Han tar produktionsbyrå i Manilla till Norden

Jonas Persson (t.h.) och Simon Campbell (t.v.) lanserar nu sin byrå i Norden. Vänder sig till alla företag som jobbar med mediaproduktion – både i analoga och digitala kanaler.
Jonas Persson (t.h.) och Simon Campbell (t.v.) lanserar nu sin byrå i Norden. Vänder sig till alla företag som jobbar med mediaproduktion – både i analoga och digitala kanaler.

Jonas Persson med mångårig och internationell erfarenhet från bland annat Tetra Pak, SGS, Macdermid och Miraclon är ny delägare i Manillabaserade produktionsbyrån The Studio Bridge. Nu ska han ta företagets tjänster till Sverige, Norge och Danmark.

Det handlar om att på olika sätt hjälpa företag med produktion av förpackningar och marknadsmaterial – både i tryck och digitalt.

The Studio Bridge startade för två år sedan av branschveteranen Simon Campbell och för några månader sedan klev Jonas Persson in som delägare.

– Tillsammans har vi en enorm erfarenhet inom det här området från några av de allra största aktörerna inom outsourcing av grafisk produktion, berättar Jonas Persson för Branschkoll.

Man har kompetens inom design men ofta handlar det om att anpassa enheter till en befintlig grafisk profil och se till att allt är förberett för att vara klart för tryckpressen.

The Studio Bridge jobbar både med de traditionella delarna – framtagning och design av förpackningar och trycksaker – men man jobbar också mycket med material inom e-handel, sociala medier och animationer. 

De senaste månaderna har The Studio Bridge satsat mycket resurser på att bygga ett digitalt team som fokuserar på 2D- och 3D-animationer samt CGI för bland annat e-handel. Företaget har höga ambitioner om att växa inom digital och attrahera internationella men även lokala kunder.

Pandemin gav flexibilitet

Företaget startade upp mitt under pandemin och från start var alla medarbetare utrustade med datorer för att kunna jobba både hemma och från kontoret i centrala Manilla. Idag är man ett 30-tal anställda.

– Vi tvingades till det men det gav oss ett läge med extremt flexibla anställda – vilket nu sprider sig till våra kunder.

Det är också en rent mänsklig fråga eftersom Manilla är en stad med mycket trafik och underdimensionerat transportsystem så de anställda slipper pendla lika mycket.

– Vi försöker vara mycket mer flexibla jämfört med våra konkurrenter, det handlar om att kunna skapa någon form av work-life balance för våra anställda, menar Jonas.

Byråer, företag och grafiska företag bland kunderna

Kunderna är allt från byråer, större kedjor inom retail och byggföretag som behöver 3D animationer. Alla jobbar med någon form av kommunikation.

– Men kan också vara grafiska bolag som behöver avlastning – genom att hyra personal eller baserat på volym, säger Jonas.

Alla medarbetare har bärbara datorer för att kunna jobba flexibelt.

– Det finns väldigt mycket jobb inom den här branschen som är enformiga och har låga marginaler och som göras mer kostnadseffektivt av en spelare som oss, säger Jonas.

De första uppdragen i Sverige är redan gjorda och i övrigt finns kunderna runt om i världen från Australien till UK.

– Flera kunder blir breda och vi gör allt originalarbete för dem från förpackningar till hemsidor, säljmaterial, animationer och sociala medier, berättar Jonas.

Kunderna kan själva välja om man vill köpa dedikerad personal för att hjälpa till att kapa toppar i sin egen produktion eller outsourca hela uppdrag. 

– The Studio Bridge försöker vara flexibla för varje kunds behov och kan bli en del av kunders existerande arbetsflöden.

Uppdragen består av produktion till båda digitala och analoga kanaler.

Höga ambitioner

Idag är man 30 personer i bolaget men gör nu en stor satsning på organisk tillväxt och vill vara 100 personer om fem år.

För att säkerställa kvalitet och leverans bygger man ett system för att ha kontroll på allt man gör. 

– Vi får koll på tid, alla versioner och alla moment som görs med ett jobb. Vi automatiserar så mycket vi kan och har verktyg för kvalitetskontroll så vi inte gör några onödiga misstag.

Så här presenterar man sig i en film.

