”Hållbarhetstänk har blivit affärskritiskt” – 8 av 10 konsumenter säger att företag måste ta miljöansvar
”Hållbarhetstänk har blivit affärskritiskt”. Inför Jordens dag fick 1.000 svenska konsumenter frågan om hur viktigt det är att varumärket de konsumerar tar ett miljöansvar och här är resultatet.
Det är Sveriges Annonsörer som tillsammans med Novus gjort undersökningen. Och 84 procent av de tillfrågade svarade att det är ganska eller mycket viktigt att det varumärke de konsumerar tar ett miljöansvar.
Kvinnor, äldre och universitetsutbildade var de som tycker miljön är viktigast – där svarade mellan 87-89 procent att det var viktigt med miljöansvar. Samt personer i Västsverige, där hela 91 procent tycker att det är viktigt.
De som tycker miljön är minst viktig är män (17 procent svarade ”oviktigt”) och personer som har en årlig hushållsinkomst på mindre än 200.000 kronor (19 procent).
– Att varumärken tar ett ansvar för miljön har blivit allt viktigare och konsumenter har också börjat ställa krav på att varumärken tar ett miljöansvar. Som varumärke har ett hållbarhetstänk blivit en affärskritisk del, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer.
Du hittar undersökningen här.