Guldlådans vinnare 2010 utsedda

PRESSMEDDELANDE 15 november 2010

Guldlådans vinnare 2010 utsedda

Årets bästa direktreklam och människorna bakom kampanjerna hyllades igår kväll på ett fullsatt Münchenbryggeriet i Stockholm. Trollkarlarna Brynolf & Ljung ledde prisutdelningen och sju guldlådor delades ut i lika många kategorier.

Guldlådan 2010, Postens tävling för Sveriges bästa direktreklam, öppnades av Pär Lager, VD på Berghs School of Communication, som hälsade publiken välkommen till en inledande kunskapsdel. Därefter introducerades Simon Harrop, VD på det Londonbaserade Brand Sense Agency och en av världens ledande experter inom ”sensory marketing”. Han berättade om hur företag kan lyfta sin marknadsföring till nya nivåer genom att använda alla sinnen i kommunikationen med kunderna: syn, hörsel, smak, doft och känsel. Konferencierer under kvällen var trollkarlarna Brynolf & Ljung.

Guldlådans vinnare 2010 är:

KREATIVITET B2B Jury: Ola Obrant Andreasson – The Fan Club (ordförande), Niklas “Nille” Fornelius – Roi Division, Heléne Malmberg – Rädda Barnen, Per Leander – Radiotjänst, David Orlic – Volontaire

GULD Kampanj: Ett grönt brev Byrå: Dragster Kommunikation AB Uppdragsgivare: Cramo Flyttbara lokaler Arbetsgrupp: Projektledare: Freddy Olsson. Copywriter: Catja Björklund. Original/formgivare: Alexander Åkerström. Art Director: Dan Stendahl. Produktionsledare: Therese Olander. Övriga: Martin Johansson, Karin Hellström, Petter Jarenskog, Jakob Lingnert, Jonas Skoglund, Marcus Dalgren, Sara Forsberg, Elisabeth Fredén, Martin Joelsson, Johan Magnusson, Maria Melkersson och Alexander Skoglund. Motivering: Det är svårt nog att få mottagaren att lägga märke till reklamen, öppna den, och ta till sig budskapet. Att dessutom få mottagaren att själv skicka reklamen vidare till nästa kund, om och om och om igen i ett enda långt kedjebrev, det är minst sagt en bedrift. Lägg därtill en solklar koppling till produkten, så har du ett sannerligen hållbart DR.

SILVER Kampanj: Personligt omslag Byrå: Saatchi & Saatchi Uppdragsgivare: Sveriges Tidskrifter

BRONS Kampanj: Wholesale Byrå: IK Stockholm Uppdragsgivare: TDC Sverige

KREATIVITET B2C Jury: Ola Obrant Andreasson – The Fan Club (ordförande), Niklas “Nille” Fornelius – Roi Division, Heléne Malmberg – Rädda Barnen, Per Leander – Radiotjänst, David Orlic – Volontaire

GULD Kampanj: Test Soldat/Sjöman Byrå: DDB Stockholm AB Uppdragsgivare: Försvarsmakten Arbetsgrupp: Projektledare: Thomas Brenemark. Copywriter: Linus Östholm. Original/formgivare: Patrik Oscarsson. Art Director: Fredrik Lund. Produktionsledare: Tina Munck. Övriga: Henrik Hansson. Motivering: Du ska inte tro att Guldlådan är för alla. För att vinna måste du ha den bästa analysen och strategin. Du måste övertyga både din målgrupp och en kräsen reklamjury om att du dessutom har den bästa idén och lösningen på problemet. Och du ska utföra ditt uppdrag med yttersta professionalism. Du ska inte tro att Guldlådan är för alla. Har du vad som krävs?

SILVER Kampanj: Personlig Visning Byrå: Le Bureau Uppdragsgivare: Wetterling

BRONS Kampanj: Drömtåget Byrå: Lazzo DM Byrå Uppdragsgivare: Västtåg AB (Västtrafik och SJ)

ODR Jury: Katja Widlund – Göteborgsposten (ordförande), Petra Stenecker – Expert, Amanda Undin – Customer Clinic, Sofia Åbjörnsson – FILLit

GULD Kampanj: Gröna Lund växer Byrå: Pool Uppdragsgivare: Gröna Lund Arbetsgrupp: Projektledare: Lisen Stålberg Olmert. Copywriter: Jenny Åberg Hüttner, Stina Lövling. Original/formgivare: Ylva Petersdotter. Art Director: Baris Berktan, Karl Andersson. Produktionsledare: Caroline Staedler. Övriga: Arvid Axland. Motivering: Med ett lekfullt sinne och interaktiv ansats charmas och engageras Stockholms barnfamiljer. Med goda resultat och hög kreativitet nås en värdig guldplats. Tuffa på!

SILVER Kampanj: Legoland Billund Resort 2010 Byrå: Start Communication Uppdragsgivare: Stena Line Scandinavia AB

LOJALITET Jury: Katja Widlund – Göteborgs-Posten (ordförande), Petra Stenecker – Expert, Amanda Undin – Customer Clinic, Sofia Åbjörnsson – FILLit

GULD Kampanj: Din guide till nästa smultronställe Byrå: Smicker Uppdragsgivare: Svenska Turistföreningen Arbetsgrupp: Projektledare: Gabrielle Grette. Copywriter: Jesper Tillberg. Original/formgivare: Kim Eriksson och Mikael Porselid. Art Director: Oscar Bengtsson. Produktionsledare: Therese Bjuråker. Övriga: Pepe Larsson. Motivering: Ett grafiskt väl utformat program som tilltalar så väl hjärta som hjärna. Med variation i kommunikationen och en genuin kärlek till Sverige leder företaget sina medlemmar till nya smultronställen.

SILVER Kampanj: Club Bumerang Byrå: DAD Direct AB Uppdragsgivare: Svenska Bil AB

BRONS Kampanj: Du missar väl inte poängen – SF Bioklubben Byrå: Smicker Uppdragsgivare: SF Bio AB

REKLAMSKOLOR Jury: Pia Grahn Brikell – Storåkers McCann (ordförande), Tove Langseth – DDB, Jan Ringsö – Reaktion, Ewa Johansson – Hjärnfonden, Maria Åslund – Hjärnfonden

GULD Kampanj: Julkort från okända Reklamskola: Beckmans Designskola Arbetsgrupp: Arthur Röing Baer, Eddie Åhgren, Ludvig Franzén och Per Sturesson. Uppdragsgivare: Hjärnfonden Motivering: Alla älskar att få julkort och när kortet dessutom är ett foto på nära och kära så hamnar det ofta i ett album eller på kylskåpsdörren som en trevlig julhälsning. Vad händer när detta familjefoto visar personer som är helt okända, människor som jag inte alls känner igen? Så kan det vara när man drabbats av Alzheimers sjukdom eller någon liknande sjukdom som påverkar hjärnan. Det har också årets vinnare i Skolkategorin tagit fasta på, på ett tydligt och emotionellt sätt. Bidraget ”Julkort från okända” visar ett familjefoto med en familj, som mottagaren inte alls känner igen. Bidraget är också juryns självklara favorit. Grattis Arthur Röing Baer, Eddie Åhgren, Ludvig Franzén och Per Sturesson på Beckmans till första platsen i Guldlådans kategori för Reklamskolor 2010!

SILVER Kampanj: Det är tanken som räknas Reklamskola: Beckmans Designhögskola Arbetsgrupp: Henrik Eriksen och Felix Andersson

BRONS Kampanj: En gåva fylld med omtanke Reklamskola: Berghs School of Communication Arbetsgrupp: Kim Liedberg, Joanna Fransson, Erik Friberg, Linnea Sigurdson, Monika Lindquist och Carolina Martinsson.

EFFEKT B2B Jury: Hanna Steiner – Pool (ordförande), Emelie Gustavsson – Forsman & Bodenfors, Daniel Åkerhage – ICA, Jimmy Bolander – MediaCom, Helena Klange – Draft FCB

GULD Kampanj: Trött på krånglig fakturahantering? Byrå: Roi Division Uppdragsgivare: Eurocard AB / Dicom Datautveckling AB Arbetsgrupp: Projektledare: Carlo Stecksén / Nille Fornelius. Copywriter: Per Sommarström / Emily Bjerner. Original/formgivare: Jessica Lindhoff. Art Director: Jonas Lundqvist. Produktionsledare: Kim Aldenbro. Motivering: Genom att skicka ut en mardröm som skapar full igenkänning hos målgruppen erhåller man ett imponerande bra resultat i förhållande till uppgiftens karaktär. Konteringsprogrammet blir oväntat en nära vän mottagaren gärna stämmer träff med. Grattis Eurocard!

SILVER Kampanj: Provjobba Byrå: Lowe Brindfors Uppdragsgivare: Huvudstaden

BRONS Kampanj: Personligt omslag Byrå: Saatchi & Saatchi Uppdragsgivare: Sveriges Tidskrifter

EFFEKT B2C Jury: Hanna Steiner – Pool (ordförande), Emelie Gustavsson – Forsman & Bodenfors, Daniel Åkerhage – ICA, Jimmy Bolander – MediaCom, Helena Klange – Draft FCB

GULD Kampanj: Genväg till egen lägenhet Byrå: Welcom Uppdragsgivare: HSB Göteborg Arbetsgrupp: Projektledare: Ulrika Brinkenberg. Copywriter: Niclas Hallgren. Original/formgivare: Charlotte Askari. Art Director: Andreas Larsson. Produktionsledare: Marie Enelund-Moore. Motivering: En finurlig, lågmäld och enkel lösning där avsändaren överraskar positivt. Genom rätt timing där man belyser ett aktuellt problem var det ingen match att sälja bospar till nyblivna föräldrar. Kampanjens resultat talar för sig själv. Grattis HSB!