Annons

Rätt förpackning minskar matsvinnet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk förpackningsaktör värmer helt samhälle med sin spillvärme

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Adapa är Schur Flexibles nya namn

Ämnen i artikeln: Adapa

Schur Flexibles, med huvudkontor i Österrike och 22 produktionsenheter i elva länder byter namn.

Ämnen i artikeln: Adapa
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rekonstruktion för Arjowiggins i UK

Ämnen i artikeln: Arjowigginspapperspris

Utan egen råvara klarar man inte prishöjningarna på massa, el och transporter.

Ämnen i artikeln: Arjowigginspapperspris
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vann Pro Carton Award för unga designers

Ämnen i artikeln: Tävling

Två svenska bidrag nådde finalen.

Förpackningsorganisationen Pro Carton arrangerar årligen tre olika tävlingar för att premiera kreativa lösningar av kartongförpackningar.

Nyligen avgjordes Pro Carton Young Designers Award, som förstås vänder sig till unga designers. De flesta av pristagarna är förpackningslösningar som ska kunna ersätta nuvarande alternativ gjorda av plast och eftersom plastbantning är något många företag är inne på så har juryn följt med sin tid. Det ligger ju också i organisationens intresse att lyfta fram just detta.

Tejphållare i papper och en presentförpackning för burkar.

Vinnaren i såväl kategorin Public Award som Food & Drinks blev den briljanta lösningen för den som ser en mastodontfilm på bio (en mastodontfilm kräver förstås dubbla popcornportioner) ”Twin bags for popcorn and beverages”.

Alla vinnare:

  • Public Award: Twin Bags for Popcorn and Beverages
  • Creative Cartonboard Packaging: Float – en förpackning för badsalt som ser ut som en båt då den öppnas
  • Creative Cartonboard Ideas: Swingtape – en tejprullehållare som ersätter plast-dito
  • Sustainability: Allign – butiksförpackning för elektriska komponenter
  • Newcomers Award: Gift packaging for liquids – ville skapa förpackningar som tar bort onödigt material, utan att kompromissa med skyddet av produkten.

Svenska bidrag till final

Victoria Claesson och Pella Bergqvist från Broby Grafiska tog sig till final med sitt bidrag Noods, en lösning för att enklare ta med sig takeaway-maten hem.

Även från Nackademin kom ett finalbidrag. Det var Bloom Box, en presentförpackning för konfektyr, som var framtaget av Katja Nivala, Sandra Alkevik och Emelie Meilink.

Ämnen i artikeln: Tävling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nästa generations förpackningspress från HP och Koenig & Bauer kommer 2023

Ämnen i artikeln: HPKoenig & Bauer

För digitaltryck på både wellpapp och falskartong.

HP har i dagarna introducerat sin nya digitala press vid namn HP Pagewide T700 i. Det är en rullpress med en max bredd på 170 cm. Pressen är ett led i HPs fortsatta satsning mot förpackningsmarknaden.

Pressen är den andra som byggs i samarbete med Koenig & Bauer. 2015 lanserades T1100S som har uppgraderats sedan dess. Och nu kommer alltså nästa generation.

För tryck på både wellpapp och falskartong.

Pressen har en hastighet på 300 meter per minut och använder vattenbaserad färg vilket ska underlätta vid återvinningen av förpackningarna. Skrivhuvudena är HPs Thermal-inkjetteknik och företaget själva säger att det är lika hög tryckkvalitet som i offset.

Flexibiliteten och de korta intagstiderna ger en ökad produktionsekonomi även vid mindre tryckupplagor samtidigt som ledtiderna minskar, menar man.

– Vi lyssnade på våra kunders och marknadens behov när vi designade den nya Pagewide T700i. Nu mer än någonsin efterfrågar konverterare större flexibilitet och digitala förpackningar fortsätter att i grunden omvandla förpackningsförsörjningskedjan, säger Annette Friskopp, Global Head och General Manager, HP Pagewide Industrial i ett pressmeddelande.

Pressen kommer att finnas på marknaden i slutet av 2023.

Ämnen i artikeln: HPKoenig & Bauer
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersförpackningen till Vogue får pris för hållbar design

Ämnen i artikeln: Stora EnsoTävling

Magasinet Vogue Scandinavia vinner ytterligare ett desingpris för sin förpackning till magasinet som man startade upp under 2021. Förpackningen är tillverkad av Ensocoat, ett papper från Stora Enso.

