Grafisk Dala-koncern växer med förvärv i Mora

Håkan Johansson på Bokstaven tillsammans med Mathias, Helene och Per Hofvander på Trycket i Mora.
Håkan Johansson på Bokstaven tillsammans med Mathias, Helene och Per Hofvander på Trycket i Mora.

Tryckeri- och annonstidningskoncernen Bokstaven i Rättvik expanderar med förvärv av profiltryckeri i Mora.

Bokstaven i Rättvik med verksamhet i Rättvik, Leksand, Mora, Svärdsjö, Falun och Filipstad förvärvar Trycket i Dalarna med hemvist i Mora. Koncernen kommer därmed att ha närmare 30 anställda.

– Tillsammans med näringsliv och organisationer i hela Dalarna hoppas jag att vi kan utveckla och säkra framtiden för våra företag och dess anställda, säger Håkan Johansson som är vd för Bokstaven, om affären som blev klar nu i juni 2021.

Bokstaven-koncernen siktar på att omsätta runt 40 miljoner kronor och runt hälften av omsättningen kommer från de lokala annonstidningarna som man också ger ut runt om i Dalarna.

Nylanserad sajt

Trycket som ligger i Mora nylanserade för inte så länge sedan sitt varumärke på domänen tryck1.com efter att man lämnat kedjan New Wave Profile.

Håkan Johansson på Bokstaven berättar att det för Trycket betyder att verksamheten framöver kan erbjuda ett bredare utbud av tjänster inom tryck, skylt, kartong och digitaltryck.

Annons
12 CTWO banner

Trycket startades i Mora 1978 av Per och Helene Hofvander och enligt Håkan Johansson, vd på Bokstaven, är samordningsmöjligheter och att kunna bredda sitt erbjudande till marknaden en av nycklarna för att klara framtiden.

– Den lokala närvaron är viktig vilket är en av anledningarna till att vi vill växa till ytterligare orter. Nu kommer Trycket att få möjlighet att erbjuda hela vårt produktsortiment och vi kan erbjuda våra kunder allt det som Trycket är så duktiga på, förhoppningsvis till gagn för företagen på våra respektive orter.

Trycket kommer att bli kvar i samma lokaler i Mora som tidigare, och drivas vidare i samma namn.

– Vi har ambitionen att utveckla servicen och successivt erbjuda en större palett av valmöjligheter när det gäller trycksaker, skyltar och reklam, säger Håkan Johansson.

Kunderna i Mora kommer att mötas av personal de redan känner, som förutom skyltar, banderoller, bildekor, printade och screentryckta dekaler, klädtryck och presentreklam, nu även kommer att kunna erbjuda trycksaker, kopieringstjänster, tidningar, kartonger med mera.

Annons

Webbinarium: Största utställaren på Drupa – och andra saker att ha koll på inför årets stora mässa

drupa16 jv9230 1800
Ämnen i artikeln: Drupa

I fredags hade nätverket Grafkom ett webbinarium inför Drupa. Här kan du se det.

Om du vill få lite bättre koll på vad som händer på kommande Drupa så kan nu nu se en genomgång som Morten Reitoft från Inkish gjorde för Grafkoms medlemmar i förra veckan.

Se seminariet nedan – men först en lista som sammanfattar en del av det som sägs:

  • Morten ger en övergripande bild av mässan, vilka blir de stora utställarna och vilka kommer inte att ställa ut alls.
  • Även om allt fler leverantörer som ställer ut inte anpassar sina lanseringar lika mycket efter mässan längre så kommer det att vara en hel del stora nyheter som visas upp.
  • 30 procent av alla utställare är kinesiska bolag – vad detta betyder berättar Morten en del om.
  • Allt fler utställare visar upp kompletta produktionsflöden – snarare än fristående maskiner
  • Räkna med massor av robotar
  • Nyheter inom inkjet – bland annat kommer nya affärsmodeller kring färg
  • I vilka hallar finns de små och intressanta start-up-bolagen?
  • … och vem är största utställaren?