SILVER Kampanj: En försäkring till hundiga hundar Byrå: Tackolov Uppdragsgivare: Dina Försäkringar

Bilder från kvällen finns på www.posten.se/guldladan

Vid frågor är du välkommen att kontakta:

Åsa Öhman, pressansvarig Posten Meddelande, tel: 08-781 14 83, e-post: asa.ohman@posten.se eller Posten Medierelationer, tel: 08-23 10 10, e-post: press@posten.se

Posten Norden har bildats genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 45 miljarder SEK och cirka 50 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Informationslogistik.

PODD: Förändringar hos Pantone – en färgskandal eller bara storm i ett vattenglas?

Förändrade basfärger och nya blandningar i Pantone-systemet. Så här påverkar det dig som jobbar med trycksaker.

Pantone har gjort förändringar i sitt sätt att beskriva sina färger och den grafiska branschen runt om i världen har reagerat. Men vad är det egentligen som hänt? Men hjälp av Tommy Bonté och Lukas Engqvist från Brobygrafiska reder vi ut vad som hänt och hur det påverkar branschen.

Lyssna på podden här – den finns också på Spotify och Apple Podcast.

Vissa beskriver det som en ”färgskandal” medan andra säger att det bara är en naturlig utveckling som nu fått extra fart efter att Pantone inte längre har sina färgbibliotek som standard i Adobes program. Debatten har skapat en del kontroverser bland användare i branschen om vad förändringen kommer att innebära för tryckerierna och alla som skapar trycksaker.

Slutsatsen är att Pantones roll har förändrats och att det nu finns andra verktyg för att säkerställa att en färg blir rätt när den trycks på olika typer av material. Samtidigt är Pantones berömda tryckta solfjädrar (det är nog få som inte känner till dem) fortsatt bra guider för den som ska välja färg till sina projekt.

Lyssna på podden och lär dig mer om hur man ska tänka och vilka nya verktyg som finns.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Influencer kampanjar på Tiktok för grafiska branschen – ”Kul jobb direkt”

Idag lanseras kampanjen ”Kul jobb direkt” riktad till unga mellan 18 och 25 år som har gått eller går ett yrkesinriktat tekniskt gymnasieprogram. Se filmerna här!

Bakom projektet står Grafiska Företagen och GS-facket.

Syftet med kampanjen är att fler unga ska få upp ögonen för den grafiska branschen, uppleva den som attraktiv. På grafx.se kan målgruppen hitta lediga jobb att söka men även få information om jobb och utbildningar som finns i den grafiska branschen, skriver Grafiska Företagen på sin webb.

För att effektivisera kampanjen riktas den till områden där den grafiska branschen är stor, framför allt Värmland, Götaland, Stockholm, Jönköping, Halland och Skåne.

– Det är roligt att kampanjen nu lanserats och att företagen får möjlighet att nå den här unga målgruppen. Även om företaget inte har ett direkt behov av att rekrytera så rekommenderar vi att lägga ut en annons för spontanansökningar kostnadsfritt för att synas och komma i kontakt med unga som är intresserade av branschen. Det är ett sätt att jobba med sin långsiktiga kompetensförsörjning, säger Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen.

Annonsera gratis

Det finns en sida med platsannonser där man kan nå målgruppen både för specifika tjänster men också för spontanansökningar.

– Har du ingen ledig tjänst för tillfället? Gör som Åtta45, Arkitektkopia och Exakta och lägg ut en annons för spontanansökningar, så kan du ta emot intresseanmälningar utan att förbinda dig, säger Sophie Åhsberg som är projektledare för Grafx på Grafiska Företagen.

Influencer hos TMG Sthlm och Brandfactory

Man har som en del av kampanjen gjort fyra filmer med influenser Sam Petersson, som är Sam The Man på TikTok, som varit hos TMG Sthlm och Brandfactory och spelat in.

Se filmerna här:

redaktionen@branschkoll.se
Annons

AI-tjänst för bilder startar globalt månadsmagasin

AI-tjänsten för bilder, som har kommit otroligt långt i att generera bilder som ser helt verkliga ut (även på människor) drar nu igång ett tryckt månadsmagasin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bröd & Salt digitaliserar menyer och skyltar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Printagon ökade med 20 procent i volym – investerar i robot

Ämnen i artikeln: Printagon

2022 blev ett år med ökande volymer och nu investerar man i ytterligare automatisering och en ny robot tar plats vid tryckpressen i Helsingborg.

