Hållbarhet varar längst

Jan Hedenborn vd på AD Company
Jan Hedenborn vd på AD Company

“CSR, CE, miljöarbete eller hållbarhet – det spelar egentligen ingen roll vad vi kallar det, allt sitter ihop som en kedja”. Jan Hedenborn på AD Company ger sin syn på hållbarhet, falska certifikat, tips och trick och Kemikalieinspektionens stundande granskning, i en intervju. 

Jan Hedenborn är ägare och vd för AD Company i Jönköping. Bolaget har sysslat med hållbarhetsfrågor sedan 2004, eller som Jan själv säger, sedan långt innan det blev populärt.

De gånger jag stött ihop med Jan på Nordic Profile Fair så har han alltid varit snabb med att sticka till mig broschyrer som berör olika hållbarhetsfrågor och sagt “vi måste prata mer om det här”. Med anledning av det så bestämde jag mig för att intervjua Jan, för att få en inblick i vad hållbarhet betyder för honom.

Hur kom det sig att du började intressera dig för hållbarhetsfrågor?

Dels så började det vid den tiden, runt 2004, komma in allt fler frågor från kunder. Då handlade de mest om CSR och bolag som ville försäkra sig om att det inte förekom något barnarbete på fabriken som tillverkade produkten de skulle handla. Jag har rest i Asien sedan 80-talet och många gånger besökt de leverantörer som AD company arbetar med. Det blev ett enkelt och självklart intyg som kunde bekräfta att fabrikerna var ”barn”-fria.  

Sen har jag en bakgrund från Ikano där jag jobbat tidigare och de började jobba med arbetsvillkorsfrågor redan på 80- och 90-talet. Så jag hade det med mig därifrån.

Och så har jag ju en tilltro till marknaden. Jag tror det har varit och är en konkurrensfördel för oss att lyfta dessa frågor. I en bransch med bristande kvalitet, kopiering och oseriösa affärsmetoder så är det fördelaktigt för oss att lyfta hållbarhetsfrågor. Jag har hela tiden sett hållbarhet som någonting viktigt för AD Companys framgång.

Vad är hållbarhet för dig?

I grund och botten så handlar det om moral för mig. Om man tycker att människor förtjänar att behandlas med respekt så borde man också vilja köpa sina produkter från en fabrik som behandlar sina anställda schysst.

Hållbarhet har kommit i omgångar, först var det CSR med arbetsvillkor och barnarbete som jag nämnde tidigare, sen började klimatfrågan lyftas och det blev en fråga om miljö, och nu pratar man om hållbarhet. Men allt det sitter ihop som en kedja. Människor i fattiga länder måste tillgodose sina grundläggande behov innan de kan börja tänka på miljön. Och att tillgodose det behovet börjar med schyssta arbetsvillkor.

Jag tror att det största klimathotet kommer från Asien och därför är det extra viktigt att få igång miljöarbetet där. Ska man satsa en hundralapp på en hållbarhetsåtgärd så är jag övertygad om att den ger mer effekt i Indien än i Sverige.

Hur jobbar du med hållbarhet i praktiken?

Främst så är det egna tester som gäller, många aktörer i Asien är duktiga på att fixa fram falska certifikat, men när man ber om ett labbtest så är de inte lika hjälpsamma. Därför så gör vi regelbundna tester och tar hjälp av en konsult för att dessa tester ska vara så relevanta och effektiva som möjligt.

Och de leverantörer som vi samarbetar med har vi byggt upp relationer till i åratal. Vi förklarar utförligt för dem på hur exempelvis Reach-lagstiftningen påverkar varor som ska säljas inom EU och att det är olagligt för oss att sälja varor som innehåller vissa ämnen. Därefter så kommer vi överens på pappret genom gedigna kontrakt där leverantören förbinder sig att inte leverera produkter med vissa kemikalier. Annars så har vi rätt att returnera dem, men det betyder dessvärre inte alltid att man får tillbaka pengarna.

Annons

– Regelbundna tester, långvariga samarbeten och närvaro på plats i fabriken är A och O.

