Göteborgsbyrå vann Creative Print Awards


Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
Mediebyråbarometern: DR fortsätter sin återhämtning

StroedeRalton växer inom tryckförmedling och print

Pixi-böckerna blir internationella med crossmedia-strategi

De populära Pixi-böckerna för små barn ges nu ut även i Storbritannien, Frankrike och Australien. Med ett brett koncept med boken som bas finns även en mobil plattform för spel och medföljande erbjudande till lokala event. Ett bra exempel på tryckt- och digital publicering i samverkan. Detta skriver Bonnier i en artikel på bonnier.se
– Vi började fundera på att lansera Pixi i andra Bonnier Publishing-länder i början av 2010, berättar Anne Weinhold som jobbar med varumärkesutveckling inom förlagsgruppen, där förutom Carlsen Verlag även engelska Autumn Publishing, franska Piccolia och australiensiska The Five Mile Press ingår.
Böckerna, som riktar sig till 3-6-åringar, har olika teman. Autumn Publishing kommer att ge ut fyra av dem: godnattsagor, djur, prinsessor och pirater. Formatet är 10 x 10 centimeter och böckerna är inslagna i plastfolie. Den som köper en bok får även med klistermärken på samma tema som boken och en inträdesbiljett till Legoland i Windsor.
– Vi använder folieinslagningen på den brittiska marknaden för att sticka ut i mängden och lansera Pixi som något annorlunda. Det ger mervärde på en kraftigt konkurrensutsatt marknad och vi kan ta rygg på de som gjort succé där, säger Anne Weinhold.
I paketet finns också en kod som föräldrar kan använda för att nå en speciell Pixi-webbplats med spel, mer att läsa om Pixi och annat interaktivt material.
– Webbplatsen kommer också gå att nå från mobila plattformar. Det är bara en av grenarna i vår marknadsstrategi och den var inte speciellt dyr att göra, berättar Anne.
Bokbranschen: Hur står det till med överlevnadsinstinkten?

Lasse Winkler på tidningen Svensk Bokhandel är på Bokmässan i London och skriver i ett mycket ”upprymt” och viktigt blogginlägg att den svenska bokbranschen, inklusive dess största tryckerier, inte gör det de borde. Alltså att vara på plats och göra sin ”omvärldskalibrering” som så väl behövs i en bransch som påverkas av så många faktorer just nu.
Han skriver att ”Det är okej att vara rädd och nervös inför framtiden som troligen kommer att få de senaste årens stålbad att framstå som en picknick. Det är dock inte okej att inte vara nyfiken. På alla sätt är det bättre att möta världen informerad och kunnig.”
Den stora frågan han ställer sig är varför han träffar så få på mässans alla seminarier och framtidsdebatter. Scandbook och Elanders är två grafiska leverantörer som inte sågs på mässan.
Mikroföretagen i grafisk bransch faller bort

Det är fortsatt de små mikroföretagen – med inga eller ett par anställda – i grafisk bransch som går i konkurs. Undantaget i mars var Propan med ett 20-tal anställda. Antalet konkurser i branschen ligger i nivå med 2009. Men antalet påverkade personer hittills i år är bara en femtedel av vad det varit de senaste två åren.
Arkitektkopia tredubblar i Göteborg

Affärsområdet Expo har enligt företaget ökat kraftigt och därför behöver man större resurser för att kunna tillgodose kunderna.
Här är Guldäggsvinnarna 2011

Guldägg i PR och Titanägget till Berghs School of Communication
Berghs School of Communication knep årets Guldägg i kategorin PR med ”Don’t tell Ashton”. Man fick dessutom årets Titanägg för samma projekt.
Titanägget ska lyfta fram lösningar som ruskat om konventionen och brutit ny mark på ett sätt som inte bara gynnar avsändaren utan även oss som bransch. Det är också det enda pris som inte nödvändigtvis måste delas ut.
I år delar juryn ut titanägget till en vinnare som är långt ifrån självklar, förväntad eller korrekt. Det är ett bidrag som inte checkar av de vanliga boxarna utan ritar sina egna, där varumärket väljer att kommunicera genom handling snarare än ord, och där idén är så enkel och insiktsfull att den lyckas lösa två problem samtidigt.
– Vi hade mer eller mindre ingen budget och ändå lyckades den så bra, säger Olle Isaksson, Berghs School of Communication.
– Det är ett skämt! Men det första ägget var det bästa och Titanägget är en sjukt bra och ”tung bonus”, säger Maria Sandberg och Sara Eriksson, Berghs School of Communication.
ARVE Error: need id and providerMotivering PR:
Årets vinnare stack ut och träffade juryn som ett knytnävslag i ansiktet. Ett lysande exempel på hur man gör det mesta möjliga av det minsta möjliga och hur en kampanj inte bara kan skapa samtal utan även drivas av dem. Juryn sätter sig snällt i skolbänken, räcker upp handen och svarar.
Byrå: Berghs School of Communication Bidragsnamn: Don’t tell Ashton Uppdragsgivare: Berghs School of Communication Produktionsledare: Lina Appelgren IC, Kreatör: Maja Folgerö, Olle Isaksson, Jonas Åhlen, Dinny Zerge, Felippe Mont IC, Strateg: Johan Gerdin, Victoria Nyberg PR: Maria Sandberg, Sara Eriksson Kodning: Mikael Holm Uppdragsgivare ansvarig: Åsa Marklund
Garbergs och Stockholms Stadsmission får Guldägg i kategorin Utomhus
Stockholms Stadsmission och Garbergs vinner årets Guldägg i kategori Utomhus för ”Hjälp oss att hålla tittarsiffrorna nere”.
– Det här är en bekräftelse på att vi har gjort ett kanonbra jobb för att lyfta en extremt viktig fråga på ett delikat sätt, säger Yvonne Borg, Stockholms Stadsmission.
Motivering:
Ni lånade vår käraste tradition, ni använde dess nackdel och det gjorde ni på ett intelligent, varmt och ett fantastiskt bra sätt, så: Från oss alla, till er alla, ett riktigt välförtjänt Guldägg.
Guldägg 2011 kategori Utomhus:
Byrå: Garbergs Bidragsnamn: Hjälp oss att hålla tittarsiffrorna nere Uppdragsgivare: Stockholms Stadsmission Uppdragsgivare ansvarig: Yvonne Borg Art Director: Mattias Dahlqvist Copywriter: Hampus Mattsson Creative Director: Petter Ödeen Formgivare: Jacob Frisk Originalare: Roger Blomqvist-Ranft Produktionsledare: Birgitta Samuelsson Projektledare: Pernilla Berg Uppdragsgivare: Sandra Axell Digital Director: Magnus Hällstén Övrigt: Attracta (Stureplansskärm), SVT: Anna Haupt, Disney: Linda M Andersson Digitalbyrå: Stopp
ICA och King får Guldägg i Design
Guldägget i kategorin design går till ICA och King för förpackningsdesignen för ”Ica Gott Liv”.
– Det här känns som ”gott liv”. En designidé som växte fram modigt. Idén presenterades inte för kunden förrän det var försent att säga nej, säger Teddy Falkenek, ICA.
Motivering:
Med en humoristisk och varm tonalitet skapas en sammanhållen förpackningsserie som sticker ut i hyllan och berättar om sin egen syn på hälsa och matkultur. Utan pekpinnar, skrikig grafik eller en gigantisk avsändare berättar man om att det här är ett sunt alternativ i dagligvaruhyllan. En framtida klassiker som redan förändrat designupplevelsen i butikshyllan såväl som på köksbord runtom i Sverige.
Guldägg kategori Design:
Byrå: King Bidragsnamn: ICA Gott Liv Uppdragsgivare: ICA Sverige Uppdragsgivare ansvarig: Teddy Falkenek, Henke Hjelm, Sandra Wennberg AD-assistent: Eddie Åhgren Art Director: Helena Bielke Copywriter: Hedvig Hagwall Bruckner, Pontus Thorén Creative Director: Jonas Yrlid Illustratör: Klas Fahlén Produktionsledare: Catharina Erlandsson Projektledare: Mattias Bohlin Reklambyrå: King
Guldägg i Tidningsannonsering till Sydsvenskan och byrån The Fan Club
Årets Guldäggsvinnare i kategori Tidningsannonsering är Sydsvenskan och den skånska byrån The Fan Club med ”Kom närmare”.
– Oslagbart! Bästa kategorin att vinna. Sydsvenskan tycker självfallet mycket om print då vi är print men sedan kommer man oerhört nära sin målgrupp med denna typ av reklam också. Det är dessutom andra guldägget för The Fan Club men i år har det varit hård konkurrens och några riktigt bra bidrag, säger Katharina Liljenberg, Sydsvenskan och Ola Obrant Andreasson, The Fan Club.
Motivering:
2010 års mest håsade produkt, sammanfattad i en enkel bild som man inte kan låta bli att titta på.
Guldägg 2011 kategori Tidningsannonsering:
Byrå: The Fan Club Bidragsnamn: Kom närmare Uppdragsgivare: Sydsvenskan Art Director: Christian BarrettCopywriter: Ola Obrant Andreasson Executive Creative Director: Christian Barrett, Ola Obrant AndreassonOriginalare: Helena Ivarsson Produktionsledare: Rebecka Hjorth Projektledare: Peter Füle, Ulla-Karin BarrettRepro: Stefan Ohlsson Retusch: Kristian Ekeblom Uppdragsgivare: Peter Mayerhofer, Jenny Holmstedt, Katarina Liljenberg, Daniel Sandström Övrigt: Martin Rynvik
Guldägg till AMF Pension och Forsman & Bodenfors för ”Meddelande till framtiden”
Guldägget i kategorin Direkt går till AMF Pension och Forsman & Bodenfors i kategorin direkt för ”Meddelande till framtiden”.
– Det här känns jätteroligt! Med ett perspektiv på 20 år är detta Sveriges längsta kampanj. Vi har fått ett stort engagemang från kunder och många som skickade en hälsning in i framtiden vilket lett till stor spridning. En härlig start på guldäggskvällen för oss, säger Cecilia Rosendahl Lavén, AMF och Leif Sorte, Forsman & Bodenfors.
Motivering:
Årets guldägg i kategorin Direkt är en stor bamse-idé förpackad i ett litet personligt meddelande. En långsam tvåstegsraket som fick mottagaren att tänka lite mer på hur livet kan te sig i framtiden. Kanske skulle man vänta 20 år med att med belöna det också? Nä, det går faktiskt inte.
Grattis AMF Pensi
on och byrån Forsman & Bodenfors.
Guldägg 2011 kategori Direkt:
Byrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: Meddelande till framtiden Uppdragsgivare: AMF Pension Art Director: John Bergdahl Copywriter: Jacob Nelson Formgivare: Åsa Plahn, Axel Söderlund Originalare: Factory Forsman & Bodenfors Produktionsledare: Nicole van Rooij Ekström Projektledare: Leif Sorte Webbproducent: Peter GaudianoUppdragsgivare: Åsa Ambuhm, Maria Molnár Mediebyrå: Mindshare Sweden Produktionsbolag: Fantasy InteractiveReklambyrå: Forsman & Bodenfors
Jung von Matt och BMW/MINI vinner 2 Guldägg
Jung von Matt och BMW/MINI knep årets Guldägg i kategorierna Event och Interaktivt med ”MINI Getaway Stockholm 2010”.
– Vi har levt med kampanjen genom hela genomförandet. Vi har fått mycket positiv respons och har haft det lite på känn att det skulle kunna gå bra ikväll. Känns verkligen jättekul, säger Fredrik Ellsäter, Jung Von Matt.
– Detta är kärnkategorin för kampanjen som sådan. Jag är fascinerad över att snittiden för dem som spelade är över 5 timmar. Apropå att interagera med ett varumärke, säger Fredrik Ellsäter, Jung von Matt.
Motivering 1:
Kategorin Event belönar bidrag som har det fysiska mötet mellan avsändare och målgrupp i centrum. Dock inte i år. I år belönas istället ett bidrag som premierar motsatsen. En idé som förvandlade avsändaren till något eftersträvansvärt och målgruppen till reklampelare som gjorde sitt bästa för att springa så långt ifrån varandra som möjligt.
Motivering 2:
Ett ambitiöst projekt med en uppsjö rörliga delar som skickligt samordnats till en upplevelse som utmanar både kropp och knopp. Denna kampanj tar interaktiv reklam minst tusen steg framåt. Bokstavligen.
Guldägg 2011 kategori Event:
Byrå: Jung von Matt Bidragsnamn: MINI Getaway Stockholm 2010 Uppdragsgivare: BMW/MINI Art Director: Daniel Wahlgren Copywriter: Magnus Andersson, Erik Wingfors Creative Director: Johan Jäger Mediastrateg: Stefan Zetterberg/Carat Originalare: Jon Palmqvist Planner: Leon Phang Produktionsledare: Ida Modin Projektledare: Jan Casserlöv Visualizer/Produktionsdesigner: Daniel Forero Digitalbyrå: Monterosa, Suddenly Mediebyrå: Carat PR-byrå: Domingo PR Produktionsbolag: Duoblau Reklambyrå: Jung von Matt
Guldägg till DDB Stockholm och Ronald McDonald Barnfond
Ronald McDonald Barnfond och DDB Stockholm knep Guldägget för kategorin radio med ”Lägg inte på”.
– Radio funkar! Vi har haft ett bra samarbete från början till slut vilket har lett till ett engagemang och viljan att ge något. Ronald McDonald Barnfond har nu samlat i
hop pengar till ännu ett hus för anhöriga nära sjukhuset. Ett starkt budskap för ett starkt ändamål helt enkelt, säger Birgitta Mossberg, Ronald McDonalds Barnfond och Joel Ekstrand, DDB Stockholm.
Motivering:
En bild må säga mer än tusen ord, men årets Guldäggsvinnare i kategori radioreklam behöver bara tre små ord för att skapa hur många bilder som helst i lyssnarens huvud. Lägg. Inte. På.
Åkestam Holst vann Guldägg för ”Mellanmålsbyrån”
Pressbyrån och Åkestam Holst knep årets Guldägg i kategorin media med ”Mellanmålsbyrån”.
– Alla har verkligen bidragit med sitt i vårt samarbete. Pressbyrån har varit en oerhört lyhörd kund som lyssnat på våra ideér och varit delaktiga hela vägen, säger Oscar Gardö, Åkestam Holst.
Motivering: Vi erkänner att vi först bländades av alla interaktiva, integrerade och tekniskt avancerade appar och medielösningar. Sen såg vi det geniala i det enkla. Det oväntade, ovanliga och ”omöjliga” med att ändra logotypen, det allra heligaste, och byta namn och skyltar. Och blev otroligt sugna på mellanmål.
Guldägg 2011 kategori Media:
Byrå: Åkestam Holst Bidragsnamn: Mellanmålsbyrån Uppdragsgivare: Pressbyrån Art Director: Fredrik JosefssonCopywriter: Adam Reuterskiöld Creative Director: Andreas Ullenius Originalare: Oscar Gardö Planner: Lars FribergProduktionsledare: Marie Höglin Projektledare: Caroline Weinberg Uppdragsgivare: Mariette KristensonReklambyrå: Åkestam Holst
Guldägg till Wrangler och Kokokaka i kategorin Produktion
Guldägget i kategori Produktion gick till Wrangler och Kokokaka för ”Wrangler Blue Bell 2010”.
– Jag kan inte ta åt mig någon ära för detta guldägg då jag endast tar emot det för Kokokakas räkning. De är jätteglada och hälsar så gott men kunde tyvärr inte närvara personligen ikväll.
Motivering:
Ett lysande exempel på när koncept och produktion går hand i hand. Med imponerande fingertoppskänsla har något skaptas som till och med väcker döda ting till liv. Drag and drop har aldrig sett så här roligt ut.
Guldägg kategori Produktion:
Byrå: Kokokaka Bidragsnamn: Wranger Blue Bell 2010 Uppdragsgivare: Wrangler VF Övrigt: Team Kokokaka
Guldägg för årets bästa text till Magnus Jakobsson
Guldskrift 2011 går till Magnus Jakobsson med bidraget ”Papercut”.
Priset syftar till att uppmuntra det skrivna ordet och inspirera till högre stilistisk kvalitet och språklig kreativitet i svensk kommunikation.
– Fantastiskt. Texten är skrivet ur hjärtat och betydde mycket för mig just nu. Det är något visst när man kommer på att alla ska dö någon gång. Bra att nå fram med detta budskap till fler. Kontentan är att vi blir inte 300 år trots att många tycks tro det, säger Magnus Jakobsson, Guldskriftsvinnare.
