Göteborgstryckeriet och Danagårdlitho bildar ny tryckerikoncern

GBGT_DGLI

DG Print Group är en ny företagsgrupp i det grafiska Sverige. Siktar mot 300 miljoner i omsättning.

Danagårdlitho och Göteborgstryckeriet, bildar ett nytt samägt moderbolag med namnet DG Print Group. Tillsammans ska man investera stort för att möta marknadens växande krav på högkvalitativa produkter, kostnadseffektiva lösningar och minskat miljöavtryck, skriver man i ett pressmeddelande.

I den nya företagsgruppen blir Magnus Iversén ordförande och vd för Box & Display. Peter Hjelm koncernchef och vd för Göteborgstryckeriet samt Danagårdlitho och Daniel Jonasson, vd för Gullers Trading. Tillsammans beräknas den nya koncernen omsätta runt 300 miljoner kronor med cirka 150 anställda.

Annons

”Tryckeribranschen är en bransch som genomgått snabba förändringar i den digitala globaliseringen. När den dagliga kommunikationen i allt högre utsträckning sker via skärmen kvarstår behovet av fysiska produkter som varumärkesbyggare och bärare av viktig information. Samtidigt ökar kraven på effektiv hantering, minskad resursförbrukning och mindre avtryck på miljön.”

– Kunderna ställer mycket högre krav idag jämfört med för bara fem år sedan. De vill ha bästa möjliga kvalitet, men de efterfrågar också produkter som är hållbara ur ett livscykelperspektiv, såväl när det gäller miljö som hur människor och samhällen påverkas längs hela näringskedjan. För att hänga med i utvecklingen gäller det att vara steget före och ständigt vässa vårt erbjudande, säger Peter Hjelm, vd på Danagårdlitho i Ödeshög.

Magnus Iversén, vd på Göteborgstryckeriet och Box & Display arbetar med trycksaker i premiumsegmentet och har de senaste åren satsat stort på förpackningsverksamheten i Box & Display. Där erbjuder man premiumförpackningar till såväl internationella som nationella kunder inom bland annat kosmetik, vin&sprit, livsstil och e-handel.

– Förpackningen har fått större betydelse i värdekedjan för beslutsfattarna under de senaste åren. Det finns mycket att utveckla både när det gäller miljöaspekter, det visuella, och det produktionstekniska, säger Magnus Iversén.

Ska investera 30 miljoner

Tillsammans ska man genomföra investeringar i ny maskinutrustning motsvarande 25 till 30 miljoner kronor.

– Under året investerades i en Fuji Jetpress med senaste Inkjet-tekniken och på offsetsidan kommer vi uppgradera HUV-tekniken med en ny, modern maskin. Vi kommer även under året investera i en ny lamineringsmaskin och en ny stansmaskin till Box & Display, säger Magnus Iversén.

DG Print Group

Verksamheterna som ingår i den nya företagsgruppen är Danagårdlitho och Göteborgstryckeriet med sina bolag Göteborgstryckeriet Box & Display och Gullers Trading/Kalenderspecialisten. Samtliga bolag i den nya företagsgruppen kommer fortsättningsvis marknadsföras under sina egna varumärken.

– Vi är mycket positiva till den nya konstellationen då vi är två finansiellt starka koncerner som går samman. Det ger oss goda möjligheter till fortsatt fokus och investeringar inom respektive verksamhetsområde, säger Magnus Iversén.

Annons

Webbinarium: Största utställaren på Drupa – och andra saker att ha koll på inför årets stora mässa

drupa16 jv9230 1800
Ämnen i artikeln: Drupa

I fredags hade nätverket Grafkom ett webbinarium inför Drupa. Här kan du se det.

Om du vill få lite bättre koll på vad som händer på kommande Drupa så kan nu nu se en genomgång som Morten Reitoft från Inkish gjorde för Grafkoms medlemmar i förra veckan.