Se hela seminariet här:

Annons
211202 Banner SE

Trycket startades i Mora 1978 av Per och Helene Hofvander och enligt Håkan Johansson, vd på Bokstaven, är samordningsmöjligheter och att kunna bredda sitt erbjudande till marknaden en av nycklarna för att klara framtiden.

– Den lokala närvaron är viktig vilket är en av anledningarna till att vi vill växa till ytterligare orter. Nu kommer Trycket att få möjlighet att erbjuda hela vårt produktsortiment och vi kan erbjuda våra kunder allt det som Trycket är så duktiga på, förhoppningsvis till gagn för företagen på våra respektive orter.

Trycket kommer att bli kvar i samma lokaler i Mora som tidigare, och drivas vidare i samma namn.

– Vi har ambitionen att utveckla servicen och successivt erbjuda en större palett av valmöjligheter när det gäller trycksaker, skyltar och reklam, säger Håkan Johansson.

Kunderna i Mora kommer att mötas av personal de redan känner, som förutom skyltar, banderoller, bildekor, printade och screentryckta dekaler, klädtryck och presentreklam, nu även kommer att kunna erbjuda trycksaker, kopieringstjänster, tidningar, kartonger med mera.

-->
Ämnen i artikeln: Drupa
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Textiltryckeri försatt i konkurs

Görs på egen begäran.

Annons
10 CTWO banner 900x300px scaled

Trycket startades i Mora 1978 av Per och Helene Hofvander och enligt Håkan Johansson, vd på Bokstaven, är samordningsmöjligheter och att kunna bredda sitt erbjudande till marknaden en av nycklarna för att klara framtiden.

– Den lokala närvaron är viktig vilket är en av anledningarna till att vi vill växa till ytterligare orter. Nu kommer Trycket att få möjlighet att erbjuda hela vårt produktsortiment och vi kan erbjuda våra kunder allt det som Trycket är så duktiga på, förhoppningsvis till gagn för företagen på våra respektive orter.

Trycket kommer att bli kvar i samma lokaler i Mora som tidigare, och drivas vidare i samma namn.

– Vi har ambitionen att utveckla servicen och successivt erbjuda en större palett av valmöjligheter när det gäller trycksaker, skyltar och reklam, säger Håkan Johansson.

Kunderna i Mora kommer att mötas av personal de redan känner, som förutom skyltar, banderoller, bildekor, printade och screentryckta dekaler, klädtryck och presentreklam, nu även kommer att kunna erbjuda trycksaker, kopieringstjänster, tidningar, kartonger med mera.

-->
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så mycket fakturerar profilföretagen kommuner och regioner

Kommuner och regioner 1800

Branschkoll har granskat fakturerade belopp till kommuner från drygt 200 profilåterförsäljare. Här är de som säljer mest till kommuner och regioner – och de som är mest beroende av denna försäljning.

Annons

Trycket startades i Mora 1978 av Per och Helene Hofvander och enligt Håkan Johansson, vd på Bokstaven, är samordningsmöjligheter och att kunna bredda sitt erbjudande till marknaden en av nycklarna för att klara framtiden.

– Den lokala närvaron är viktig vilket är en av anledningarna till att vi vill växa till ytterligare orter. Nu kommer Trycket att få möjlighet att erbjuda hela vårt produktsortiment och vi kan erbjuda våra kunder allt det som Trycket är så duktiga på, förhoppningsvis till gagn för företagen på våra respektive orter.

Trycket kommer att bli kvar i samma lokaler i Mora som tidigare, och drivas vidare i samma namn.

– Vi har ambitionen att utveckla servicen och successivt erbjuda en större palett av valmöjligheter när det gäller trycksaker, skyltar och reklam, säger Håkan Johansson.