Rulloffsettryckeiet Printagon i Helsingborg gjorde en jätteinvestering i ny tryckpress 2019. Allt var klart precis när pandemin slog till och satsningen tog en paus.

Printagon ingår i norska Ålgård-koncernen och tillsammans landade man en omsättning på 540 miljoner kronor under 2022 med en marginal på 5 procent. Volymerna ökade med 5 procent totalt och i Sverige på Printagon låg volymökningen på hela 20 procent.

– Nästan alla grafiska aktörer har ökat omsättning på grund av papperspriserna men för oss ökar volymerna, kommenterar Bassam Mahmoud som är vd för Printagon.

För Printagon landade försäljningen på 131 miljoner kronor. Huvudprodukterna är kataloger, magasin och DM-produktion och man trycker för kunder som Coop, Dagens Arbete, HSB, Svea och Röda Korset.

Investerar i automatisering

I det norska tryckeriet har man under många år haft robotar som hjälper till med packning av trycket som kommer ut ur pressarna. Nu investerar man i ytterligare robotar – på Printagon är den första på väg att installeras just nu och i Norge är den femte roboten på väg in i huset.

– Det handlar om packning efter den nya pressen i Helsingborg – lyften från press över till pall blir helt automatiserat och ingen tar i trycksakerna innan det ska skickas till läsarna, säger Bassam.

Totalt har Ålgård och Printagon fem rullpressar och en 8-färgare för arktryck.

– Robotarna gör att vi kan utnyttja maskinerna bättre, gå upp i hastighet, det blir mer som kommer ut med mindre folk.

Hämtar hem jobb

Det är en fallande efterfrågan på tryckta produkter men den totala marknaden är väldigt stor.

– 70% av det vi gör idag är sånt som legat utomlands tidigare. Kostnaden för att trycka utomlands har ökat samtidigt som vi har blivit effektivare, säger Paul Bjarte Løyning på Ålgård.

En stor del av Printagons omsättning går till Norge eftersom många produkter passar bra i den nya tryckpressen som man installerade 2019.

Stora utmaningar på kostnadssidan

För ett tryckeri är kostnaden för el hög och för den som trycker heatset behövs också gas till torkanläggningen. Så under det senaste åren har kostnaderna för Ålgård och Printagon ökat kraftigt.

– Vi har stora utmaningar med både el och gas. Priset på gas har gått från 50 öre till 2 kr på tre år så det är en stor förändring.

Kostnad för el och gas ligger nu på cirka 8 procent av omsättningen och enligt Paul Bjarte Løyning, som är vd i Norge, borde siffran ligga mellan 4 och 4,5 procent. För att parera utvecklingen har man bland annat investerat i värmeåtervinning.

– Vi har gjort en stor miljöinvesteringar genom värmeåtervinning och vi producerar all egen värme nu. I slutet av året kommer vi till och med att sälja överskottsvärme, berättar Paul Bjarte Løyning.

Normalisering av priser

På både ström, gas och papper har situationen normaliserat sig enligt Printagon och man förväntar sig att det blir mer stabilt framåt.

– Vi gör nu också en investering i en ny gastank som gör att vi kan gå över till propan istället för naturgas.

Ämnen i artikeln: Printagon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Falkenberg Graphic Media först i Norden med ny CTP från Fujifilm

Ämnen i artikeln: Edvard SchneidlerFujifilm

En helt ny CTP-modell har installerats hos Falkenberg Graphic Media.

Det är nya Fujifilm Luxel T-X5, som lanserades nyligen, som tryckeriet investerat i samtidigt som man nu kör med Fujifilms nya processfria plåt, Superia ZX.

– Vi valde Luxel T-X5 tack vare den höga prestandan i kombination men maskinens enkelhet. Fyra kassetter, inbyggd stans och en utkörningshastighet av 55 plåtar per timme, säger Erik Tibell som är prepress-chef på Falkenberg Graphic Media.

Man har valt en processfri plåt vilket gör att maskinen tar mindre golvyta när det inte behövs någon framkallare

– Att maskinen har hög ”upp-tid” är viktigt för oss då vi producerar i treskift och att vi själva kan utföra en del underhåll gör att vi kan planera bättre och dessutom slipper vi dyra serviceavtal, avslutar Erik.

Läs mer om nya plåtsättaren på Branschtorget.

Ämnen i artikeln: Edvard SchneidlerFujifilm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsföretag drabbat av cyberattack

Leveransförseningar kan förekomma, men företaget ”arbetar intensivt för att säkerställa leveranskapaciteten”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith beställer ny produktionslinje till Italien

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vill sätta ny branschstandard för transportförpackningar till e-handeln

”Transportförpackningarna är anpassade till butikshandeln”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya förpackningslagen – kan tvinga Systembolaget att sälja dryck på tapp

”Absurt och verklighetsfrånvänt”. ”Tvinga oss inte att laga det som inte är trasigt”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons