Göteborgstryckeriet och Danagårdlitho bildar ny tryckerikoncern

GBGT_DGLI

DG Print Group är en ny företagsgrupp i det grafiska Sverige. Siktar mot 300 miljoner i omsättning.

Danagårdlitho och Göteborgstryckeriet, bildar ett nytt samägt moderbolag med namnet DG Print Group. Tillsammans ska man investera stort för att möta marknadens växande krav på högkvalitativa produkter, kostnadseffektiva lösningar och minskat miljöavtryck, skriver man i ett pressmeddelande.

I den nya företagsgruppen blir Magnus Iversén ordförande och vd för Box & Display. Peter Hjelm koncernchef och vd för Göteborgstryckeriet samt Danagårdlitho och Daniel Jonasson, vd för Gullers Trading. Tillsammans beräknas den nya koncernen omsätta runt 300 miljoner kronor med cirka 150 anställda.

Annons

”Tryckeribranschen är en bransch som genomgått snabba förändringar i den digitala globaliseringen. När den dagliga kommunikationen i allt högre utsträckning sker via skärmen kvarstår behovet av fysiska produkter som varumärkesbyggare och bärare av viktig information. Samtidigt ökar kraven på effektiv hantering, minskad resursförbrukning och mindre avtryck på miljön.”

– Kunderna ställer mycket högre krav idag jämfört med för bara fem år sedan. De vill ha bästa möjliga kvalitet, men de efterfrågar också produkter som är hållbara ur ett livscykelperspektiv, såväl när det gäller miljö som hur människor och samhällen påverkas längs hela näringskedjan. För att hänga med i utvecklingen gäller det att vara steget före och ständigt vässa vårt erbjudande, säger Peter Hjelm, vd på Danagårdlitho i Ödeshög.

Magnus Iversén, vd på Göteborgstryckeriet och Box & Display arbetar med trycksaker i premiumsegmentet och har de senaste åren satsat stort på förpackningsverksamheten i Box & Display. Där erbjuder man premiumförpackningar till såväl internationella som nationella kunder inom bland annat kosmetik, vin&sprit, livsstil och e-handel.

– Förpackningen har fått större betydelse i värdekedjan för beslutsfattarna under de senaste åren. Det finns mycket att utveckla både när det gäller miljöaspekter, det visuella, och det produktionstekniska, säger Magnus Iversén.

Ska investera 30 miljoner

Tillsammans ska man genomföra investeringar i ny maskinutrustning motsvarande 25 till 30 miljoner kronor.

– Under året investerades i en Fuji Jetpress med senaste Inkjet-tekniken och på offsetsidan kommer vi uppgradera HUV-tekniken med en ny, modern maskin. Vi kommer även under året investera i en ny lamineringsmaskin och en ny stansmaskin till Box & Display, säger Magnus Iversén.

DG Print Group

Verksamheterna som ingår i den nya företagsgruppen är Danagårdlitho och Göteborgstryckeriet med sina bolag Göteborgstryckeriet Box & Display och Gullers Trading/Kalenderspecialisten. Samtliga bolag i den nya företagsgruppen kommer fortsättningsvis marknadsföras under sina egna varumärken.

– Vi är mycket positiva till den nya konstellationen då vi är två finansiellt starka koncerner som går samman. Det ger oss goda möjligheter till fortsatt fokus och investeringar inom respektive verksamhetsområde, säger Magnus Iversén.

Annons

Efter förvärvet: Midocean blir nu Solo midocean

Solo midocean
Ämnen i artikeln: Midocean

Leverantören Midocean har lanserat ett nytt namn och en ny logotyp som en del av sin omprofilering till “Solo midocean”.

Ämnen i artikeln: Midocean
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hultafors förvärvar Lyngsøe Rainwear

Lyngsoe 1800
Ämnen i artikeln: FristadsHultafors

Hultafors Group stärker sin position inom arbetskläder genom att förvärva det danska företaget Lyngsøe Rainwear.

Ämnen i artikeln: FristadsHultafors
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Alligo går med i PWA – ”låt oss bygga en stark och framgångsrik framtid tillsammans”

alligo andreas PWA
Ämnen i artikeln: AlligoPWA

Efter branschföreningen SBPR:s avveckling går nu Alligos produktmediabolag med i nya PWA.

Det handlar om en bit över tio bolag som idag ingår i Alligos portfölj som nu blir en del av PWA.

