Guide: Så når du och ditt företag ut till nya kunder
I takt med att allt fler företag världen över satsar stort på digital kommunikation och e-handel så ökar givetvis också konkurrensen om kunderna. Därför är det avgörande för dig som företagare att arbeta aktivt med att nå ut till nya kunder – helst innan dina konkurrenter gör det.
Att nå ut till, konvertera och behålla kunder handlar om flera saker:
- att se till att potentiella kunder kan hitta dig
- att göra ditt varumärke synligt på marknaden
- att se till att din varumärkesidentitet är konsekvent
- att bygga förtroende
- och att veta hur du ska prata med just dina kunder.
I den här guiden går vi igenom hur du klarar av just detta.
Branding
Din varumärkesidentitet, eller brand identity, är a och o i din marknadsföring. Om du når ut till nya kunder med ett förvirrande budskap så har du sannolikt förlorat dem innan du ens vunnit deras förtroende. Men ditt varumärke är mer än en logga. Det är en färgskala, en personlighet, en tonalitet och mer därtill – allt från din webbplats och dina sociala profiler till ditt visitkort och andra tryckmaterial bör ses över och representera ditt varumärke på ett enhetligt och övertygande sätt.
Ta hjälp om du behöver det, och tänk på alla touchpoints där kunder kommer i kontakt med ditt företag. Det gäller allt från kundservice till webbshop och reklam, och det viktiga är att kunder känner igen dig varje gång de stöter på dina produkter eller ditt varumärke, så att de får en enhetlig, konsekvent bild av ditt företag som en aktör de kan lita på.
Digital närvaro
Det finns otaliga sätt att använda sig av digitala plattformar för att både nå ut till kunder och bygga varaktiga relationer med dem. Först och främst bör du se till att de hittar dig när de söker efter just den typ av produkt eller tjänst du erbjuder, så en SEO-konsult kan vara värd sin vikt i guld. Många CMS erbjuder dock plugins och andra DIY-verktyg som hjälper dig med de mest grundläggande SEO-principerna, vilket kan räcka så länge du inte hoppas toppa sökresultaten för de allra mest populära söktermerna.
Sociala medier erbjuder fler och fler marknadsföringstjänster och funktioner, och för vissa typer av företag kan de vara otroligt effektiva vad gäller att bygga relationer med kunder, driva tävlingar och samarbetsprojekt, och informera om specialerbjudanden. Men glöm inte att med hjälp av analysverktyg som Google Analytics och Facebook Analytics ta reda på vilka dina kunder faktiskt är – vad de är intresserade av, när de är ute och surfar, och så vidare. Det är först när du vet vilka du pratar med och vad du kan erbjuda dem som ditt innehåll och era dialoger kan bli riktigt betydelsefulla.
Trafik och förtroende
För att driva mer trafik till såväl din webbplats som dina sociala kanaler är det värt att investera i såväl banners och pay-per-click (PPC) som content marketing. Just content marketing har växt i popularitet på sistone och kan bidra med både besökare till din sajt och att bygga förtroende för ditt varumärke. Här handlar det verkligen om att fundera på vad du kan erbjuda dina följare och potentiella kunder utöver just de tjänster eller produkter du hoppas kunna sälja till dem.
Som företagare sitter du på mängder av information, och sannolikt är just dina kunskaper och erfarenheter relevanta för just dina potentiella kunder. Det kan handla om allt från intervjuer och fördjupande artiklar till steg-för-steg-guider och konkreta tips – vad som helst som visar att du förstår vad dina kunder behöver hjälp med, och att du är rätt person att hjälpa dem. Om det passar ditt varumärkes tonalitet kan du använda humor och erbjuda underhållning. Kanske kan du hjälpa dina följare att hålla sig uppdaterade om de senaste nyheterna i branschen?
Upplevelsemarknadsföring
Tanken bakom upplevelsemarknadsföring bygger på forskning som visar att vi minns känslomässigt laddade upplevelser under en längre tid. Minnesvärda, spännande event kan alltså skapa emotionellt laddade associationer till ditt varumärke och på så sätt öka både igenkänning av och intresse för ditt företag. Här tar informationen och den traditionella kommunikationen en underordnad roll, medan visuella intryck och känslor står i fokus.
Självklart bör din välgenomtänkta, enhetliga varumärkesidentitet finnas med, och gärna också ett incitament att dela med sig av upplevelsen med en särskild hashtag på sociala medier.
På så sätt kan man säga att allt detta hänger ihop: när du gjort grovarbetet med branding och digital närvaro blir arbetet med att nå ut till nya kunder som ett kretslopp där varje steg bidrar till fler och fler positiva effekter.
.
Det här är ett sponsrat inlägg från Onlineprinters.
Sponsrade inlägg är en del av Branschkolls annonserbjudande och det är annonsören själv som skriver texterna.
.