Motivering:
Du har skrivit en text som följer världens vanligaste reklamdramaturgi. Du har skrivit den så att man måste läsa den ändå. Du har utgått från dig själv och gjort det relevant för alla oss andra. Du heter Magnus Jakobsson. Du är mottagare av Guldskrift 2011. Grattis!
Guldägg till Prime PR i kategori Integrerat
– Vi har haft en modig kund i Electrolux. Kampanjen gick från att handla om dammsugare till att engagera hela företaget, från gräsrotsnivå till högsta ledning, säger Jonas Bodin, Prime PR.
Motivering:
Ett fantastiskt bevis för att vi med det vi gör om dagarna faktiskt har förmågan att påverka. På riktigt. En kampanj som integrerar både produktutveckling och sin publik i sin idé . Från ett företag som vill något och som vågar ta ställning och starta något som inte tar slut med den här kampanjen. Resultatet är något man vill prata om, dela med sig av och sprida vidare. (Visste ni förresten att det flyter runt öar av gammal plast stora som Texas i haven?). Vid närmare eftertanke är det nog inte ens en kampanj utan en rörelse och vi vill gå med.
Guldägg 2011 kategori Integrerat:
Byrå: Prime PR Bidragsnamn: Vac from the Sea Uppdragsgivare: Electrolux Uppdragsgivare ansvarig: Jonas Magnusson, Julia Emmerich Art Director: Carl Fredrik Holtermann Copywriter: Devi Brunson, Carl Fredrik HoltermannCreative Director: Jonas Bodin Executive Creative Director: Tom Beckman Originalare: Fredrik Olsson Planner: Kerem Yazgan Produktionsledare: Karin Schollin Projektledare: Mattias Ström Kundansvarig: Mattias StrömUppdragsgivare: Cecilia Nord Varumärkesstrateg: Marcus Wenner PR-byrå: Prime PR, Electrolux PR Studio
Platinaägg till okänd med världsberömd fotograf
Årets Platinaägg går till fotografen Mikael Jansson.
Guldäggstävlingen belönar köpare av bra reklam. För att även uppmärksamma de som producerar den belönade reklamen instiftades 1975 Platinaägget. Bra reklam är visserligen oftast frukten av ett lagarbete, men över en längre tidsperiod går det otvetydigt att urskilja människor som med sin begåvning och personlighet mer än andra har bidragit till reklamens och formgivningens utveckling i Sverige. Platinaägget utses av Platinaakademien.
– Fantastiskt kul och hedrande. Ett resultat av hårt slit, säger Mikael Jansson, Platinavinnare.
Motivering:
Årets Platinaäggvinnare är större än vad Sverige förstår. Han finns på museum runt jorden, på kungliga slott, i Vogue, franska Glamour, Stockholm New, hos minimjölk och Dior, ja han finns i Nationalencyklopedin. Han är en av världens absolut främsta fotografer.
Hans hängivenhet gör den vackraste modellen vackrare.
Den duktigaste art directorn duktigare. Och hans ödmjukhet gör guldäggen än mer gyllene. Så har det varit i nära trettio år. Årets Platinaäggvinnare heter naturligtvis Mikael Jansson.
Guldägg i Film till Halebop och Honesty
Kvällens sista Guldägg kneps av Halebop och Honesty i kategori Film för ”Halebop TV”.
– Konceptet är så pass unikt så jag är inte helt förvånad över vinsten. För Honesty som bara har funnits 1,5 år så är detta extra roligt, säger Emil Clase, Honesty.
Motivering:
När konkurrensen om människors uppmärksamhet är hårdare än någonsin, krävs det att man är annorlunda. För att vara annorlunda krävs det mod. Och mod, det är något som årets Guldäggsvinnare i kategori film har tonvis av.
Guldägg kategori Film:
Byrå: Honesty Bidragsnamn: HALEBOP TV Uppdragsgivare: Halebop Art Director: Anna Lindelöw Copywriter: Martin Marklund, Petrus Kukulski Creative Director: Martin Marklund, Petrus Kukulski Klippare: Martin Roeck HansenKundansvarig: Emil Clase, Karl Johan Walter Naeslund Originalare: Sara Adrian Produktionsledare: Marie PohlProduktionsbolag: Honesty
Marknadskommunikationen ökade med 4 miljarder 2010

