Hållbarhet i fokus på SBPRs Education Day

Pressbild från Education day 2019.

Årets Education Day som hålls på Nalen den 12 mars avser att besvara, eller åtminstone lyfta frågan, ”Hur blir vi en hållbar bransch?”. Frågan kommer försöka besvaras genom bland annat föreläsningar och panelsamtal.

– Företagen i vår bransch är en viktig del av våra kunders varumärkesstrategi. Därför måste vi ha en bred kunskap om hur vi tillsammans kan leverera hållbara produkter. Det är oerhört viktigt att vi lyfter och samordnar frågan om hur vi blir en hållbar bransch och hur vi kan hjälpa våra kunder i hållbarhetsarbetet, säger Kjell Harbom, vd på SBPR.

Program SBPR Education Day 2020

Dagen drar igång klockan 12:30 och programmet ser ut som följande:

  • Joel Lindefors, på  Futerra som även är  moderator kommer hålla föredraget:
    Fyra skiften och beskriver omställningen till en hållbar utveckling som en av de mest genomgripande och grundläggande som världen och ekonomin någonsin genomlevt. Att förstå hur du anpassar din affär till omställningen är avgörande för att bli en vinnare de kommande decennierna.
  • Sara Larsson, Brobygrafiska Designansvarig på Brobygrafiska.
    Förpackningens möjlighet som hållbarhets varumärkesbärare.
  • Anett Aldmann, Smart Textiles – Science Park Borås
    Projektledare för Textile & Fashion 2030 en plattform som ska främja samverkan mellan textila värdekedjans aktörer, förmedla utbildning, forskning och innovation samt stödja nya, hållbara affärsmodeller.
  • Mats Johansson, Smart Textiles – Science Park Borås där han jobbar med forskning och innovation med hållbarhet
    Föreläsningen handlar om textilbranschen, dess uppbyggnad genom alla leverantörs/produktions-steg.

Vidare kommer det även hållas ett panelsamtal där följande personer medverkar:

  • Mia Marecek, Vinga Sweden
  • Anni Sandgren, New Wave Group
  • Elin Axelsson, Wackes
  • Louise Lindroth, Olsson & Co

Utbildningsdagen avslutas med ”skarpa spaningar” av TEDx-talaren Ashkan Fardost som är expert på disruptiv teknik.

Därefter blir det promotiongalan med start 18:30, där bland annat Promotionbiet ska delas ut, läs om de nominerade här.

Ännu ett år med minskande klimatpåverkan för Lessebo

redaktionen@branschkoll.se

Effektsystemet: Ny branschstandard för att mäta effekt av marknadsföring

Ett stort steg mot att kunna avgöra – och jämföra – vilka kanaler och marknadsinsatser som ger bäst avkastning.

redaktionen@branschkoll.se

De upphandlar trycksaker för upp till 11 miljoner

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat nätverk ska hjälpa företag med spårbarhetsfrågor

För alla som jobbar i värdekedjan med FSC- eller PEFC-märkta produkter.

Seose ska erbjuda expertis och rådgivning till ”virkesköpande” och ”träförädlande” företag för att säkerställa att man kommer rätt när det gäller spårbarhet och andra faktorer.

Företag som vill erbjuda produkter som är märkta med FSC och/eller PEFC behöver kunna visa att träråvaran har ett kontrollerat ursprung i certifierat skogsbruk. Men regelverket, det vill säga standarderna för spårbarhetscertifieringen uppfattas av de flesta som krångligt och svårt att tillämpa, skriver man på sin webbplats.

– Vi vet genom erfarenhet att många sitter ensamma med ansvaret för spårbarhetsfrågorna ute i industrin. Vi vill därför erbjuda expertstöd och ett nätverk av människor som också kan hjälpa varandra med tolkning av standardkrav, ”best practice” och ge varandra konkreta råd och tips på hur man kan undvika misstag och onödigt arbete, säger Emilia Bröms Axelsson, verksamhetsledare på Seose, i ett pressmeddelande.

Seose vänder sig till alla företag i kedjan, exempelvis: avverkningsorganisationer, sågverk, massabruk, bygghandlare, snickerier, leksakstillverkare, byggnadsentreprenörer, tryckerier och etikettillverkare.

Under sommaren och hösten kommer man hålla minst fyra nätverksträffar, flera av dem digitala. Mer information om dessa träffar hittar du här.

redaktionen@branschkoll.se