Han blir ny vd för SBPR

SBPRs nya vd Lars Dahlström.
SBPRs nya vd Lars Dahlström.

Nu är det klart vem som blir Kjell Harboms efterträdare, nämligen Lars Dahlström. Lars kommer från en rad tidigare befattningar inom kommunikation och affärsutveckling på flera välkända företag, som Volvo, Statoil och Lindab.

– Som vd på SBPR vill jag bygga ett starkt varumärke för produktprofilsegmentet och på så sätt stärka nuvarande och nya
medlemmars konkurrenskraft på marknaden. Att få förtroendet att stötta och informera medlemmar samt rekrytera nya medlemmar till SBPR ser jag fram emot, säger Dahlström i ett meddelande.

Lars börjar sin nya roll den första mars och får onekligen ett par stora skor att fylla.

Annons

Postnord valde Brandmaster som plattform för sin nya varumärkesidentitet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PODD: Den grafiska branschens stora möjligheter i bokens digitala framtid

Företaget Publit automatiserar processerna runt att ge ut böcker. Per Helin är en av grundarna och i senaste avsnittet av Branschkollpodden ger han sin syn på bokens framtid.

Det finns stora möjligheter för grafiska företag att utveckla nya tjänster runt boken.

Publits plattform genererar bland annat 20.000 tryckta böcker varje månad – och alla trycks ”on demand” på tryckeriet i Malmö.

– Det är enstycksproduktion i full industriell skala.

Är du en del av bokens värdekedja – förlag, tryckeri eller författare – är detta ett intressant avsnitt som kommer ge dig kunskap och inspiration för framtiden.

Lyssna på podden nedan eller på Spotify alternativt på Apple Podcast.

Vi pratar om många olika ämnen – men alla kretsar kring framtidens bok – både tryckta och digitala. Bland annat:

  • Det här är en bok idag
  • Publits tryckeri i Malmö och vilka krav man ställer på sin grafiska leverantör.
  • Logistik är allt – för Publit ingår det i produktionspriset – detta leder till nya tjänster … även offsettryck.
  • Vad betyder ljudbokens framfart för den tryckta boken?
  • Amazons intåg i Sverige
  • Mängden användardata ökar lavinartat – är det verkligen viktigt att ta vara på detta?
  • Den tryckta bokens kvalitet – hög lägstanivå och nya extrema nivåer – hur ser det ut framöver?
  • Bokens förpackning förändras – så här ska ett grafiskt företag tänka?
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sämsta året för annonsmarknaden sedan finanskrisen – men stark återhämtning i Q4

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd till Boxon Group

redaktionen@branschkoll.se
Annons