Tidigare har man vunnit Red Dot Design Award och nu får man också en utmärkelse i Pentawards där man belönas med brons i kategorin Sustainable Design.

Alla vinnare i årets Pentawards finns här.

Läs också: Nya Vogue Scandinavia får förpackning av papper

Läs också: Packade tidningen i pappersförpackning – nu vinner man designpris

Ämnen i artikeln: Stora EnsoTävling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Designpris till lock i formpressad fiber

Ämnen i artikeln: Formed Fiber

Den prestigefulla designtävlingen Pentawards har nyligen avgjorts och för det nordiska samarbetet mellan Picadeli och Stora Ensos del blev det en fin utmärkelse – en bronsstatyett.

Picadelis nya plastfria lock i formpressad fiber fick priset i kategorin hållbar design.

Det nya locket är framtaget i samarbete med Stora Enso och är plast- och PFAS-fritt, förnybart, återvinningsbart, biologiskt nedbrytbart och minskar plastavfallet med ungefär 120 ton per år.

Läs också: Pappersbruk i samarbete med salladsjätte – får bort 120 ton plast

Annons

Locken tillverkas av Stora Ensos Purefiber, ett material som tillverkas av träbaserad formpressad fiber och har upp till 75 procent lägre koldioxidavtrycket jämfört med alternativa material som plast eller bagass. De är dessutom återvinningsbara och biologiskt nedbrytbara, skriver man i ett pressmeddelande.

De nya locken togs fram genom ett samarbete mellan Picadelis marknadsavdelning och Stora Ensos förpackningsdesigner. Picadeli skapade den grafiska utformningen av locket och Stora Enso ansvarade för den strukturella designen.

Ämnen i artikeln: Formed Fiber
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ecovadis silver till Nordvalls

Ämnen i artikeln: EtikettNordvalls
Ämnen i artikeln: EtikettNordvalls
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Print och digital kommunikation i symbios – lär dig mer om hur du hjälpa dina kunder

Grafiska företag måste jobba mer med sina kunder och digitala kommunikationskanaler. Annars kommer kunderna att leta sig vidare till andra teknikleverantörer som kan hjälpa dem i deras utveckling.

Med detta som bakgrund bjuder Canon in sina kunder till en ”Innovation Day” den 20 oktober där kundkommunikation på olika plattformar är i fokus. Detta gör man tillsammans med mjukvaruföretaget Quadient.

Man kommer att visa möjligheterna med Quadients system för kommunikation som sker på mottagarnas villkor. Print och digital kommunikation i samverkan och som analyseras och styrs från ett och samma system.

Kunderna vill ha lösningar som inte bara är papper och därför jobbar print-företagen allt mer med de här lösningarna. Under dagen blir det en blandning av internationella keynotes och exempel på svenska och nordiska företag som jobbar med Quadients lösningar både i digitala kanaler och i print.

I ett av inslagen under dagen kommer Jens Börlin från CGI tillsammans med Canon att berätta och förklara hur CGIs kunder använder verktyget Quadient Interactive för att kommunicera effektivt över flera kanaler.

Läs också: Ett företag som nyligen investerat stort i Quadient Inspire är Åtta45 i Stockholm, vilket du kan läsa mer om här.

Analysföretaget IDC kom nyligen med en rapport kring verktyg för det man kallar ”Dynamic Delivery of Multichannel Personalized Experiences”. I rapporten hamnar Quadient Inspire längst upp till höger och utnämns till ”leader” i segmentet före företag som Adobe, Oracle och XMPie.

– Bakom eventet står Canon som en drivande partner utifrån våra kunders önskemål om att lära sig mer om ämnet, berättar Ulf Nilsson som jobbar med CXM-lösningar (Customer Experience Communication) på Canon.

Från tryckeri till teknikpartner

För att kunna investera i den här typen av lösningar behövs både pengar och mycket ny kompetens. Den handlar om att bli en teknikpartner snarare än ett tryckeri.

Ett första steg i detta är att skaffa sig kompetens – till exempel genom att lägga en dag på att lyssna på andra som redan tagit steget.

”Innovation Day” går på Grand Hotell i Stockholm den 20 oktober.

Läs mer om eventet här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons