Logga in

Grafisk konstruktör lanserar nytt monteringsbord

01 februari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Roland Randhem har tagit fram ett nytt monteringsbord för grafisk bransch. Här visade han upp det på den norska grafiska mässan förra året.

Företaget Uppdekor och dess grundare Roland Randhem har tagit fram ett nytt bord för montering och laminering av grafiska material. Nu ska det lanseras på den svenska marknaden.

Premiär på Kistamässan

Lanseringen av bordet, som i första versionen heter Black Marlin, skedde i höstas och en handfull bord är redan sålda. På mässan Sign & Print den 5-7 februari visar han upp en ny version av bordet för den svenska marknaden.

– Det nya bordet som heter Signroller CX och är mer avancerat, bland annat höj- och sänkbart, säger Roland. Det första och lite enklare bordet tillverkas också och säljs fortsatt under namnet Black Marlin.

Avskalad design

Det nya monteringsbordet är avskalat och det integrerade lagret gör att valsen är smidig och lätt att komma åt. Och en stor avlastningsyta finns under bordsskivan. På grund av en tvist kring patentintrång med en annan tillverkare så har bordet inte utvecklats klart förrän nu. 2013 förlikades de två parterna och nu är det alltså dags för lansering. 

– Efter flera års utveckling, fälttester och otaliga ändringar, känns det nu väldigt bra med en färdig och säljbar produkt, och som jag är helt övertygad om att skyltmakare kommer att gilla. Inte minst för valsens lättåtkomlighet och att den är väldigt lätt att dra över bordet, säger Roland Randhem.

På den grafiska mässan i Oslo i september 2018 visade Roland upp sitt bord för första gången och många intresserade kom förbi och tittade. Nu är det dags för ytterligare en uppvisning på Kistamässan den 5-7 februari där Uppdekor har en liten monter.

Första kunderna

En av de första kunderna som köpt ett bord är Gävle Reklam. Signroller modell XL 1600 installerades förra sommaren hos dem.

Pär Lämnert på Gävle Reklam som köpt Signroller XL.

Letar finansiär för expansion

Enligt Roland så letar man nu efter en extern finansiär som är intresserad av att utveckla bordet och starta en europeisk expansion.

Signroller-bordet hittar du i monter B:33 på mässan Sign & Print Scandinavia den 5-7 februari 2019.

21 Grams gör stort förvärv

21 Grams har förvärvat 100 procent av aktierna i Mailworld Group,

Reklamkakan 2018 – fysisk kommunikation står stark (med några självklara undantag)

IRM har släppt sin årsrapport för 2018.

Svenska tryckeri-chefer

Lite branschstatistik.

Fälls för ”vilseledande” miljökommunikation – hur kommunicerar du?

Vilseledande: ”För varje tugga hjälper du till att rädda klimatet”.

Kodaks flexoverksamhet får nytt namn – försäljningen klar

Nya namnet hämtas från historien – och blickar framåt.

Det nya namnet på Kodaks sålda flexo-del blir Miraclon – men varumärket Kodak består. (mer…)

Mässa: Retail experience live – lär dig mer om konsumentbeteenden, shopping och kommunikation

15 och 16 maj hålls mässan Retail experience live i Kista där ett gäng utställare och föreläsare berätta om alla de senaste trenderna inom retail. Bland bolagen som ställer ut finns flera grafiska företag

Bertelsmann Printing Group stänger tryckeri, byter ledning och effektiviserar

Dirk Kemmerer blir ny vd för Bertelsmann Printing Group. (Bild: Bertelsmann)

Bertelsmann Printing Group, en av Europas största tryckeri-koncerner med 8.000 anställda, meddelar förändringar i koncernen:

Elon gör om 300 butiker – de får uppdraget

Elons över 300 butiker ska få helt nytt utseende – för detta har man valt två partners för extern skyltning och butiksinredning. 

Europas största boktryckeri har bytt ägare igen

Efter bara nio månader har man sålt de 16 tryckerierna. (mer…)