Guldnyckeln firar 30-årsjubileum i ny skepnad

Pressmeddelande från Swedma 2011-10-04

Sveriges största och äldsta tävling i resultatdriven reklam och marknadsföring, Guldnyckeln, fyller 30 år den 22 mars 2012. I samband med jubileet passar arrangören SWEDMA på att förnya tävlingen genom att omarbeta dess kategorier och göra den bredare.

”Nya Guldnyckeln” öppnar för inlämning av tävlingsbidrag redan den 5 december i år. Bland nyheterna för dem som tävlar finns exempelvis en helt ny kategorisering som tar utgångspunkt i vilken bransch bidraget tillhör. Tävlingens essens, det faktum att den bygger på de tre benen strategi, kreativitet och resultat, förändras inte, även om skarpare fokus nu riktas mot nya idéer och framgångsfaktorer för dm.

– Det var hög tid att uppdatera Guldnyckelns upplägg. Marknaden och dess förutsättningar har förändrats mycket under de år tävlingen funnits, i dag ser vi en mycket högre grad av integrerat tänk, inte minst beroende på att mycket har digitaliserats, men också därför att print har hittat sin roll i förhållande till nya medier. Genom att rita om tävlingens kategorier har vi ökat jämförbarheten och fått en större tydlighet, säger Mikael von Ekensteen, vd för SWEDMA, som äger och arrangerar Guldnyckeln.

I sin nya skepnad närmar sig Guldnyckeln sina internationella motsvarigheter, till exempel Echo Awards eller Cannes Lion. Även det en anpassning till verkligheten och viljan att öka tydligheten.

– Nu lyfter vi blicken utanför den egna nationsgränsen och tillåter även kampanjer som är avsedda för den nordiska marknaden. Många av de konsulter och annonsörer som deltar i Guldnyckeln, verkar i stor utsträckning över hela Norden. Det tar vi hänsyn till nu, även om bidraget fortfarande ska vara producerat i Sverige, säger Johan Blomström, Guldnyckelns juryordförande och kreativ chef på MRM Starsky.

I och med förändringen försvinner en del äldre, välkända inslag, till exempel de så kallade enskilda bidragen, samtidigt som några av de nyare, som Årets stjärnskott och Årets branschpersonlighet, kommer att finnas kvar. Exakt hur den nya kategori- och branschindelningen ser ut kommer att avslöjas först senare i höst, när kampanjen för 2012 års tävling ligger klar.

– Tillsammans med en referensgrupp med representanter från byråer som är medlemmar i SWEDMA, juryledamöter och tidigare vinnare har vi tagit fram det som nu blir nya Guldnyckeln, avslutar Mikael von Ekensteen.

Guldnyckeln går av stapeln den 22 mars 2012 men öppnar för inlämning av bidrag den 5 december i år.

Tryckeri har ökat kapaciteten x 16

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De är först i världen med nya Svanenlicensen

Ämnen i artikeln: Markbladet TryckeriSvanen

Rulltryckeriet Markbladet tryckeri i Skene blir första tryckeriet i världen att certifiera sig enligt de nya skärpta kraven för Svanen.

Man utnämner sig själva i ett meddelande till ”världens snabbast licenserade Svanenmärkta tryckeri”. 

– Prioritering internt, hårt arbete och noggranna kontroller har resulterat i att vi nått vårt mål att få förlängd Svanenlicens. Extra kul att vi är första tryckeriet i världen som nått fram, säger Ulf Johansson som är miljöchef på Markbladet Tryckeri.

De nya Svanen-kriterierna är version 6.4 och Markbladets certifiering gäller fram till och med 31 december 2026.

Ämnen i artikeln: Markbladet TryckeriSvanen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bok & Tryck i Bollnäs firar 100 år – bjuder in till jubileumsvecka

Ämnen i artikeln: Bok & Tryck

Bok & Tryck, Hälsinglands största tryckeri, firar sitt 100-årsjubileum med en öppen jubileumsvecka i månadsskiftet maj/juni.

Från sin start år 1923, då Gustav Andersson övertog bokbinderiverksamheten från tidningen Ljusnan, har företaget vuxit och utvecklats för att bli Hälsinglands största tryckeri med 13 anställda.

– Vår specialitet är att producera hangtags/hängetiketter och är ofta underleverantör till andra grafiska företag och har unika maskiner för detta. Våra maskiner knyter tråd i etiketter som fästs på allt från nycklar till möbler, de används även för märkning under tillverkningsfasen i många olika branscher, berättar Per Norin som är vd för företaget.

Man erbjuder också en mängd andra tjänster och grafiska produkter.

– Vi gör allt från idé till färdig produkt. Exempel på trycksaker vi producerar är böcker, tidningar, foldrar, affischer, kuvert och mycket mer. Tryckningen sker med både digitaltryck och offset, vilket gör att vi är kostnadseffektiva oavsett upplaga.

Under vecka 22 har man en jubeleumsvecka och det går bra för alla intresserade att besöka Bok & Tryck.