Kunderna i Mora kommer att mötas av personal de redan känner, som förutom skyltar, banderoller, bildekor, printade och screentryckta dekaler, klädtryck och presentreklam, nu även kommer att kunna erbjuda trycksaker, kopieringstjänster, tidningar, kartonger med mera.

-->
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu står det klart – SBPR ska läggas ned

sbpr1
Ämnen i artikeln: SBPR

Nyligen höll SBPR ett möte där man beslutade sig för att branschföreningen ska läggas ned.

I ett uttalande till Branschkoll säger styrelsemedlem Cecilia Dellham på Exakt att:

Efter noggranna överväganden har vi kommit fram till beslutet att avveckla SBPR och arbeta med processen med att få över medlemmarna till PWA. På så sätt får vi en samlad förening som står stark och driver våra viktiga frågor vidare för hela branschen. Vi hoppas det arbetet ska vara klart till sommaren.

Nuvarande styrelse har valts om och ska arbeta med avvecklingen

Hon berättar också att SBPRs nuvarande styrelse valdes om i sin helhet och att de kommer arbeta med att avveckla föreningen.

– Vi är tacksamma för alla som har bidragit och deltagit i föreningens arbete genom åren och hoppas att en ny konstellation i PWA ska fortsätta det arbetet för att driva branschen framåt, säger Dellham avslutningsvis.

Annons
11 CTWO banner

Trycket startades i Mora 1978 av Per och Helene Hofvander och enligt Håkan Johansson, vd på Bokstaven, är samordningsmöjligheter och att kunna bredda sitt erbjudande till marknaden en av nycklarna för att klara framtiden.

– Den lokala närvaron är viktig vilket är en av anledningarna till att vi vill växa till ytterligare orter. Nu kommer Trycket att få möjlighet att erbjuda hela vårt produktsortiment och vi kan erbjuda våra kunder allt det som Trycket är så duktiga på, förhoppningsvis till gagn för företagen på våra respektive orter.

Trycket kommer att bli kvar i samma lokaler i Mora som tidigare, och drivas vidare i samma namn.

– Vi har ambitionen att utveckla servicen och successivt erbjuda en större palett av valmöjligheter när det gäller trycksaker, skyltar och reklam, säger Håkan Johansson.

Kunderna i Mora kommer att mötas av personal de redan känner, som förutom skyltar, banderoller, bildekor, printade och screentryckta dekaler, klädtryck och presentreklam, nu även kommer att kunna erbjuda trycksaker, kopieringstjänster, tidningar, kartonger med mera.

-->
Ämnen i artikeln: SBPR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Unitedprofiles nya vd kommer från Ahlsell

alex goot
Ämnen i artikeln: Unitedprofile

Johan Goot med gedigen erfarenhet från workwear-sfären tar över vdposten på Unitedprofile.

Annons
up banner skydda2024 900x300 kopiera

Trycket startades i Mora 1978 av Per och Helene Hofvander och enligt Håkan Johansson, vd på Bokstaven, är samordningsmöjligheter och att kunna bredda sitt erbjudande till marknaden en av nycklarna för att klara framtiden.

– Den lokala närvaron är viktig vilket är en av anledningarna till att vi vill växa till ytterligare orter. Nu kommer Trycket att få möjlighet att erbjuda hela vårt produktsortiment och vi kan erbjuda våra kunder allt det som Trycket är så duktiga på, förhoppningsvis till gagn för företagen på våra respektive orter.

Trycket kommer att bli kvar i samma lokaler i Mora som tidigare, och drivas vidare i samma namn.

– Vi har ambitionen att utveckla servicen och successivt erbjuda en större palett av valmöjligheter när det gäller trycksaker, skyltar och reklam, säger Håkan Johansson.

Kunderna i Mora kommer att mötas av personal de redan känner, som förutom skyltar, banderoller, bildekor, printade och screentryckta dekaler, klädtryck och presentreklam, nu även kommer att kunna erbjuda trycksaker, kopieringstjänster, tidningar, kartonger med mera.

