigt produktområde. Potentiella kunder återfinns bland företag och organisationer som värdesätter miljöhänsyn i samtliga led. Kunderna ges möjlighet att märka sina trycksaker med Svanen, Green Print, FSC eller EU Ecolabel beroende på deras önskemål.”

Slutsats

Konkurrensen från tryckerier i de baltiska länderna har gått både upp och ner de senaste åren. Hittills har man bara konkurrerat med pris men nu utvecklas andra konkurrensmedel, i det här fallet en miljöprofil som är jämförbar med många svenska tryckerier.

Ecoprint är duktiga i sin retorik kring miljöprofilen men deras trycksaker är inte mindre miljöbelastande än svenska tryckeriers produkter.

Slutsatsen är att det finns mycket att förbättra vad gäller hur man kommunicerar med marknaden om sitt miljöarbete. Titta på www.ecoprint.ee och du kan säkert få en och annan idé till hur du själv kan profilera ditt företag.

Ämnen i artikeln: Ecoprint
redaktionen@branschkoll.se
Annons