– Vi på Alligo Produktmedia är stolta över att meddela vårt medlemskap i den nya branschföreningen PWA. Som marknadsledare i Sverige ser vi det som vårt ansvar att aktivt bidra till att forma en stark och enad plattform som främjar branschens utveckling och gemensamma bästa, säger Andreas Blomkvist som är affärsutvecklare Alligo Produktmedia.

Som medlem med sina bolag stödjer man inte bara föreningens arbete utan ska även aktivt delta i diskussioner och beslut som påverkar branschen, menar Andreas Blomkvist.

– Vår ambition är att tillsammans med partners, leverantörer och återförsäljare skapa en samlad röst som driver innovation och hållbarhet i produktmediasektorn.

– Vi uppmanar våra branschkollegor att göra samma val – låt oss bygga en stark och framgångsrik framtid tillsammans, avslutar Andreas Blomkvist.

Ämnen i artikeln: AlligoPWA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera profilprodukter till räddningstjänst

Elva företag lämnade anbud.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vinner profilupphandling från universitet

Karlstad universitet har valt leverantör av produktmedia.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PSI 2025: Optimism och innovation i fokus

PSI25 1800
Ämnen i artikeln: PSI

PSI-mässan i Düsseldorf inledde mässåret för produktmediabranschen med 600 utställare och 11 062 besökare från 74 länder.

Evenemanget, som hölls den 7–9 januari, visade på branschens styrka och potential trots ekonomiska utmaningar. PSI:s fokus låg på innovation, hållbarhet och nya affärsmöjligheter, med särskilda delar på mässan för trender och föreläsningar om aktuella ämnen som artificiell intelligens och hållbar produktutveckling.

De tysktalande områdena, som är mässans hemmamarknad, har just nu ganska stora ekonomiska utmaningar i bland annat höga energikostnader och byråkrati, vilket diskuterades vid mässans öppning.

Annons

Politiker och branschrepresentanter efterlyser åtgärder för att minska dessa hinder, särskilt för små och medelstora företag. Samtidigt uttrycktes optimism om framtiden, med förhoppningar om tillväxt både i Europa och på nya marknader som Östeuropa, USA och Afrika.

PSI2

Sustainability Awards utvecklas

Artificiell intelligens (AI) var ett centralt ämne under mässan, med företag som redan framgångsrikt integrerar AI i sina arbetsflöden. Tekniken anses öppna dörrar för effektivare processer och nya kreativa lösningar. Samtidigt betonades hållbarhet som en drivkraft.

PSI:s Petra Lassahn berättade om planerna på att ge hållbarhetsarbetet inom branschen en ännu större plattform. År 2025 lanseras nya PSI Academy Awards, som bygger vidare på de tidigare Sustainability Awards.

PSI jobbar också vidare med att visa på en bredare förståelse för branschens roll som kommunikationskanal snarare än enbart leverantör av profilprodukter. Detta perspektiv, i kombination med teknisk innovation och globalt fokus, visar att det finns stora möjligheter att utveckla och stärka branschen framåt.

Ämnen i artikeln: PSI
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum

Nationalmuseum 1800

Avfall blir till nya råvara. Efter sex år i samma jackor byter Nationalmuseums frontpersonal om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De blir ny nordisk distributör av ”en gastronomisk upplevelse”

rivsalt 1800

Det säljs redan på Harrods i London, Lafayette i Paris och NK i Stockholm. Nu kommer det till den nordiska produktmediabranschen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ladda mobilen med parasollen

parasoll 1800

På teknikmässan CES i Las Vegas i förra veckan visades de senaste tekniska landvinningarna upp.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pieter Boonekamp ny vd för PF Concept International

PF Concept

Den 1 januari 2025 startade Pieter Boonekamp som vd för PF Concept International.

Han efterträder Ralf Oster, som övergår till en rådgivande roll för företagets styrelse.

Pieter Boonekamp har över 20 års erfarenhet inom produktmediasektorn och har under de senaste 13 åren varit en central del av PF Concepts strategiska och kommersiella utveckling, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Lyssna: För några år sedan var Ralf Oster med i Branschkollpodden – lyssna på intervjun här.

Ledarskapsbytet är planerat sedan en tid och sägs syfta till att säkerställa stabilitet och kontinuitet inom organisationen.

Neil Ringel, vd för Polyconcept Group, kommenterar:

– Vi är glada att kunna utse Pieter till vd för PF Concept. Hans erfarenhet och beprövade ledarskap gör honom till rätt person att driva företaget framåt med fortsatt tillväxt och innovation.

redaktionen@branschkoll.se
Annons