Logga in

Han blir e-commerce manager för Danagårdlithos e-handelssatsning

15 oktober, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Fredrik Lindbom blir ansvarig för Danagårdlithos satsning på e-handel. I somras förvärvade man sajten Colourpicture.se som blir basen för det nya affärsområdet som hjälper företag med presentreklam, profilkläder och tryckt material i alla möjliga former och format.

Som Branschkoll skrev före sommaren så satsar Danagårdlitho på e-handel genom att förvärva Colourpicture Europe AB. Med förvärvet får man in en färdig lösning för e-handel av trycksaker. 

Fredrik Lindbom (LinkedIn) är anställd som ansvarig och kommer att ha sin bas i Helsingborg där Colourpicture också startades. Inga tidigare medarbetare följer med från Colourpicture.

Enligt Peter Hjelm som är vd för Danagårdlitho så valde man att köpa en färdig plattform istället för att utveckla en själva.

– Det känns fantastiskt bra med Fredrik som är väldigt engagerad och strukturerad. Han kommer att sitta i en företagspark i Helsingborg och driva det här – vi ser det som ett spännande utvecklingsprojekt, kommenterar vd Peter Hjelm.

Fredrik Lindbom (Bild: LinkedIn)

Man har redan en utesäljare i Helsingborg och de två blir nu ett team där. All produktion och logistik kommer att ske antingen hos Danagårdlitho själva eller hos underleverantörer.

Mycket av det som säljs via sajten producerar Danagårdlitho inte själva utan man fortsätter jobba med underleverantörer, som Colourpicture gjort sedan starten.

– Det blir också en stor del automatiserad trading i den här lösningen, säger Peter Hjelm.

Man kommer att fokusera på företag som kunder och att använda Colourpicture.se som ytterligare en försäljningskanal.

– Vi har köpt plattformen och med Fredrik satt till friskt blod inom e-handel. Vi kan branschen och Fredrik kan e-handel så det ska bli väldigt intressant att se var det landar, avslutar Peter.

E-handeln finns på www.colourpicture.se.

Stort utbud

Produktutbudet är extremt brett på Colourpicture men allt från vanliga trycksaker och expo-produkter till kläder med tryck, reklamgodis och manikyrset. Se hela utbudet nedan (klicka för större bild)

Bilder från Colourpicture.se och LinkedIn.

Svenska konsumenter vill ha förpackningar av papper

Organisationen Two Sides, som verkar för att främja den grafiska branschen och lyfta papprets hållbarhet, har genomfört en ny omfattade studie där man frågat europeiska konsumenter om deras förpackningspreferenser. (mer…)

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.

Från trycksaker till skyddsutrustning – tryckeriet som ställde om

Har producerat en miljon visir till sjukvården. Ska göra satsningen långsiktig.

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. (mer…)