-->
Ämnen i artikeln: Unitedprofile
redaktionen@branschkoll.se
Annons

NWG-varumärke i samarbete med skidort

Annons
11 CTWO banner

Trycket startades i Mora 1978 av Per och Helene Hofvander och enligt Håkan Johansson, vd på Bokstaven, är samordningsmöjligheter och att kunna bredda sitt erbjudande till marknaden en av nycklarna för att klara framtiden.

– Den lokala närvaron är viktig vilket är en av anledningarna till att vi vill växa till ytterligare orter. Nu kommer Trycket att få möjlighet att erbjuda hela vårt produktsortiment och vi kan erbjuda våra kunder allt det som Trycket är så duktiga på, förhoppningsvis till gagn för företagen på våra respektive orter.

Trycket kommer att bli kvar i samma lokaler i Mora som tidigare, och drivas vidare i samma namn.

– Vi har ambitionen att utveckla servicen och successivt erbjuda en större palett av valmöjligheter när det gäller trycksaker, skyltar och reklam, säger Håkan Johansson.

Kunderna i Mora kommer att mötas av personal de redan känner, som förutom skyltar, banderoller, bildekor, printade och screentryckta dekaler, klädtryck och presentreklam, nu även kommer att kunna erbjuda trycksaker, kopieringstjänster, tidningar, kartonger med mera.

-->
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Merchandise som kategori i Svenska Designpriset – bidragsluckan är öppen

jens design

Svenska Designpriset kör en merchandise-kategori även i år, där designtävlingen firar 20års jubileum. Anmälningsperioden är nu öppen mellan den 19 februari och 14 juni, därefter utses vinnaren av en kompetent jury.

Förra året vann Redgert Comms och Påhlsons Daylight var dubbelnominerade! Vem som vinner i år återstår att se, men det är ett ypperligt tillfälle för branschen att höja merchandise status ytterligare och visa up häftiga projekt.

Läs mer om tävlingen och lämna ditt bidrag på www.designpriset.se.

LÄS OCKSÅ: Vinnarna av Svenska Designpriset i merchandise med mera

Annons
up banner skydda2024 900x300 kopiera

Trycket startades i Mora 1978 av Per och Helene Hofvander och enligt Håkan Johansson, vd på Bokstaven, är samordningsmöjligheter och att kunna bredda sitt erbjudande till marknaden en av nycklarna för att klara framtiden.

– Den lokala närvaron är viktig vilket är en av anledningarna till att vi vill växa till ytterligare orter. Nu kommer Trycket att få möjlighet att erbjuda hela vårt produktsortiment och vi kan erbjuda våra kunder allt det som Trycket är så duktiga på, förhoppningsvis till gagn för företagen på våra respektive orter.

Trycket kommer att bli kvar i samma lokaler i Mora som tidigare, och drivas vidare i samma namn.

– Vi har ambitionen att utveckla servicen och successivt erbjuda en större palett av valmöjligheter när det gäller trycksaker, skyltar och reklam, säger Håkan Johansson.

Kunderna i Mora kommer att mötas av personal de redan känner, som förutom skyltar, banderoller, bildekor, printade och screentryckta dekaler, klädtryck och presentreklam, nu även kommer att kunna erbjuda trycksaker, kopieringstjänster, tidningar, kartonger med mera.

-->
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PF Concept lanserar nytt varumärke för teknikprodukter

Annons
up banner skydda2024 900x300 kopiera

Trycket startades i Mora 1978 av Per och Helene Hofvander och enligt Håkan Johansson, vd på Bokstaven, är samordningsmöjligheter och att kunna bredda sitt erbjudande till marknaden en av nycklarna för att klara framtiden.

– Den lokala närvaron är viktig vilket är en av anledningarna till att vi vill växa till ytterligare orter. Nu kommer Trycket att få möjlighet att erbjuda hela vårt produktsortiment och vi kan erbjuda våra kunder allt det som Trycket är så duktiga på, förhoppningsvis till gagn för företagen på våra respektive orter.

