Göteborg

Göteborgstryckeriet Box&Display söker Projektledare

Nu har du chansen att arbeta i ett av Sveriges mest spännande förpackningsföretag! Du erbjuds en viktig roll på ett entreprenörsdrivet bolag där du får verka såväl operativt som strategiskt.

Om oss:

Göteborgstryckeriet Box&Display är ett innovativt förpackningsföretag och levererar produkter till kunder i premiumsegmentet. Våra kunder finns framför allt i Norden men även i andra europeiska länder. Produktionen, som är belägen i Mölnlycke, är uppbyggd för flexibel tillverkning av förpackning med stor variantflora i mindre och större serier. Bolaget har ca 60 anställda och ingår i Göteborgstryckeriets koncern som omsätter ca 170 mkr.

Tjänstebeskrivning:

Du kommer att ha helhetsansvar för några av våra största kunder. I nära samarbete med kunder, vårt konstruktions- och produktionsteam ansvarar du för kvalitetssäkring av våra produkter. Dina vardagliga arbetsuppgifter består av delaktighet i produktutveckling, materialspecifikation, kalkylering, offerering, orderhantering, produktions- och leveransbevakning samt uppföljning. Du är ansvarig för att utveckla kundrelationen och affären.

Din profil:

Som person bör du vara positiv, engagerad, intresserad av detaljerna i produktionsprocessen och du trivs med varierande arbetsuppgifter. Du är metodisk, strukturerad och en god kommunikatör. Du är driven och arbetar lika bra självständigt som i samarbete med andra. Sist men inte minst, du trivs i en entreprenörsdriven miljö där initiativ och utveckling uppmuntras.

Din bakgrund och tidigare erfarenheter:

Du har en teknisk högskoleutbildning som civilingenjör eller högskoleingenjör alternativt annan teknisk utbildning kompletterad med erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har mycket goda kunskaper i engelska och svenska i både tal och skrift.

Välkommen med din ansökan till  jobb@gbgt.se Vi intervjuar löpande så skicka din ansökan så snabbt du kan! För mer information, kontakta Maria Iversén, Marknadschef. Tel: 0706-680821, e-mail: maria@gbgt.se

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Hitlåt blir bok

redaktionen@branschkoll.se

De ska hitta e-handelns luftsnålaste paket

Överdimensionerade förpackningar och onödigt emballage gillas inte av konsumenterna. Nu ska “Årets Airfluencer” utses.

Cirka 30 procent av varje e-handlat paket består idag av onödig luft och allt fler konsumenter reagerar på för stora förpackningar. Detta menar Postnord som nu drar igång projektet ”Airfluencers” som ska hitta e-handelns luftsnålaste paket.

I en undersökning som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Postnord uttryckte 70 procent av svenska konsumenter att paket köpta online är större än nödvändigt och innehåller för mycket luft. Dessutom visade undersökningen att hälften av svenskarna upplever att överflödet av luft i paket är ett problem och bland dem svarar sju av tio att problemet är på grund av miljöskäl.

Projekt för att minska luft i paket

Genom att starta initiativet Airfluencers så vill man aktivera konsumenternas engagemang kring luft i paket. Målet är att minska onödiga transporter som belastar klimatet negativt. Med mer luftsnåla förpackningar kan transporterna effektiviseras. 

– Volymerna i våra flöden ökar ständigt. Enligt den senaste E-barometern har e-handeln ökat med 16 procent det senaste kvartalet. Då ska vi minnas att den växte med hela 49 procent under 2020. Med dessa volymer får rätt storlek på förpackningar en stor effekt. Vi kan använda färre fordon, ombuden får mer plats på sina hyllor och konsumenten får inte onödigt med emballage att hantera. Argumenten för luftsnåla paket är många.

Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord

Postnord har nu också inlett ett långsiktigt samarbete med Chalmers i Göteborg, där man gemensamt arbetar för att förstå, mäta och undersöka vad en effektiv förpackning egentligen innebär. 

– Det kan tyckas att det borde vara lätt för e-handelsföretagen att bara packa i mindre förpackningar. Men ju mer vi tittar på problemet med luft i paket desto mer komplext ser vi att det är. Därför startar vi nu initiativet Airfluencers, så att vi samtidigt som vi sprider medvetenhet också kan lära oss av goda exempel.

En del av Airfluencers är en tävling som går live den 25 oktober där konsumenter kan nominera goda exempel på luftsnåla paket till att bli “Årets Airfluencer”. Den e-handlare med flest nominerade paket blir utsedd till “Årets Airfluencer”, skriver man i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se

Print Next: Framtiden för robotar i grafisk bransch

På Print Next den 28 oktober diskuteras den grafiska branschens framtid.

redaktionen@branschkoll.se

Ropo Capital outsourcar printverksamheten i Sverige och Norge

De är aktörerna som tar över.

redaktionen@branschkoll.se