Logga in

Göteborgstryckeriets kalenderförlag satsar på ny produktmedia – ska ut i Europa

17 januari, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Stefan Johansson på Gullers Trading var på PSI-mässan i början av januari och visade upp sina anteckningsböcker som nu ska bli produktmedia.

Kalenderspecialisten Gullers Trading ställde ut på produktmediamässan PSI i Tyskland i början av januari.

De är mest kända för sina kalendrar men nu ger sig Gullers Trading, som ägs av Göteborgstryckeriet, in på ett nytt område och letar tillväxt i den Europeiska produktmediabranschen. Det var i år första gången man ställde ut på PSI.

Läs mer: PSIs nya slutkunds-modell är här för att stanna – ”Vi försöker inte förstöra industrin, tvärtom vi arbetar för att främja den”

I samarbete med Wallstars producerar man anteckningsböcker med platsanpassade omslag. På PSI-mässan i Düsseldorf visade man massor av exempel där olika städer i Europa var på omslagen – som tillsammans med respektive stadsdelar i staden bildar ett grafiskt mönster av ord. Hela utbudet av städer finns på Gullers webb och Wallstars säljer affischer med samma motiv i sin webbutik.

Och för att göra produktmedia av blocken erbjuder man varumärkesägare att sätta sin logga mitt i designen. Porsche lyftes fram som ett exempel tillsammans med staden Stuttgart.

Anteckningsböckerna görs til produktmedia genom att företag kan lägga in sitt varumärke i designen på omslaget.

Wallstars står för designen och Göteborgstryckeriet för den grafiska produktionen.

Stefan Johansson från Gullers var på plats i montern och visade upp både de nya anteckningsböckerna och kalendrarna som man har sedan tidigare.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)