Trycket kommer att bli kvar i samma lokaler i Mora som tidigare, och drivas vidare i samma namn.

– Vi har ambitionen att utveckla servicen och successivt erbjuda en större palett av valmöjligheter när det gäller trycksaker, skyltar och reklam, säger Håkan Johansson.

Kunderna i Mora kommer att mötas av personal de redan känner, som förutom skyltar, banderoller, bildekor, printade och screentryckta dekaler, klädtryck och presentreklam, nu även kommer att kunna erbjuda trycksaker, kopieringstjänster, tidningar, kartonger med mera.

-->
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Olympus ISO-certifierade

Annons

Trycket startades i Mora 1978 av Per och Helene Hofvander och enligt Håkan Johansson, vd på Bokstaven, är samordningsmöjligheter och att kunna bredda sitt erbjudande till marknaden en av nycklarna för att klara framtiden.

– Den lokala närvaron är viktig vilket är en av anledningarna till att vi vill växa till ytterligare orter. Nu kommer Trycket att få möjlighet att erbjuda hela vårt produktsortiment och vi kan erbjuda våra kunder allt det som Trycket är så duktiga på, förhoppningsvis till gagn för företagen på våra respektive orter.

Trycket kommer att bli kvar i samma lokaler i Mora som tidigare, och drivas vidare i samma namn.

– Vi har ambitionen att utveckla servicen och successivt erbjuda en större palett av valmöjligheter när det gäller trycksaker, skyltar och reklam, säger Håkan Johansson.

Kunderna i Mora kommer att mötas av personal de redan känner, som förutom skyltar, banderoller, bildekor, printade och screentryckta dekaler, klädtryck och presentreklam, nu även kommer att kunna erbjuda trycksaker, kopieringstjänster, tidningar, kartonger med mera.

-->
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rosendahl Design Group får B Corp-certifiering

Det danska designhuset Rosendahl Design Group har nyligen uppnått B Corp-certifiering och därmed förbinder sig företaget till flera förpliktelser gällande transparens, ansvarstagande samt social och miljömässig prestation.

Certifieringen utfärdas av B Lab, en icke-vinstdrivande organisationen som vill främja mer hållbart företagande genom att sätta standarder och skapa en gemenskap av företag som adresserar dessa samhällsutmaningar.

– Vi vill gärna vara en inspiration för andra och se vår insats skapa ringar på vattnet, säger Henrik Rosendahl, ägare och vd för Rosendahl Design Group, i ett pressmeddelande.

Annons
up banner skydda2024 900x300 kopiera

Trycket startades i Mora 1978 av Per och Helene Hofvander och enligt Håkan Johansson, vd på Bokstaven, är samordningsmöjligheter och att kunna bredda sitt erbjudande till marknaden en av nycklarna för att klara framtiden.

– Den lokala närvaron är viktig vilket är en av anledningarna till att vi vill växa till ytterligare orter. Nu kommer Trycket att få möjlighet att erbjuda hela vårt produktsortiment och vi kan erbjuda våra kunder allt det som Trycket är så duktiga på, förhoppningsvis till gagn för företagen på våra respektive orter.

Trycket kommer att bli kvar i samma lokaler i Mora som tidigare, och drivas vidare i samma namn.

– Vi har ambitionen att utveckla servicen och successivt erbjuda en större palett av valmöjligheter när det gäller trycksaker, skyltar och reklam, säger Håkan Johansson.

Kunderna i Mora kommer att mötas av personal de redan känner, som förutom skyltar, banderoller, bildekor, printade och screentryckta dekaler, klädtryck och presentreklam, nu även kommer att kunna erbjuda trycksaker, kopieringstjänster, tidningar, kartonger med mera.

-->
redaktionen@branschkoll.se
Annons