Han tar produktionsbyrå i Manilla till Norden

Jonas Persson (t.h.) och Simon Campbell (t.v.) lanserar nu sin byrå i Norden. Vänder sig till alla företag som jobbar med mediaproduktion – både i analoga och digitala kanaler.
Jonas Persson (t.h.) och Simon Campbell (t.v.) lanserar nu sin byrå i Norden. Vänder sig till alla företag som jobbar med mediaproduktion – både i analoga och digitala kanaler.

Jonas Persson med mångårig och internationell erfarenhet från bland annat Tetra Pak, SGS, Macdermid och Miraclon är ny delägare i Manillabaserade produktionsbyrån The Studio Bridge. Nu ska han ta företagets tjänster till Sverige, Norge och Danmark.

Det handlar om att på olika sätt hjälpa företag med produktion av förpackningar och marknadsmaterial – både i tryck och digitalt.

The Studio Bridge startade för två år sedan av branschveteranen Simon Campbell och för några månader sedan klev Jonas Persson in som delägare.

– Tillsammans har vi en enorm erfarenhet inom det här området från några av de allra största aktörerna inom outsourcing av grafisk produktion, berättar Jonas Persson för Branschkoll.

Man har kompetens inom design men ofta handlar det om att anpassa enheter till en befintlig grafisk profil och se till att allt är förberett för att vara klart för tryckpressen.

The Studio Bridge jobbar både med de traditionella delarna – framtagning och design av förpackningar och trycksaker – men man jobbar också mycket med material inom e-handel, sociala medier och animationer. 

De senaste månaderna har The Studio Bridge satsat mycket resurser på att bygga ett digitalt team som fokuserar på 2D- och 3D-animationer samt CGI för bland annat e-handel. Företaget har höga ambitioner om att växa inom digital och attrahera internationella men även lokala kunder.

Pandemin gav flexibilitet

Företaget startade upp mitt under pandemin och från start var alla medarbetare utrustade med datorer för att kunna jobba både hemma och från kontoret i centrala Manilla. Idag är man ett 30-tal anställda.

– Vi tvingades till det men det gav oss ett läge med extremt flexibla anställda – vilket nu sprider sig till våra kunder.

Det är också en rent mänsklig fråga eftersom Manilla är en stad med mycket trafik och underdimensionerat transportsystem så de anställda slipper pendla lika mycket.

– Vi försöker vara mycket mer flexibla jämfört med våra konkurrenter, det handlar om att kunna skapa någon form av work-life balance för våra anställda, menar Jonas.

Byråer, företag och grafiska företag bland kunderna

Kunderna är allt från byråer, större kedjor inom retail och byggföretag som behöver 3D animationer. Alla jobbar med någon form av kommunikation.

– Men kan också vara grafiska bolag som behöver avlastning – genom att hyra personal eller baserat på volym, säger Jonas.

Alla medarbetare har bärbara datorer för att kunna jobba flexibelt.

– Det finns väldigt mycket jobb inom den här branschen som är enformiga och har låga marginaler och som göras mer kostnadseffektivt av en spelare som oss, säger Jonas.

De första uppdragen i Sverige är redan gjorda och i övrigt finns kunderna runt om i världen från Australien till UK.

– Flera kunder blir breda och vi gör allt originalarbete för dem från förpackningar till hemsidor, säljmaterial, animationer och sociala medier, berättar Jonas.

Kunderna kan själva välja om man vill köpa dedikerad personal för att hjälpa till att kapa toppar i sin egen produktion eller outsourca hela uppdrag. 

– The Studio Bridge försöker vara flexibla för varje kunds behov och kan bli en del av kunders existerande arbetsflöden.

Uppdragen består av produktion till båda digitala och analoga kanaler.

Höga ambitioner

Idag är man 30 personer i bolaget men gör nu en stor satsning på organisk tillväxt och vill vara 100 personer om fem år.

För att säkerställa kvalitet och leverans bygger man ett system för att ha kontroll på allt man gör. 

– Vi får koll på tid, alla versioner och alla moment som görs med ett jobb. Vi automatiserar så mycket vi kan och har verktyg för kvalitetskontroll så vi inte gör några onödiga misstag.

Så här presenterar man sig i en film.

Annons

Xindao byter namn till Xd Connects

I en relativt fåordig ”release” berättar Xindao att man numera heter ”XD Connects”, namnbytet sägs göras för att man vill fördjupa sitt hållbarhetsarbete och ”förändra gåvoindustrin”.