Se seminariet nedan – men först en lista som sammanfattar en del av det som sägs:

  • Morten ger en övergripande bild av mässan, vilka blir de stora utställarna och vilka kommer inte att ställa ut alls.
  • Även om allt fler leverantörer som ställer ut inte anpassar sina lanseringar lika mycket efter mässan längre så kommer det att vara en hel del stora nyheter som visas upp.
  • 30 procent av alla utställare är kinesiska bolag – vad detta betyder berättar Morten en del om.
  • Allt fler utställare visar upp kompletta produktionsflöden – snarare än fristående maskiner
  • Räkna med massor av robotar
  • Nyheter inom inkjet – bland annat kommer nya affärsmodeller kring färg
  • I vilka hallar finns de små och intressanta start-up-bolagen?
  • … och vem är största utställaren?

Se hela seminariet här:

Ämnen i artikeln: Drupa
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Textiltryckeri försatt i konkurs

Görs på egen begäran.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så mycket fakturerar profilföretagen kommuner och regioner

Kommuner och regioner 1800

Branschkoll har granskat fakturerade belopp till kommuner från drygt 200 profilåterförsäljare. Här är de som säljer mest till kommuner och regioner – och de som är mest beroende av denna försäljning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu står det klart – SBPR ska läggas ned

sbpr1
Ämnen i artikeln: SBPR

Nyligen höll SBPR ett möte där man beslutade sig för att branschföreningen ska läggas ned.

I ett uttalande till Branschkoll säger styrelsemedlem Cecilia Dellham på Exakt att:

Efter noggranna överväganden har vi kommit fram till beslutet att avveckla SBPR och arbeta med processen med att få över medlemmarna till PWA. På så sätt får vi en samlad förening som står stark och driver våra viktiga frågor vidare för hela branschen. Vi hoppas det arbetet ska vara klart till sommaren.

Nuvarande styrelse har valts om och ska arbeta med avvecklingen

Hon berättar också att SBPRs nuvarande styrelse valdes om i sin helhet och att de kommer arbeta med att avveckla föreningen.

– Vi är tacksamma för alla som har bidragit och deltagit i föreningens arbete genom åren och hoppas att en ny konstellation i PWA ska fortsätta det arbetet för att driva branschen framåt, säger Dellham avslutningsvis.

Ämnen i artikeln: SBPR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Unitedprofiles nya vd kommer från Ahlsell

alex goot
Ämnen i artikeln: Unitedprofile

Johan Goot med gedigen erfarenhet från workwear-sfären tar över vdposten på Unitedprofile.

Ämnen i artikeln: Unitedprofile
redaktionen@branschkoll.se
Annons

NWG-varumärke i samarbete med skidort

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Merchandise som kategori i Svenska Designpriset – bidragsluckan är öppen

jens design

Svenska Designpriset kör en merchandise-kategori även i år, där designtävlingen firar 20års jubileum. Anmälningsperioden är nu öppen mellan den 19 februari och 14 juni, därefter utses vinnaren av en kompetent jury.

Förra året vann Redgert Comms och Påhlsons Daylight var dubbelnominerade! Vem som vinner i år återstår att se, men det är ett ypperligt tillfälle för branschen att höja merchandise status ytterligare och visa up häftiga projekt.

Läs mer om tävlingen och lämna ditt bidrag på www.designpriset.se.

LÄS OCKSÅ: Vinnarna av Svenska Designpriset i merchandise med mera

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PF Concept lanserar nytt varumärke för teknikprodukter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Olympus ISO-certifierade

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rosendahl Design Group får B Corp-certifiering

Det danska designhuset Rosendahl Design Group har nyligen uppnått B Corp-certifiering och därmed förbinder sig företaget till flera förpliktelser gällande transparens, ansvarstagande samt social och miljömässig prestation.

Certifieringen utfärdas av B Lab, en icke-vinstdrivande organisationen som vill främja mer hållbart företagande genom att sätta standarder och skapa en gemenskap av företag som adresserar dessa samhällsutmaningar.

– Vi vill gärna vara en inspiration för andra och se vår insats skapa ringar på vattnet, säger Henrik Rosendahl, ägare och vd för Rosendahl Design Group, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons