Hälften av Blåkläders produktion drivs av solenergi

Solenergi har aldrig känts mer aktuellt än i dessa så kallade ”Chernobyl-tider”*.

För knappt ett år sedan installerade Blåkläder solcellspaneler på taket vid sina tillverkningsenheter i Sri Lanka och i Myanmar och sedan årskiftet drivs nästan 50 procent av deras tillverkning av solenergi. Blåkläder tillverkar cirka 3,8 miljoner plagg årligen.

– Att nyttja den naturliga energikälla som finns i överflöd där plaggen tillverkas känns som ett logiskt val. Det är vårt yttersta ansvar att aldrig luta oss tillbaka, utan varje dag se vilka åtgärder vi kan göra för att bli ett mer hållbart företag. Genom att vår produktion utrustas med solcellspaneler har vi tagit ett viktigt steg, men vårt arbete är ständigt pågående. Förhoppningsvis kan vårt initiativ inspirera fler i textilindustrin att satsa på förnybara energikällor, säger Anders Carlsson, vd på Blåkläder, i ett pressmeddelande.


* Redaktionen har precis som alla andra sett den utsökta mini-serien Chernobyl producerad av HBO och regisserad av svenske Johan Renck, även känd som Stakka Bo. Serien redogör på ett realistiskt och obehagligt sätt konsekvenserna av katastrofen i Chernobyl 1986.

Efter att ha sett serien är det svårt att inte ställa sig frågan ”varför skaffar inte alla bara solenergi?”. Bilden nedan sägs illustrera hur stor del av jordklotet (de svarta prickarna) som hade behövt täckas med solpaneler för att tillgodose hela den globala energikonsumtionen, enligt en artikel hos yellowlite.com.

Åtta.45 investerar i ny plattform för digitaltryck – köper tre nya pressar

Åtta.45 investerar i flera inkjetpressar, en arkpress och ny mjukvara.

redaktionen@branschkoll.se

De köper Lenanders Grafiska

Stora förändringar i produktionen.

redaktionen@branschkoll.se

Startup bygger ny marknadsplats där företag kan byta till miljösmarta förpackningar

Ska bli länken som effektiviserar och automatiserar processen mellan förpackningsleverantörer och köpare. Målet är att hjälpa alla små och medelstora företag att byta till förpackningar som är bättre för miljön.

redaktionen@branschkoll.se

Industrigrupp förvärvar sin tredje etikett-aktör på kort tid – köper också in sig i Norge

Etikettmarknaden konsolideras ytterligare på den svenska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se