Ämnen i artikeln: Bok & Tryck
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Taberg Media Group sponsrar Guldägget

Ämnen i artikeln: Taberg Media Group

”Rätt material kan göra hela skillnaden”

Lessebo Paper och Taberg Media Group har inlett ett samarbete med Guldägget. TMG och Lessebo blir sponsorer för kategorierna Packaging Design och Identity Design.

Lessebo Papers serie Lessebo Colours, som sägs erbjuda designers en mångsidig och uttrycksfull papperskvalitet, användes av just TMG när de tog fram en konstnärlig goodie-bag i hållbart papper till juryn för kategorierna Packaging Design och Identity Design på Guldägget.

Partnerskapet har som målsättning att visa upp innovativa och vackra designlösningar, alla skapade med pappret Lessebo Colours, skriver man i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Taberg Media Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bonnier tar över Readly

Ämnen i artikeln: BonnierReadly
Ämnen i artikeln: BonnierReadly
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SBPRs ordförande bemöter kritiken – ”var är branschen?”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Formo Sport & Promotion i samarbete med fotbollsklubb

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Leverantör vill sälja sin industrifastighet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sportbutik ansluter sig till Team Workwear

Ämnen i artikeln: ArbetskläderTeam Workwear
Ämnen i artikeln: ArbetskläderTeam Workwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon ska förändra textilbranschen genom infärgning på naturlig väg

Ämnen i artikeln: Textil

Linda Magdalena Jonsson har dragit igång greentech-bolaget Alder Olmai Supernaturalcolours med hjälp av Dalarna Science Parks inkubatorprogram. Målsättningen är att göra textil- och modebranschen mer hållbar.

Linda Magdalena har många års erfarenhet från den internationella textil- och modeindustrin. Hon har både bott och arbetat utomlands, bland annat i Sydafrika, där hon sett delar av branschens smutsiga baksida.

– Ofta görs det business på ett sätt som helt saknar respekt för människors hälsa och för vår planet. Det var faktiskt chockerande att få den insikten, säger Linda Magdalena i ett pressmeddelande.

Och det var under åren i Sydafrika tanken föddes om att färga textil med metoder som inte kräver tonvis av hälsofarliga kemikalier och en längtan efter att förändra branschen. Linda Magdalena började läsa på, fråga runt och utforska äldre tiders växtfärgning, samtidigt som hon behöll sin anställning. Men till sist kom hon till en punkt då hon kände att hon behövde hoppa av.

Fördjupat sig i botanik, kemi, historia och psykologi

För att kunna förverkliga sina idéer om naturlig infärgning har Linda Magdalena under de senaste åren fortsatt att fördjupa sig i ämnen som botanik, kemi, historia och psykologi.

– Jag har bland annat lärt mig mer om de naturliga växtfärgningsmetoder som använts på olika håll i världen. Till den här uråldriga, traditionella kunskapen har jag adderat modern, grön teknologi, berättar hon.

Tanken är att metoden ska kunna användas inom textil- och modevärlden och bli en kvalitetsmärkning för infärgning med naturliga pigment. Därmed skulle varumärket Alder Olmai bli ett komplement till tillverkarens eget varumärke, på samma sätt som exempelvis Gore-Tex.

– Kanske går det att få patent på min metod, kanske inte. Vi håller just nu på att undersöka det och jag hoppas att det ska lösa sig. Jag vill ju hellre fokusera på att göra världen bättre tillsammans med seriösa producenter än att diskutera vem som har rätten till innovationen, konstaterar hon.

Några av de mest strategiskt kreativa idéer vi har sett här i inkubatorn

– Mitt främsta mål är inte kommersiell framgång, utan att göra skillnad och att arbeta för planetens bästa, säger hon, i ett pressmeddelande.

Och företaget startas alltså upp med hjälp av Dalarna Science Park som i sin tur samarbetar med Textilhögskolan i Borås eftersom de sägs kunna textilutveckling bäst i Sverige.

– Linda Magdalenas idéer är några av de allra mest strategiskt kreativa idéer vi har sett här i inkubatorn. Hon är på väg att skapa något som kan komma att förändra en hel bransch och vi är väldigt imponerade. Linda Magdalena är en väldigt driven innovatör med hjärta och hjärna på rätt plats, säger Jörgen Bond, affärscoach på Dalarna Science Parks.

Vill använda naturmaterial så långt som möjligt

Just nu görs laboratorietester av de färgade tygerna där de utsätts för slitage, tvätt och ljus, allt utifrån internationella standarder.

– Jag vill så långt det är möjligt använda naturmaterial, så de resultat jag nu väntar på kan innebära en milstolpe i processen. Att utveckla företaget betyder att jag måste experimentera och utforska nya tankemönster för att komma framåt. Så det som är mest utmanande är också det som är mest givande, säger Linda Magdalena.

Söker affärspartner

Nu har det blivit dags att ta nästa steg och Linda Magdalena söker en affärspartner som vill engagera sig på heltid i Alder Olmai Supernaturalcolours.

– Jag vill hitta någon som har koll på branschen och som vill vara med och göra skillnad, kanske någon som inte heller gillar den traditionella textilindustrin. Min affärspartner behöver även vara en grym säljare och se potentialen i idéerna, säger Linda Magdalena Jonsson avslutningsvis.

Ämnen i artikeln: Textil
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]