Logga in

Guiden som hjälper dig skapa återvinningsbara trycksaker

25 april, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Tänk på det här när du designar trycksaker som ska vara lätta att återvinna.

Papperskretsen har tagit fram en guide för att hjälpa företag att göra trycksaker som är enkla att återvinna. Med en enkel checklista ser man vad som fungerar och vad som inte gör det när det kommer till återvinning av trycksaker.

Guiden togs fram redan 2018 och har fått stor spridning hos tryckerier i Sverige. Nu har man även tagit fram en engelsk variant av guiden.

Målsättningen med guiden är att man ska kunna göra aktiva val genom design- och tryckprocessen som kan underlätta i återvinningsfasen. Tanken är att alla led ska kunna bidra till omställningen mot en mer cirkulär ekonomi, skriver Papperskretsen på sin sajt.

Guiden finns att ladda hem som PDF på papperskretsen.se.

Grafkom kommer också att dela ut broschyren på Print Next den 7 maj.

Papperskretsen startades 2007 i syfte att tillsammans verka för en ökad återvinning av tidningar och trycksaker i Sverige. Det är ett samarbete mellan alla medlemmar i Tidningsutgivarna (TU), Sveriges Tidskrifter och Grafiska Företagen samt även aktörer som Metro och IKEA. Dessutom ingår Pressreturs ägare Holmen, SCA och Stora Enso.

Två Landa-pressar till Nederländerna

Landa tycks vara populärt i Nederländerna och företag i det lilla landet har redan köpt två pressar från den israeliska tillverkaren.

Stockholmstryckerier flyttar ihop – ”vi skapar ett fantastiskt starkt mediahus”

Nytt verktyg för livscykelanalyser av förpackningar

Ett nytt verktyg från Billerudkorsnäs visar att många företag skulle kunna minska sina förpackningars klimatpåverkan med upp till 50 procent.

Svenska konsumenter vill ha förpackningar av papper

Organisationen Two Sides, som verkar för att främja den grafiska branschen och lyfta papprets hållbarhet, har genomfört en ny omfattade studie där man frågat europeiska konsumenter om deras förpackningspreferenser. (mer…)

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.