Logga in

Guiden som hjälper dig skapa återvinningsbara trycksaker

25 april, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Tänk på det här när du designar trycksaker som ska vara lätta att återvinna.

Papperskretsen har tagit fram en guide för att hjälpa företag att göra trycksaker som är enkla att återvinna. Med en enkel checklista ser man vad som fungerar och vad som inte gör det när det kommer till återvinning av trycksaker.

Guiden togs fram redan 2018 och har fått stor spridning hos tryckerier i Sverige. Nu har man även tagit fram en engelsk variant av guiden.

Målsättningen med guiden är att man ska kunna göra aktiva val genom design- och tryckprocessen som kan underlätta i återvinningsfasen. Tanken är att alla led ska kunna bidra till omställningen mot en mer cirkulär ekonomi, skriver Papperskretsen på sin sajt.

Guiden finns att ladda hem som PDF på papperskretsen.se.

Grafkom kommer också att dela ut broschyren på Print Next den 7 maj.

Papperskretsen startades 2007 i syfte att tillsammans verka för en ökad återvinning av tidningar och trycksaker i Sverige. Det är ett samarbete mellan alla medlemmar i Tidningsutgivarna (TU), Sveriges Tidskrifter och Grafiska Företagen samt även aktörer som Metro och IKEA. Dessutom ingår Pressreturs ägare Holmen, SCA och Stora Enso.

Strands Grafiska köps upp

Brover Group — som äger Justnu och Printer — förvärvar Strands Grafiska. (mer…)

Dansk aktör inom visuell kommunikation gör svenskt storförvärv

Tar jättekliv i sin tillväxtresa på den svenska marknaden.

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet. (mer…)

Lanserar robot för packning på pall – sålde 12 direkt

Har tagit fram en lösning för packning av buntar på pall med en robot. 12 system såldes direkt vid lanseringen i maj.

Stibo investerar i arkoffset – ”anpassar oss till de nya nya marknadsvillkoren”

Danska Stibo har tagit beslut om att investera i en KBA Rapida till sin anläggning i danska Horsens. (mer…)

Två nya byråer: Arkitektbyrå knoppar av marknadsavdelning och blir kommunikationskonsult

Teamet på Hjördis – Tengboms nystartade kommunikationsbyrå. (Bild: Tengbom)

Två nya kommunikationsbyråer har nyligen skapats med koppling till arkitektbyråer. (mer…)

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)