Guldlådans vinnare 2010 utsedda

PRESSMEDDELANDE 15 november 2010

Guldlådans vinnare 2010 utsedda

Årets bästa direktreklam och människorna bakom kampanjerna hyllades igår kväll på ett fullsatt Münchenbryggeriet i Stockholm. Trollkarlarna Brynolf & Ljung ledde prisutdelningen och sju guldlådor delades ut i lika många kategorier.

Guldlådan 2010, Postens tävling för Sveriges bästa direktreklam, öppnades av Pär Lager, VD på Berghs School of Communication, som hälsade publiken välkommen till en inledande kunskapsdel. Därefter introducerades Simon Harrop, VD på det Londonbaserade Brand Sense Agency och en av världens ledande experter inom ”sensory marketing”. Han berättade om hur företag kan lyfta sin marknadsföring till nya nivåer genom att använda alla sinnen i kommunikationen med kunderna: syn, hörsel, smak, doft och känsel. Konferencierer under kvällen var trollkarlarna Brynolf & Ljung.

Guldlådans vinnare 2010 är:

KREATIVITET B2B Jury: Ola Obrant Andreasson – The Fan Club (ordförande), Niklas “Nille” Fornelius – Roi Division, Heléne Malmberg – Rädda Barnen, Per Leander – Radiotjänst, David Orlic – Volontaire

GULD Kampanj: Ett grönt brev Byrå: Dragster Kommunikation AB Uppdragsgivare: Cramo Flyttbara lokaler Arbetsgrupp: Projektledare: Freddy Olsson. Copywriter: Catja Björklund. Original/formgivare: Alexander Åkerström. Art Director: Dan Stendahl. Produktionsledare: Therese Olander. Övriga: Martin Johansson, Karin Hellström, Petter Jarenskog, Jakob Lingnert, Jonas Skoglund, Marcus Dalgren, Sara Forsberg, Elisabeth Fredén, Martin Joelsson, Johan Magnusson, Maria Melkersson och Alexander Skoglund. Motivering: Det är svårt nog att få mottagaren att lägga märke till reklamen, öppna den, och ta till sig budskapet. Att dessutom få mottagaren att själv skicka reklamen vidare till nästa kund, om och om och om igen i ett enda långt kedjebrev, det är minst sagt en bedrift. Lägg därtill en solklar koppling till produkten, så har du ett sannerligen hållbart DR.

SILVER Kampanj: Personligt omslag Byrå: Saatchi & Saatchi Uppdragsgivare: Sveriges Tidskrifter

BRONS Kampanj: Wholesale Byrå: IK Stockholm Uppdragsgivare: TDC Sverige

KREATIVITET B2C Jury: Ola Obrant Andreasson – The Fan Club (ordförande), Niklas “Nille” Fornelius – Roi Division, Heléne Malmberg – Rädda Barnen, Per Leander – Radiotjänst, David Orlic – Volontaire

GULD Kampanj: Test Soldat/Sjöman Byrå: DDB Stockholm AB Uppdragsgivare: Försvarsmakten Arbetsgrupp: Projektledare: Thomas Brenemark. Copywriter: Linus Östholm. Original/formgivare: Patrik Oscarsson. Art Director: Fredrik Lund. Produktionsledare: Tina Munck. Övriga: Henrik Hansson. Motivering: Du ska inte tro att Guldlådan är för alla. För att vinna måste du ha den bästa analysen och strategin. Du måste övertyga både din målgrupp och en kräsen reklamjury om att du dessutom har den bästa idén och lösningen på problemet. Och du ska utföra ditt uppdrag med yttersta professionalism. Du ska inte tro att Guldlådan är för alla. Har du vad som krävs?

SILVER Kampanj: Personlig Visning Byrå: Le Bureau Uppdragsgivare: Wetterling

BRONS Kampanj: Drömtåget Byrå: Lazzo DM Byrå Uppdragsgivare: Västtåg AB (Västtrafik och SJ)

ODR Jury: Katja Widlund – Göteborgsposten (ordförande), Petra Stenecker – Expert, Amanda Undin – Customer Clinic, Sofia Åbjörnsson – FILLit

GULD Kampanj: Gröna Lund växer Byrå: Pool Uppdragsgivare: Gröna Lund Arbetsgrupp: Projektledare: Lisen Stålberg Olmert. Copywriter: Jenny Åberg Hüttner, Stina Lövling. Original/formgivare: Ylva Petersdotter. Art Director: Baris Berktan, Karl Andersson. Produktionsledare: Caroline Staedler. Övriga: Arvid Axland. Motivering: Med ett lekfullt sinne och interaktiv ansats charmas och engageras Stockholms barnfamiljer. Med goda resultat och hög kreativitet nås en värdig guldplats. Tuffa på!

