Logga in

Grafkom: Digitalisering och kunder i fokus när branschens samlades i Göteborg

17 november, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Digitalisering i fokus. Nätverket Grafkom samlade total 160 personer från hela den grafiska branschen till en nätverksträff i Göteborg. Ett tiotal internationella gäster hade också hittat dit för att inspireras och diskutera branschens framtid.

En genomgående tema genom de två dagarna var digitalisering och diskussionerna landade ofta i att det handlar om att digitalisera företagets och kundernas affärsprocesser snarare än den grafiska tillverkningen.

Vad kan ni hjälpa mig med?

Något som också återkom ofta var vikten av att lära sig mycket mer om sina kunder och vilka utmaningar de har. Av denna anledning var det extra intressant att lyssna på Anna Levegård, inhouse manager på Lindex, som bland annat är med och gör Lindex alla grafiska inköp.

Hon började med att ställa den fråga som hon vill ha svår på av sin grafiska leverantör – vad kan ni hjälpa mig med? Berätta om allt nytt som händer i er bransch så att vi kan göra nya saker tillsammans, sa hon.

När Anna frågade publiken ”Vem här inne skulle vilja ha Lindex som kund?” räckte alla i lokalen upp sin hand och när följdfrågan kom – ”vem har varit inne i en Lindex-butik?” – så var det många som fick sig en tankeställare. Det Anna ville förmedla var att det är extremt viktigt att lära känna sin kund för att man ska kunna hjälpa den på bästa sätt.

Ett stort problem som man just nu försöker hitta en lösning på är logistik – att få ut sitt budskap till över 500 butiker på 19 marknader och med tre olika affärsområden.

Prissättning – Det olösta mysteriet i grafisk bransch

Störst debatt och diskussion väckte Morten Reitoft från Inkish när han i ett inlägg som avslutade den första dagen gav sin syn på hur branschen måste tänka för att kunna bli mer lönsam. Detta inslag finns bland många andra att titta på via länken nedan.

Se Grafkom I/O på Inkish.tv

Inkish.tv var på plats och sände en stor del av alla föredrag live. I och med detta finns nu den kunskap som förmedlades kvar att ta till sig för alla som vill lära sig nya saker.

Länkar till presentationerna på Youtube:

Innehåll i filmerna ovan:

Dag 1:

  • Så här tänker Lindex kring grafisk kommunikation
    Anna Levegård | Inhouse Manager | Lindex
  • Customers drives the development when 55 million books are to be printed digitally Marc Freitag | Head of Business Development Digital | Livonia Print
    Trond-Erik Isaksen | Owner | Livonia Print
  • Print that pops
    Shaun Stanley | Global Sales Director | Motioncutter
  • 110 percent automation at Livonia Print
    Marc Freitag | Head of Business Development Digital | Livonia Print
  • Smart PR och kommunikation för att stärka din marknadsposition
    Madelene Kornfehl | Partner, ansvarig Tech PR | Cloudberry Communications
  • Prissättning – Det olösta mysteriet i grafisk bransch
    Morten B. Reitoft | CEO, Print Provider International, INKISH.TV

Dag 2:

  • Branschen halkar efter i robotiseringen
    Joacim Lorentsson | ordförande branschorganisationen Swira och försäljningschef KUKA Nordic
  • Case: A future print communication provider in central London
    Adé Onabanjo | Production Director | F E Burman, London
  • GDPR
    Anna-Lena Isaksson | Lawyer & Owner | Insatt AB och Qnister
  • Innovation i förpackningens värdekedja
    Niclas Björkholtz | Sektionschef | ÅF Förpackningsutveckling
  • “Ständig förändring är den nya konstanten”
    Anders Harling | Head of Business Development | Berghs School of Communication

Snabbväxande trycksaksbroker tar in kapital – bygger marknadsplats för tryckerier

Gogoprint – en snabbväxande trycksaksbroker online med bas i Singapore – tar in pengar och satsar på att snabbt växa till fler marknader.

Posterföretag entrar svenska marknaden med gerillakampanj

Bolaget sätter upp sina posters runt om i Stockholm och för den tursamme eller observanta är det fritt fram att ta med sig postern hem … nästan.

Exakta investerar i digital 50×70-press

Exakta utökar den digitala produktionskapaciteten med en HP Indigo 12000 som trycker i B2-format. (mer…)

18 oktober är Papperspåsens dag – ”det är framtidens förpackning”

Pappersproducenter och pappersbärkassetillverkare har gått samman och skapat det man kallar Paper Bag Day den 18 oktober. (mer…)

Elanders säljer tryckeri i Kina

Oliver Bruns, koncernchef på Edelmann, som förvärvar ett tryckeri av Elanders. (Bild: Edelmann)

Globala förpackningstillverkaren Edelmann har köpt Elanders förpackningstryckeri i Kina som man startade 2005.  (mer…)

Fotogigant bygger ”tech hub”

Photobox Group, som har flera olika tjänster inom tryckta personaliserade fotoprodukter, öppnar det man kallar en ”Tech hub”

Nytt namn och ny profil för skyltföretag

Skyltföretaget Focusneo, tidigare Focus Neon, tar ”ett kliv in i framtiden” med nytt namn, logotyp och grafisk profil. (mer…)

Hon vill göra produktmedia av böcker

Anna Benson vill introducera sina välgörenhets-böcker i produktmedia-landskapet. Böckerna handlar om allt från prostatacancer till jordgubbar.

Så här investerar svenska företag i marknadsföring – bransch för bransch