Sedan 1986 har vi varit ett innovativt gåvoföretag under namnet Xindao, som betyder ny riktning. Vår värld kräver att industrier har lägre påverkan på miljön och under vårt nya namn Xd Connects vill vi förändra gåvoindustrin, vi börjar med oss själva, skriver man i ett nyhetsinlägg.

Målet är att vara CO2-neutrala 2030

Vidare skriver man att man har två huvudsakliga mål man vill uppnå innan 2030, dels att bli så kallade ”CO2-neutrala” genom att klimatkompensera, alltså betala för sina utsläpp. Och genom att reducera sitt eget utsläpp av koldioxid som uppstår i deras verksamhet.

Ska låta kunden se produktens utsläppsnivåer

Slutligen hintar man om att i slutet av oktober så kommer kunderna kunna välja produkter baserat även på ”CO2 footprint” och inte bara design och pris.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

SBPR växer med fyra nya medlemmar

Ämnen i artikeln: SBPR

Senaste tiden har det kommit fyra nya medlemmar till SBPR, bland annat en Bonnierägd gåvokortsaktör.

De fyra senaste medlemmarna i SBPR är:

Morot & Co sticker ut lite, de beskriver själva sin verksamhet såhär:

Morot & Co hjälper dig och ditt företag att bygga kundrelationer och att få motiverade och lojala medarbetare. Vi ägs av nordiska Mediafy Relations AB, en del av Bonnierkoncernen, och har sedan 2018 levererat över 700.000 uppskattade gåvor och premier till kunder och medarbetare.

Mediafy Relations AB är registrerat så sent som mars 2022 och således finns det ännu inga siffror för Morots verksamhet i sin nya juridiska skrud. Styrelseordförande är Cecilie Moxheim även vd för bolaget Mediafy AB, en del av Adlibris, som i sin tur ägs av Bonniers.

LÄS OCKSÅ: SBPR föreslår nya medlemsavgifter och nytt namn – ”Förhoppningen är att attrahera 100 nya medlemmar”

Ämnen i artikeln: SBPR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri bygger kluster av e-handelstjänster – kniper åt sig två konkursade poster-sajter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Helloprint till Print Next den 24 november

Nätverksträffen Print Next den 24 november bjuder på många spännande talare.

Helloprint har nyligen lanserat sina tjänster i Sverige och till Print Next kommer nu Rick Molenaar som är CMO Helloprint. Han kommer att berätta om företagets vision och hur man ser på utvecklingen i branschen.

Läs mer om Print Next på Grafkoms sajt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

POD Sthlm expanderar både här (Stockholm) och där (Västerås)

Pod Sthlm har öppnat sitt första projekt- och försäljningskontor utanför Stockholm.

– Ett beslut som ligger i led med vår vision om att nyckeln till ett trevligt samarbete ligger i kombinationen av närhet och service. Med personlig expertis på plats och med den senaste digitala tekniken kan vi nu på ett bättre sätt erbjuda våra befintliga och nya kunder en trevligare form av projekthantering runtom i Mälardalen, säger Niklas Hultberg.

Det nya teamet i Västerås blir nyanställda Sara Sjöberg och Anna Werne Ejnarsson som båda kommer från tryckeriet Åtta45 där Sara varit säljare och Anna projektledare.

– Expansionen i Västerås beror delvis på att det är Saras och Annas hemmaplan, men också för att Västerås och Mälardalen historiskt har varit en media- och tryckerität region och att representationen de senaste decennierna glesats ut betydligt, varför marknaden bör finnas, säger Niklas.

Bara i kvarteret Kopparlunden, där man har sitt kontor i Västerås, finns nu över 200 företag.

– Vi kommer båda från större organisationer och när vi började diskutera den här möjligheten med Niklas så lockade både fördelarna med en mindre organisation och det goda rykte ”Poddarna” har i branschen. Vi har båda använt oss av Pod Sthlm som underleverantör och vet att kreativitet, kvalitet och snabb service är PODs signum, säger Sara Sjöberg.

– En reflektion jag gjort under mina första veckor är att några av våra starkaste USPar ligger i att vi verkligen är ett team och att våra kunder är villiga att betala för den kreativitet vi bistår med. Storleken på organisation och vår geografiska placering gör att vi dessutom har oerhört korta ledtider mellan förfrågan och leverans.

Anna Werne Ejnarsson har lång erfarenhet av produktionsledning och olika typer av system och har initialt fokuserat på att effektivisera orderhanteringen internt.

– Jag vet så väl vad det innebär att jobba i högt tempo och hur svårt det kan vara att få tid att se över rutiner och flöden. Därför kan det vara hälsosamt att få in nya ögon ibland, och här upplever vi en genuin vilja att ta tillvara den erfarenhet vi har och de reflektioner vi gör, säger Anna Werne Ejnarsson.

Ökar 100 procent i produktionen

I Stockholm där man har sin bas med produktion utvecklar man också verksamheten.

Bogdan Valjaikin, Leon Alkert och Rebecka Romnäs.

– Vår POD(Print on demand)-lösning växer i ett härligt tempo och efterfrågan kring att producera mindre volymer och mer anpassade produktioner är något som vi ser att de flesta av våra beställare söker, säger Niklas.

Därför utökar man sin produktionsyta genom att ta över stora delar av Ringströms skär & fals gamla lokaler. Lokalinvesteringen innebär en fördubbling i produktion. I de nya lokalerna flyttar man in digitaltryckeriet, lagret och distributionsavdelningen.

– Men roligast i Stockholm är att vi även här har lyckats förstärka teamet ytterligare med tre nyrekryteringar till produktionen.

  • Rebecka Romnäs kommer från Big Image och deras storformatsavdelning där hon arbetat de senaste tio åren. ”Med Rebecka i teamet så utökar vi vår kunskap och erfarenhet av storformatsproduktion och vår möjlighet att skapa fler coola saker växer.”
  • I digitaltryckeriet har man anställt Bogdan Valjaikin – ”han saknar tidigare branscherfarenhet men med hans inställning och personlighet så är vi övertygade om att det inte är sista gången ni läser om Bogdan”.
  • Leon Alkert, som också har börjat i digitaltryckeriet, kommer med erfarenheter kring transfertryck och tar ansvar över den trycktekniken på Pod Sthlm.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Återvunnen PET ”dyrt som guld”– priset dubblerat

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sundsvall Profildekor investerar i ny planprinter

Sign och Display-aktören Sundsvall Profildekor har investerat i en ny planprinter, närmare bestämt enNyala från swissqprint såld av Nize equipment.

Profildekor har gjort flera satsningar och investeringar på sistone, bland annat har man flyttat in i nyrenoverade lokaler med nya kontorsplatser samt tillhörande showroom och lab. Och så har man renoverat de 800 kvadratmeter där man har sin maskin- och monteringshall.

Och så har man då köpt in en Nyala från swissqprint som är utrustad med CMYK, light cyan, light magenta, vitt och lack, med kapacitet för att trycka på rullar som är upp till 320 cm breda.

– Vi har tittat på swissqprint under många år på olika mässor samt varit på besök hos NIZE equipment i Danmark på deras democenter, och nu fick vi möjligheten att byta ut vår Dürst mot en swissqprint Nyala. Vi har flera kollegor i branschen som är otroligt nöjda så vi känner att vi nu har investerat i en produkt som inte bara är tillförlitlig och stabil utan även gör att vi kan leverera den absolut högsta printkvaliteten till alla våra kunder, sägerAnders Sjöberg vd på Profildekor, i ett nyhetsinlägg.

Förutom planprintern har man även den senaste tiden investerat irullprinter, dataskärbord, samt en ny frigolitskärare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DHL höjer priserna med nästan 8 procent

Ämnen i artikeln: DHLTransporter

DHL Express Sverige meddelande nyligen att de kommer höja sina priser med 7,9 procent från och med den 1 januari 2023.

DHL Express justerar sina priser årligen, med hänsyn till inflation, valutaförändringar och andra ökade kostnader, bland annat relaterade till att följa förbättrade säkerhetsbestämmelser, i de 220 länder och territorier där företaget är verksamt. Prisjusteringen varierar från land till land, beroende på lokala förhållanden och kommer att beröra kunder med standardavtal, skriver man i ett pressmeddelande.

Med den årliga prisjusteringen kan vi investera i vår infrastruktur och teknologi för att säkerställa motståndskraftiga och hållbara kundlösningar i världsklass. Det inkluderar toppmoderna flygplan och fordon, utvidgning av våra faciliteter för att möta ökande efterfrågan från kunder och investeringar i gröna och mer hållbara lösningar, såsom hållbart flygbränsle och elfordon, säger Peter Ervasalo, vd, DHL Express Sverige.

Ämnen i artikeln: DHLTransporter
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sök utvecklingspengar: Ny- eller vidareutveckla bioekonomi-processer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Marvaco förändrar i toppen

Ämnen i artikeln: Marvaco

Sunnebaserade flexospecialisten Marvaco meddelar att man gör ändringar i ledningen.

Ämnen i artikeln: Marvaco
redaktionen@branschkoll.se
Annons