SILVER Kampanj: Legoland Billund Resort 2010 Byrå: Start Communication Uppdragsgivare: Stena Line Scandinavia AB

LOJALITET Jury: Katja Widlund – Göteborgs-Posten (ordförande), Petra Stenecker – Expert, Amanda Undin – Customer Clinic, Sofia Åbjörnsson – FILLit

GULD Kampanj: Din guide till nästa smultronställe Byrå: Smicker Uppdragsgivare: Svenska Turistföreningen Arbetsgrupp: Projektledare: Gabrielle Grette. Copywriter: Jesper Tillberg. Original/formgivare: Kim Eriksson och Mikael Porselid. Art Director: Oscar Bengtsson. Produktionsledare: Therese Bjuråker. Övriga: Pepe Larsson. Motivering: Ett grafiskt väl utformat program som tilltalar så väl hjärta som hjärna. Med variation i kommunikationen och en genuin kärlek till Sverige leder företaget sina medlemmar till nya smultronställen.

SILVER Kampanj: Club Bumerang Byrå: DAD Direct AB Uppdragsgivare: Svenska Bil AB

BRONS Kampanj: Du missar väl inte poängen – SF Bioklubben Byrå: Smicker Uppdragsgivare: SF Bio AB

REKLAMSKOLOR Jury: Pia Grahn Brikell – Storåkers McCann (ordförande), Tove Langseth – DDB, Jan Ringsö – Reaktion, Ewa Johansson – Hjärnfonden, Maria Åslund – Hjärnfonden

GULD Kampanj: Julkort från okända Reklamskola: Beckmans Designskola Arbetsgrupp: Arthur Röing Baer, Eddie Åhgren, Ludvig Franzén och Per Sturesson. Uppdragsgivare: Hjärnfonden Motivering: Alla älskar att få julkort och när kortet dessutom är ett foto på nära och kära så hamnar det ofta i ett album eller på kylskåpsdörren som en trevlig julhälsning. Vad händer när detta familjefoto visar personer som är helt okända, människor som jag inte alls känner igen? Så kan det vara när man drabbats av Alzheimers sjukdom eller någon liknande sjukdom som påverkar hjärnan. Det har också årets vinnare i Skolkategorin tagit fasta på, på ett tydligt och emotionellt sätt. Bidraget ”Julkort från okända” visar ett familjefoto med en familj, som mottagaren inte alls känner igen. Bidraget är också juryns självklara favorit. Grattis Arthur Röing Baer, Eddie Åhgren, Ludvig Franzén och Per Sturesson på Beckmans till första platsen i Guldlådans kategori för Reklamskolor 2010!

SILVER Kampanj: Det är tanken som räknas Reklamskola: Beckmans Designhögskola Arbetsgrupp: Henrik Eriksen och Felix Andersson

BRONS Kampanj: En gåva fylld med omtanke Reklamskola: Berghs School of Communication Arbetsgrupp: Kim Liedberg, Joanna Fransson, Erik Friberg, Linnea Sigurdson, Monika Lindquist och Carolina Martinsson.

EFFEKT B2B Jury: Hanna Steiner – Pool (ordförande), Emelie Gustavsson – Forsman & Bodenfors, Daniel Åkerhage – ICA, Jimmy Bolander – MediaCom, Helena Klange – Draft FCB

GULD Kampanj: Trött på krånglig fakturahantering? Byrå: Roi Division Uppdragsgivare: Eurocard AB / Dicom Datautveckling AB Arbetsgrupp: Projektledare: Carlo Stecksén / Nille Fornelius. Copywriter: Per Sommarström / Emily Bjerner. Original/formgivare: Jessica Lindhoff. Art Director: Jonas Lundqvist. Produktionsledare: Kim Aldenbro. Motivering: Genom att skicka ut en mardröm som skapar full igenkänning hos målgruppen erhåller man ett imponerande bra resultat i förhållande till uppgiftens karaktär. Konteringsprogrammet blir oväntat en nära vän mottagaren gärna stämmer träff med. Grattis Eurocard!

SILVER Kampanj: Provjobba Byrå: Lowe Brindfors Uppdragsgivare: Huvudstaden

BRONS Kampanj: Personligt omslag Byrå: Saatchi & Saatchi Uppdragsgivare: Sveriges Tidskrifter

EFFEKT B2C Jury: Hanna Steiner – Pool (ordförande), Emelie Gustavsson – Forsman & Bodenfors, Daniel Åkerhage – ICA, Jimmy Bolander – MediaCom, Helena Klange – Draft FCB

GULD Kampanj: Genväg till egen lägenhet Byrå: Welcom Uppdragsgivare: HSB Göteborg Arbetsgrupp: Projektledare: Ulrika Brinkenberg. Copywriter: Niclas Hallgren. Original/formgivare: Charlotte Askari. Art Director: Andreas Larsson. Produktionsledare: Marie Enelund-Moore. Motivering: En finurlig, lågmäld och enkel lösning där avsändaren överraskar positivt. Genom rätt timing där man belyser ett aktuellt problem var det ingen match att sälja bospar till nyblivna föräldrar. Kampanjens resultat talar för sig själv. Grattis HSB!

SILVER Kampanj: En försäkring till hundiga hundar Byrå: Tackolov Uppdragsgivare: Dina Försäkringar

Bilder från kvällen finns på www.posten.se/guldladan

Vid frågor är du välkommen att kontakta:

Åsa Öhman, pressansvarig Posten Meddelande, tel: 08-781 14 83, e-post: asa.ohman@posten.se eller Posten Medierelationer, tel: 08-23 10 10, e-post: press@posten.se

Posten Norden har bildats genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 45 miljarder SEK och cirka 50 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Informationslogistik.

Posterföretag i konkurs

Andra aktörer ser fortsatt positiv utveckling i nischen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Naturvårdsverkets fakta om plast – och hur den kan hanteras bättre

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast

IVL har på uppdrag av Naturvårdsverket tagit fram en checklista på hur företag jobba smartare med plast.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt samarbete ska få fler att panta sina förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower

Förpackningsinsamlingen, FTI, har inlett ett samarbete med återvinningsappen Bower med målet att ännu fler förpackningar ska lämnas till återvinning.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ketchup i pappersflaska

Kraft Heinz Company har aviserat att de startar ett samarbete med förpackningsutvecklaren Pulpex för att tillsammans ta fram en träfiberbaserad flaska för Heinz ketchup.

Denna flaska är en del i arbetet för företaget att uppnå målet att alla förpackningar ska vara helt återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara senast 2025. Förutom detta så har företaget målet att vara nettonollutsläppare av växthusgaser senast 2050, säger man i ett pressmeddelande.

– Förpackningsavfall är en utmaning som vi alla måste göra vårt bästa för att ta itu med. Det är därför vi är fast beslutna att vidta åtgärder för att ta fram hållbara förpackningslösningar för våra varumärken. Den nya flaskan är ett exempel på hur vi tillämpar kreativitet och innovation för att utforska nya metoder för att förse konsumenterna med hållbara förpackningar, säger Kraft Heinz vd Miguel Patricio.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sex hållbarhetsrapporter från förpackningsbranschen

Hållbarhetsrapporten, där man öppet delar med sig av framsteg (och motgångar) i sitt hållbarhetsarbete, håller på att bli standard för alla företag. För att du ska kunna inspireras och lära av kollegor i branschen har vi här samlat sex förpackningsföretags rapporter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får stöd för att utveckla PFAS- och plastfria livsmedelsförpackningar

Vinnova går in med pengar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Framtidens förpackning ska utnyttja naturens uppfinningsrikedom

Ämnen i artikeln: Pida

It’s a Wild Life! Det är dags för Pida och i år ska deltagarna hämta inspiration från naturen.

It’s a Wild Life! är temat för Billerudkorsnäs designtävling Pida 2022, där 350 designelever från sju länder gör sitt bästa för att inspirera och imponera med egna tolkningar av vad förpackningsdesign kan lära av naturen.

Pidas idé är att lyfta fram unga, nytänkande talanger för att främja hela förpackningsindustrins utveckling.

It’s a Wild Life är ett tema som uppmuntrar deltagarna att utforska naturens egen uppfinningsrikedom, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard på Billerudkorsnäs som arrangerar Pida. De får hitta egna sätt att använda sig av de vackra och sinnrika lösningar som finns överallt i naturen när det gäller former, mönster, funktioner och hållbarhet.

Packaging Impact Design Award (PIDA) har sedan starten 2005 engagerat tusentals designelever över hela världen. Lokala event kommer att ske under maj och juni och en internationell vinnare kommer att krönas vid den förpackningsmässan Luxe Pack Monaco den 3 oktober 2022.

Mer information om Pida 2022 finns här.

– Vi skapade PIDA för att röra om i grytan och utmana inom förpackningsbranschen, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs. Och det tycker vi att vi lyckats med. PIDA är en frisk fläkt för hela branschen, och eleverna överträffar sig själva år efter år, säger hon i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Pida
redaktionen@branschkoll.se

Pacson rekryterar nyckelpersoner inom hållbarhet

Ämnen i artikeln: Pacson

Sedan några veckor tillbaka är Henric Wahlgren och Henri Waher på plats hos på Pacson.

Henric kommer senast från en tjänst som projektledare hållbar utveckling på Södra Munksjön Utveckling och blir ny hållbarhetsstrateg hos Pacson.

Henri rekryterades från AW technologies där han varit projektledare kvalitetsutveckling och går in i en roll som kvalitetsansvarig på Pacson, enligt ett linkedininlägg.

Ämnen i artikeln: Pacson
redaktionen@branschkoll.se

Finsk förpackningstryckare investerar i tiofärgare

Ämnen i artikeln: Walki

En tiofärgs flexopress med 1.600 mm bredd.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se

E-handlare i försök att skippa kartongförpackningen

Målet med projektet är en förpackningslös leverans.

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]