Resumé om den nya trycksaksmomsen: Momssmäll hotar byråerna

Den omtalade momsfrågan har nu också officiellt nått tryckerierna kunder som börjar få krav på sig att betala tillbaka den felaktigt deklarerade momsen. Resumé berättar i veckans nummer av tidningen om en byrå som fått krav på sig.
Konsolidering bland leverantörerna: Schneidler köper Gramag

Björn Åsell och Grafiska Maskinagenturer i Sverige AB (Gramag) flyttar, efter 20 års egen verksamhet, försäljning, service och reservdelshantering till Scheidler i Kista som samtidigt tar över Gramags agenturer med Kolbus i spetsen.
Från och med den 18/4 kommer Björn Åsell att finnas på Schneidlers avdelning för Bind & Efterbearbetning. Han blir ansvarig för försäljningen i Sverige och Norge för de agenturer som nu flyttas till Schneidler från Gramag.
– På Schneidler ser vi en stark synergi i form av att kunna erbjuda försäljning och support av våra befintliga bokbinderimaterial tillsammans med bokbinderiutrustning, säger Jesper Skantze, VD för Schneidler.
För Schneidler innebär detta vidare att man får tillgång till en rad agenturer inom efterbearbetning. Detta är ett växande område där man ser stora möjligheter att erbjuda utrustning till alla typer av tryckerier, såväl offset som digitaltryck. Att automatisera efterbearbetningen ger konkurrensfördelar samtidigt som trycksaken tillförs ett viktigt mervärde.
Medföljande agenturer:
- Kolbus, soft- och hardcoverutrustningar
- Meccanotecnica, trådhäftutrustning
- Petratto, big-, fals- och limutrustning
- Wohlenberg/Baumann, skär och kringutrustning
- Hohner, stationshäftare och huvuden
- Vacuumatic, räknemaskiner
- Timson, boktrycksrotationer
- Schmedt, efterbearbetningsutrustning
- Theisen & Bonitz, plockmaskiner
- Bostitch, klammerhuvuden