Logga in

Göteborgs Symfoniker söker Kommunikatör med specialisering på grafisk form

08 september, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Göteborgs Symfoniker AB består av ca 170 anställda, varav 109 orkestermusiker och 12 korister, och är ett av Västra Götalandsregionens helägda dotterbolag. Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, har som mål att positionera sig som en av världens främsta symfoniorkestrar. Till sitt förfogande har Göteborgs Symfoniker ett unikt hus, Göteborgs Konserthus, berömt för sin fina akustik och arkitektur.

Vi söker en ersättare för vår nuvarande kommunikatör som går på föräldraledighet i november. Vikariatet är en heltidstjänst i perioden 2 nov 2020 – 27 aug 2021, med möjlighet till förlängning.

ARBETSUPPGIFTER

Tjänsten är förlagd till marknadsavdelningen som har det övergripande uppdraget att marknadsföra konserter, öka försäljningen, stärka bolagets varumärken och öka tillgängligheten för en bred publik där Göteborgs Symfoniker och Konserthus tar en tydlig plats i nöjes- och kulturutbudet.

Kommunikatörstjänsten ingår i avdelningens inhouse-team. Gruppen arbetar tätt och flexibelt med kampanjer och always on-kommunikation, med utgångspunkt i en övergripande marknadskommunikationsplan. I arbetet ingår att kommunicera och producera innehåll för såväl egna som köpta kanaler, med en fingertoppskänsla för tonalitet och målgrupp. Internt kommunikationsstöd ingår också i arbetsuppgifterna.

Som kommunikatör med specialisering på grafisk design har du ett särskilt ansvar för den grafiska produktionen. Du arbetar med hela kedjan från idé till leverans i digitala och tryckta kanaler, i samarbete med avdelningens grafiska formgivare. Tonvikten i det grafiska arbetet ligger på webb, kanalöverskridande kampanjlösningar, annonsering (banners, sociala media, print odyl), skyltning mm.

 

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som är kreativ och nyfiken, analytisk och strategisk. Du arbetar proaktivt och vill ständigt utveckla marknadskommunikationen med målet att få fler att ta del av det utbud som Göteborgs Symfoniker AB erbjuder.

Du har en relevant högre utbildning inom marknad och kommunikation och minst ett par års erfarenhet från en marknads-/inhouseavdelning/byrå. Du är van att självständigt omvandla mål till konkret handling inom ramen för ditt uppdrag, i prestigelös samverkan med kollegerna i ditt team. Du är social och kommunikativ och har förmåga att skapa förståelse för ditt arbete och kan förankra det i organisationen. Du behöver vara strukturerad och trivas i stundtals högt tempo, med förmåga att göra prioriteringar.

Du har goda kunskaper i svenska och engelska, är bra på att skriva, bearbeta och anpassa texter självständigt, har en god språkkänsla och stilistisk förmåga. Du har öga för grafisk form och är van att kanalanpassa material (så som text- och bildhantering), med utgångspunkt i en övergripande grafisk manual. Du har arbetat i ett CMS-system (tex wordpress), med sociala media och i nyhetsbrevsverktyg (tex Apsis).

Det är meriterande att ha god kännedom om informationsstruktur på webb, SEO, CRM, apputveckling, tillgänglighet, användbarhet och analys.

Som kommunikatör med specialisering på grafisk formgivning ska du ha flera års erfarenhet av att formge för såväl digital som tryckt media. Du ska ha förståelse för responsiv webbdesign och god vana av effektivt digitalt kampanjtänk och UX-design, gärna med kundresan i fokus. Du måste ha mycket goda kunskaper i Adobe Creative Suite – primärt Photoshop, Illustrator och InDesign.

Vi erbjuder dig ett arbete i en spännande miljö med ett utvecklande uppdrag där du bidrar till en positiv helhetsupplevelse av Göteborgs Symfoniker. Varmt välkommen med din ansökan!

 

ANSTÄLLNING

Tjänsten är ett vikariat på heltid med månadslön. Tillträde den 2 nov 2020. Placeringsort Göteborg.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)