Hållbarhet i fokus på SBPRs Education Day

Pressbild från Education day 2019.

Årets Education Day som hålls på Nalen den 12 mars avser att besvara, eller åtminstone lyfta frågan, ”Hur blir vi en hållbar bransch?”. Frågan kommer försöka besvaras genom bland annat föreläsningar och panelsamtal.

– Företagen i vår bransch är en viktig del av våra kunders varumärkesstrategi. Därför måste vi ha en bred kunskap om hur vi tillsammans kan leverera hållbara produkter. Det är oerhört viktigt att vi lyfter och samordnar frågan om hur vi blir en hållbar bransch och hur vi kan hjälpa våra kunder i hållbarhetsarbetet, säger Kjell Harbom, vd på SBPR.

Program SBPR Education Day 2020

Dagen drar igång klockan 12:30 och programmet ser ut som följande:

  • Joel Lindefors, på  Futerra som även är  moderator kommer hålla föredraget:
    Fyra skiften och beskriver omställningen till en hållbar utveckling som en av de mest genomgripande och grundläggande som världen och ekonomin någonsin genomlevt. Att förstå hur du anpassar din affär till omställningen är avgörande för att bli en vinnare de kommande decennierna.
  • Sara Larsson, Brobygrafiska Designansvarig på Brobygrafiska.
    Förpackningens möjlighet som hållbarhets varumärkesbärare.
  • Anett Aldmann, Smart Textiles – Science Park Borås
    Projektledare för Textile & Fashion 2030 en plattform som ska främja samverkan mellan textila värdekedjans aktörer, förmedla utbildning, forskning och innovation samt stödja nya, hållbara affärsmodeller.
  • Mats Johansson, Smart Textiles – Science Park Borås där han jobbar med forskning och innovation med hållbarhet
    Föreläsningen handlar om textilbranschen, dess uppbyggnad genom alla leverantörs/produktions-steg.

Vidare kommer det även hållas ett panelsamtal där följande personer medverkar:

  • Mia Marecek, Vinga Sweden
  • Anni Sandgren, New Wave Group
  • Elin Axelsson, Wackes
  • Louise Lindroth, Olsson & Co

Utbildningsdagen avslutas med ”skarpa spaningar” av TEDx-talaren Ashkan Fardost som är expert på disruptiv teknik.

Därefter blir det promotiongalan med start 18:30, där bland annat Promotionbiet ska delas ut, läs om de nominerade här.

Annons

YP Yrkesbutiker söker säljande platschef

YP Yrkeskläder flyttar till ny butik och nytt kontor i Västberga söder om Stockholm. Nu söker vi efter en ny driven och erfaren ledare med säljerfarenhet! Vi söker dig som trivs i ett företag med korta beslutsvägar, hög service och med goda framtidsutsikter! 

YP- YRKESKLÄDER SÖKER:

SÄLJANDE PLATSCHEF
VÄSTBERGA, SÖDRA STOCKHOLM 

Vilka är YP Yrkesbutiker?
YP Yrkesbutiker är en rikstäckande kedja som idag består av 12 butiker över hela Sverige. YP Yrkesbutikers mål är att vara den bästa leverantören av arbetskläder och personligt skydd på den lokala marknaden. I våra butiker finner du Blåkläders produktsortiment såväl som andra varumärken och vi levererar ett komplett sortiment inom kategorierna: yrkes- och profilkläder, samt personligt skydd så som; skor, handskar, andningsskydd, hörselskydd mm.

Om ledarrollen
Du ansvarar för att våra kunder bearbetas både från vår butik och ute på fältet, i ditt team finns både butikssäljare och hungriga fältsäljare. Som platschef på YP Yrkesbutiker driver du även din egen försäljning på fältet och ansvarar för en egen kundportfölj, detta innebär att du trivs och hämtar energi i kundmöten.
Du har alltid ett övergripande verksamhetsfokus och i egenskap av ledare är du en viktig kulturbärare som visar vägen för dina medarbetare.
Vi har stora planer för vår nya butik i Västberga som innebär att du tar höjd för både expansion och utveckling samt får dina medarbetare att växa med framtiden.

Vi söker dig som har:

  • B2B-erfarenhet
  • Säljerfarenhet som ledare
  • Tidigare framgångsrik erfarenhet av att leda och utveckla andra människor
  • En hög affärsmässighet
  • Goda kunskaper från affärssystem och Officepaketet
  • Branschvana är meriterande

Vi erbjuder
Ett mycket intressant och omväxlande arbete där det finns stora möjligheter till personlig utveckling och möjlighet att påverka då ditt arbete kommer att vara avgörande för tillväxten i butikerna. Du blir en del av en koncern i tillväxt som expanderar både nationellt och internationellt vilket öppnar upp för goda utvecklingsmöjligheter!

Är detta är rätt utmaning för dig?
Vänta inte, vi arbetar med löpande urval, skicka därför din ansökan redan idag!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt nätverk för förpackningsföretag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordiska förpackningstävlingen Scanstar öppnar årets tävling

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tetra Pak lanserar förpackningslösningar för mindre nedskräpning

”Över 1.000 av våra förpackningslinjer kan komma att förändras under de närmaste tre åren”

Enligt ett pressmeddelande lanserar Tetra Pak i dagarna ett nytt utbud av förpackningslösningar med korkar som är fastsatta på förpackningen. Eftersom korken är fastsatt i förpackningen hoppas man att detta ska leda till mindre nedskräpning

Samtidigt jobbar Tetra Pak vidare med att lansera sugrör av papp. Syftet är att tillmötesgå kundönskemål om större hållbarhetstänk.

Lars Holmquist, Vice vd för Packaging Solutions & Commercial Operations på Tetra Pak, säger: ”Detta är viktiga milstolpar i vår resa mot att utveckla världens mest hållbara livsmedelsförpackningar som är tillverkade helt av förnybara eller återvunna material. ”

Dessa två utvecklingssteg är centrala för att säkerställa att Tetra Paks kunder i Europa ska kunna följa Engångsplastdirektivet (SUP) som ingår i EU:s plaststrategi och är en viktig del av EU:s åtgärder för cirkulär ekonomi. Tetra Pak säger sig därför, med detta i åtanke, ökat takten inom utvecklingen av korkar.

Lars Holmquist: ”Den största utmaningen med fastsatta korkar är den betydande förändring som detta medför för hela värdekedjan. I Europa betyder det att över 1.000 av våra förpackningslinjer kan komma att förändras under de närmaste tre åren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons