Hållbarhet i fokus på SBPRs Education Day

Pressbild från Education day 2019.

Årets Education Day som hålls på Nalen den 12 mars avser att besvara, eller åtminstone lyfta frågan, ”Hur blir vi en hållbar bransch?”. Frågan kommer försöka besvaras genom bland annat föreläsningar och panelsamtal.

– Företagen i vår bransch är en viktig del av våra kunders varumärkesstrategi. Därför måste vi ha en bred kunskap om hur vi tillsammans kan leverera hållbara produkter. Det är oerhört viktigt att vi lyfter och samordnar frågan om hur vi blir en hållbar bransch och hur vi kan hjälpa våra kunder i hållbarhetsarbetet, säger Kjell Harbom, vd på SBPR.

Program SBPR Education Day 2020

Dagen drar igång klockan 12:30 och programmet ser ut som följande:

  • Joel Lindefors, på  Futerra som även är  moderator kommer hålla föredraget:
    Fyra skiften och beskriver omställningen till en hållbar utveckling som en av de mest genomgripande och grundläggande som världen och ekonomin någonsin genomlevt. Att förstå hur du anpassar din affär till omställningen är avgörande för att bli en vinnare de kommande decennierna.
  • Sara Larsson, Brobygrafiska Designansvarig på Brobygrafiska.
    Förpackningens möjlighet som hållbarhets varumärkesbärare.
  • Anett Aldmann, Smart Textiles – Science Park Borås
    Projektledare för Textile & Fashion 2030 en plattform som ska främja samverkan mellan textila värdekedjans aktörer, förmedla utbildning, forskning och innovation samt stödja nya, hållbara affärsmodeller.
  • Mats Johansson, Smart Textiles – Science Park Borås där han jobbar med forskning och innovation med hållbarhet
    Föreläsningen handlar om textilbranschen, dess uppbyggnad genom alla leverantörs/produktions-steg.

Vidare kommer det även hållas ett panelsamtal där följande personer medverkar:

  • Mia Marecek, Vinga Sweden
  • Anni Sandgren, New Wave Group
  • Elin Axelsson, Wackes
  • Louise Lindroth, Olsson & Co

Utbildningsdagen avslutas med ”skarpa spaningar” av TEDx-talaren Ashkan Fardost som är expert på disruptiv teknik.

Därefter blir det promotiongalan med start 18:30, där bland annat Promotionbiet ska delas ut, läs om de nominerade här.

Emballator stor-investerar i ny tryckpress

Investerar 60 miljoner kronor i Ulricehamn och nu leter man efter fler företag att förvärva ute i Europa.

redaktionen@branschkoll.se

Startup tillverkar helt nedbrytbart förpackningsmaterial av svamp – flera stora varumärken bland kunderna

redaktionen@branschkoll.se

Lyckad ”flexo switch” för tryckeri med ny digital etikettpress från Durst

Även större upplagor etiketter ska nu tryckas digitalt.

Etikettryckeriet Labelprint i Tallinn har slutfört betatestningen av Dursts nya digitala etikettpress Tau Rsci Label Press. Investeringen är en viktig del av en strategi för att flytta medelstora och stora flexojobb till digitalt UV-tryck med inkjetteknik.‎

Maskinen går redan i tre skift enligt företaget.

Det är svenska Molanders Sign & Display, som ägs av Durst, som hanterar Durst produkter, service och förbrukningsmaterial i Norden och Baltikum (ej Danmark).

Labelprint i Tallinn. (Bild: Labelprint)

‎Sten Sarap, ägare av Labelprint, säger:

– Maskinen ger oss möjlighet att korta ledtiderna så vi flyttar nu fler jobb från flexo till digitalt. Våra operatörer var fullt utbildade på två veckor efter att pressen anlände, det tar mycket längre tid att träna någon för flexotryck.

Tio installationer

Durst fortsätter att satsa på etikettryck och har nu gjort tio installationer av de nya pressarna.

– Etiketter fortsätter att vara en betydande tillväxtaffär för Durst, inte minst eftersom allt fler inser fördelarna med att överföra mer volym från flexo till en digital plattform.

Thomas Macina på Durst
redaktionen@branschkoll.se

Ny teknik för etikettryck ska helt eliminera materialspillet

redaktionen@branschkoll.se