Logga in

Göteborgs Symfoniker söker Kommunikatör med specialisering på grafisk form

08 september, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Göteborgs Symfoniker AB består av ca 170 anställda, varav 109 orkestermusiker och 12 korister, och är ett av Västra Götalandsregionens helägda dotterbolag. Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, har som mål att positionera sig som en av världens främsta symfoniorkestrar. Till sitt förfogande har Göteborgs Symfoniker ett unikt hus, Göteborgs Konserthus, berömt för sin fina akustik och arkitektur.

Vi söker en ersättare för vår nuvarande kommunikatör som går på föräldraledighet i november. Vikariatet är en heltidstjänst i perioden 2 nov 2020 – 27 aug 2021, med möjlighet till förlängning.

ARBETSUPPGIFTER

Tjänsten är förlagd till marknadsavdelningen som har det övergripande uppdraget att marknadsföra konserter, öka försäljningen, stärka bolagets varumärken och öka tillgängligheten för en bred publik där Göteborgs Symfoniker och Konserthus tar en tydlig plats i nöjes- och kulturutbudet.

Kommunikatörstjänsten ingår i avdelningens inhouse-team. Gruppen arbetar tätt och flexibelt med kampanjer och always on-kommunikation, med utgångspunkt i en övergripande marknadskommunikationsplan. I arbetet ingår att kommunicera och producera innehåll för såväl egna som köpta kanaler, med en fingertoppskänsla för tonalitet och målgrupp. Internt kommunikationsstöd ingår också i arbetsuppgifterna.

Som kommunikatör med specialisering på grafisk design har du ett särskilt ansvar för den grafiska produktionen. Du arbetar med hela kedjan från idé till leverans i digitala och tryckta kanaler, i samarbete med avdelningens grafiska formgivare. Tonvikten i det grafiska arbetet ligger på webb, kanalöverskridande kampanjlösningar, annonsering (banners, sociala media, print odyl), skyltning mm.

 

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som är kreativ och nyfiken, analytisk och strategisk. Du arbetar proaktivt och vill ständigt utveckla marknadskommunikationen med målet att få fler att ta del av det utbud som Göteborgs Symfoniker AB erbjuder.

Du har en relevant högre utbildning inom marknad och kommunikation och minst ett par års erfarenhet från en marknads-/inhouseavdelning/byrå. Du är van att självständigt omvandla mål till konkret handling inom ramen för ditt uppdrag, i prestigelös samverkan med kollegerna i ditt team. Du är social och kommunikativ och har förmåga att skapa förståelse för ditt arbete och kan förankra det i organisationen. Du behöver vara strukturerad och trivas i stundtals högt tempo, med förmåga att göra prioriteringar.

Du har goda kunskaper i svenska och engelska, är bra på att skriva, bearbeta och anpassa texter självständigt, har en god språkkänsla och stilistisk förmåga. Du har öga för grafisk form och är van att kanalanpassa material (så som text- och bildhantering), med utgångspunkt i en övergripande grafisk manual. Du har arbetat i ett CMS-system (tex wordpress), med sociala media och i nyhetsbrevsverktyg (tex Apsis).

Det är meriterande att ha god kännedom om informationsstruktur på webb, SEO, CRM, apputveckling, tillgänglighet, användbarhet och analys.

Som kommunikatör med specialisering på grafisk formgivning ska du ha flera års erfarenhet av att formge för såväl digital som tryckt media. Du ska ha förståelse för responsiv webbdesign och god vana av effektivt digitalt kampanjtänk och UX-design, gärna med kundresan i fokus. Du måste ha mycket goda kunskaper i Adobe Creative Suite – primärt Photoshop, Illustrator och InDesign.

Vi erbjuder dig ett arbete i en spännande miljö med ett utvecklande uppdrag där du bidrar till en positiv helhetsupplevelse av Göteborgs Symfoniker. Varmt välkommen med din ansökan!

 

ANSTÄLLNING

Tjänsten är ett vikariat på heltid med månadslön. Tillträde den 2 nov 2020. Placeringsort Göteborg.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som tryckeriägare, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.

De har tryckt Sveriges bästa trycksaker – 80 procent av vinnarna i Publishingpriset producerade i Sverige

Publishingpriset är avgjort och här är alla vinnande trycksaker. Ljungbergs Tryckeri i Klippan tar hem segern som det tryckerier som tryckt flest av vinnarna.