Logga in

Monomaterial i Göteborgstryckeriets nya resurssnåla förpackningskoncept

18 november, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Premium Eco Box är namnet på nya förpackningskonceptet från Göteborgstryckeriet. 

– Vi har arbetat hårt med att ta fram ett stort sortiment färgat material som du kan använda som det enda materialet i din box. Monomaterial! Sortimentet består av FSC-märkt board, återvunnen board och av miljömärkt papper som vi kascherar (limmar) till rätt tjocklek så att det kan användas i vår boxline, berättar Magnus Iversén, vd på Göteborgstryckeriet.

Förra året investerade Göteborgstryckeiriet stort i ny utrustning för automatiserad tillverkning av lådor i premiumkvalitet. Tillverkningsprocessen tillåter att man tillverkar lådor av råmaterialet utan att behöva klä med papper – vilket minskar materialåtgången.

Förutom pappersmaterialet används bara lim för att sätta ihop det till en låda i maskinen som skär materialet – så att en traditionell stans inte behövs.

– Vi är ensamma om att kunna producera boxar på det här sättet. Inget annat förpackningsföretag har möjlighet att enbart arbeta med råmaterialet eftersom de antingen tejpar ihop lådan eller att det är själva beklädnaden som håller ihop lådan, säger Magnus.

Förpackningstillverkning i Europa

Det handlar också om att nu kunna ta hem produktionen av förpackningar från Asien till Europa eftersom tillverkningen är maskinell utan inslag av handbearbetning. Enligt Göteborgstryckeriet finns det ett växande intresse hos kundföretagen för detta.

– De större internationella företagen börjar vakna till och inser att de måste säkerställa att deras förpackningar är miljövänliga och producerade under schyssta arbetsförhållanden. De är också intresserade av att minska transportvolymerna och därmed CO2-utsläppen. Omställningen tar tid, men det kommer hända mycket framöver, säger Magnus.

Boxarna har ett rent och minimalistiskt utseende och hörnen knyter sömlöst an till varandra med exakta 90 graders vinklar. Dessutom kan de tillverkas av ett enda material – utan beklädnad.

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)