Men sen kan man inte vara helt säker ändå, det kan ske förändringar på halvårsbasis och leverantörsbyten kan ske fem steg bakåt i ledet utan att varken vi eller vår leverantör får reda på det. Ska man vara helt säker så måste man kolla varje försändelse och det mäktar vi inte med.

Därför så lovar vi aldrig våra kunder något utan vi förklarar istället att vi har ett starkt system och att vi gör vårt yttersta för att det ska efterlevas. Det har hänt att vi fått återkalla produkter, men det kan vara bra, det visar att man bryr sig och är seriös.

Eftersom det inte går att testa allt så har vi tagit fram olika nivåer som avgör hur viktigt det är att en specifik produkt testas. Viktigast är produkterna som kan tänkas användas av barn, där testar vi hundra procent. Sen kommer produkter som ska ligga direkt mot huden och så vidare.

Nu när hållbarhet blivit en så pass viktig fråga så kan det ibland komma in orimliga krav från slutkunden, de kan vilja att man gör tester för varje enskild kemikalie. Ett sådant test kostar tusentals dollar och så ligger ordervärdet på 500 dollar. Att hålla koll på kemikalier är både svårt och kostsamt, det är därför samarbetet med en konsult är så pass viktigt. Den konsulten vi samarbetar med gör en förstudie på alla våra produkter och ger oss en lista på kemikalier som är relevanta att testa efter på den specifika produkten.

Vad tror du nästa stora steg för branschen är när det gäller hållbarhet?

Jag tycker branschen har gjort stora framsteg på sista tiden, men visst jag kan fortfarande stöta på säljare som aldrig hört begreppet CSR, och Reach är det betydligt färre som hört talas om. Vi ska faktiskt snart ge ut en broschyr om just Reach, precis som våra tidigare broschyrer om CSR och CE. Där hoppas vi kunna lära ut grunderna till de som är intresserade.

Men överlag kan man säga att det sker en synergieffekt just nu när samtliga led får upp ögonen för dessa frågor, vilket tar arbetet framåt snabbare.

Hur ser du på Kemikalieinspektionens stundande granskning?

Jag tror det är bra för branschen, det är såklart inget kul att få breven. Man blir orolig och det dröjer månader innan man får svaren får labbtestet. Men jag förstår varför de gör det, de är professionella och hjälpsamma, de är inte ute efter att hänga ut eller skada oss.

För två år gjordes en stor granskning av reflexvästar av Konsumentverket. Då visade de sig att en av västarna som såldes i branschen hade noll reflekterande funktion. Tänk att sätta en sån väst på ett barn som ska gå hem i höstmörkret! Det är självklart bra att sådant uppmärksammas.

Jag tycker Konsumentverket och Kemikalieinspektionen fyller en viktigt funktion och så har de en god förståelse för hur komplex branschen är. Sen skulle det såklart kännas tufft om vi åkte på någonting eftersom vi jobbar så hårt med dessa frågor.

Vad ska man som återförsäljare tänka på att fråga en leverantör om man vill försäkra sig om att ens leverantör värnar om hållbarhet?

Vi har faktiskt nyss tagit fram en liten punktlista om just det här, jag kan mejla den till dig. Men i korta drag kan man säga att det handlar om att ställa kloka frågor. Du märker ganska snart om din leverantör varit på besök i fabriken, för då vet hen vad den pratar om istället för att bara prata pris.

checklista AD
AD Companys checklista för att försäkra sig om att leverantören jobbar med CSR.
Annons

Webbinarium: Största utställaren på Drupa – och andra saker att ha koll på inför årets stora mässa

drupa16 jv9230 1800
Ämnen i artikeln: Drupa

I fredags hade nätverket Grafkom ett webbinarium inför Drupa. Här kan du se det.

Om du vill få lite bättre koll på vad som händer på kommande Drupa så kan nu nu se en genomgång som Morten Reitoft från Inkish gjorde för Grafkoms medlemmar i förra veckan.

Se seminariet nedan – men först en lista som sammanfattar en del av det som sägs:

  • Morten ger en övergripande bild av mässan, vilka blir de stora utställarna och vilka kommer inte att ställa ut alls.
  • Även om allt fler leverantörer som ställer ut inte anpassar sina lanseringar lika mycket efter mässan längre så kommer det att vara en hel del stora nyheter som visas upp.
  • 30 procent av alla utställare är kinesiska bolag – vad detta betyder berättar Morten en del om.
  • Allt fler utställare visar upp kompletta produktionsflöden – snarare än fristående maskiner
  • Räkna med massor av robotar
  • Nyheter inom inkjet – bland annat kommer nya affärsmodeller kring färg
  • I vilka hallar finns de små och intressanta start-up-bolagen?
  • … och vem är största utställaren?

Se hela seminariet här:

Ämnen i artikeln: Drupa
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Textiltryckeri försatt i konkurs

Görs på egen begäran.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så mycket fakturerar profilföretagen kommuner och regioner

Kommuner och regioner 1800

Branschkoll har granskat fakturerade belopp till kommuner från drygt 200 profilåterförsäljare. Här är de som säljer mest till kommuner och regioner – och de som är mest beroende av denna försäljning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu står det klart – SBPR ska läggas ned

sbpr1
Ämnen i artikeln: SBPR

Nyligen höll SBPR ett möte där man beslutade sig för att branschföreningen ska läggas ned.

I ett uttalande till Branschkoll säger styrelsemedlem Cecilia Dellham på Exakt att:

Efter noggranna överväganden har vi kommit fram till beslutet att avveckla SBPR och arbeta med processen med att få över medlemmarna till PWA. På så sätt får vi en samlad förening som står stark och driver våra viktiga frågor vidare för hela branschen. Vi hoppas det arbetet ska vara klart till sommaren.

Nuvarande styrelse har valts om och ska arbeta med avvecklingen

Hon berättar också att SBPRs nuvarande styrelse valdes om i sin helhet och att de kommer arbeta med att avveckla föreningen.

– Vi är tacksamma för alla som har bidragit och deltagit i föreningens arbete genom åren och hoppas att en ny konstellation i PWA ska fortsätta det arbetet för att driva branschen framåt, säger Dellham avslutningsvis.

Ämnen i artikeln: SBPR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Unitedprofiles nya vd kommer från Ahlsell

alex goot
Ämnen i artikeln: Unitedprofile

Johan Goot med gedigen erfarenhet från workwear-sfären tar över vdposten på Unitedprofile.

Ämnen i artikeln: Unitedprofile
redaktionen@branschkoll.se
Annons

NWG-varumärke i samarbete med skidort

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Merchandise som kategori i Svenska Designpriset – bidragsluckan är öppen

jens design

Svenska Designpriset kör en merchandise-kategori även i år, där designtävlingen firar 20års jubileum. Anmälningsperioden är nu öppen mellan den 19 februari och 14 juni, därefter utses vinnaren av en kompetent jury.

Förra året vann Redgert Comms och Påhlsons Daylight var dubbelnominerade! Vem som vinner i år återstår att se, men det är ett ypperligt tillfälle för branschen att höja merchandise status ytterligare och visa up häftiga projekt.

Läs mer om tävlingen och lämna ditt bidrag på www.designpriset.se.

LÄS OCKSÅ: Vinnarna av Svenska Designpriset i merchandise med mera

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PF Concept lanserar nytt varumärke för teknikprodukter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Olympus ISO-certifierade

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rosendahl Design Group får B Corp-certifiering

Det danska designhuset Rosendahl Design Group har nyligen uppnått B Corp-certifiering och därmed förbinder sig företaget till flera förpliktelser gällande transparens, ansvarstagande samt social och miljömässig prestation.

Certifieringen utfärdas av B Lab, en icke-vinstdrivande organisationen som vill främja mer hållbart företagande genom att sätta standarder och skapa en gemenskap av företag som adresserar dessa samhällsutmaningar.

– Vi vill gärna vara en inspiration för andra och se vår insats skapa ringar på vattnet, säger Henrik Rosendahl, ägare och vd för Rosendahl Design Group, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons