Göteborgare tar ”Sveriges kanske trevligaste tryckeri” till Stockholm
Service och kundlösningar i fokus när Göteborgstryckeri, med stort utbud av trycksaker och produktmedia, öppnar i Stockholm.
Tryckakuten kommer till Stockholm i början av 2019. Göteborgstryckeriet som grundades 2005 och förra året omsatte knappt tio miljoner kronor flyttar snart in i lokaler på Kungsholmen – på Bergsgatan 28 närmare bestämt. Detta annonserades i ett Instagram-inlägg som bestod av bland annat följande bilder. Läs mer om expansionen nedan.
Ska höja servicenivån i huvudstaden
Branschkoll har varit i kontakt med Mikael Cederfeldt på Tryckakuten och han berättar att expansionen till Stockholm sker nu för att de vill komma närmare befintliga kunder, höja servicenivån i huvudstaden och att det helt enkelt var dags efter elva år för företaget att ta nästa steg.
En medarbetare från Göteborg ska flytta upp till Stockholm för att dra igång verksamheten, resten av personalen ska anställas lokalt. Till de 100 kvadratmeter som bolaget förfogar över på Kungsholmen ska det finnas digital produktion samt ett ”riktigt trevligt showroom”.
Bolaget har i dagsläget redan över 2.000 kunder i Stockholm, menar Mikael, och flytten till Stockholm ska höja företagets servicenivå ytterligare.
Vill fylla ett tomrum
Efter ”papperstryck” kommer ”profilreklam” i Tryckakutens produktutbud på webbplatsen och på frågan hur mycket Tryckakuten satsar på profilprodukter, svarar Mikael: Profilprodukter är något alla kunder behöver. Vi satsar lika mycket på alla produkter i vår produktportfölj.
Ni verkar satsa på e-handel, hur många kunder har ni där jämfört med mer traditionella försäljningskanaler?
– Vår e-handel har ökat genom åren men de flesta kunder värdesätter en personlig kontakt, det råder för stor osäkerhet hos många kunder kring stora belopp, speciella leveranstider eller andra önskemål som gör att man inte alltid kan trycka på köpknappen direkt i en e-handelsplattform. 90% av alla ordrar går fortfarande genom mail och telefon så vi ser vår e-handel mer som ett bra stort skyltfönster till våra kunder där man kan få en snabb prisindikation.
Vad har ni för kortsiktig målsättning med expansionen i Stockholm?
– Att etablera ett otroligt trevligt tryckeri som verkligen lyssnar och löser de saker våra kunder önskar oavsett om det efterfrågas hög kvalitet, akut leverans eller rätt pris. Enligt våra kunder i Stockholm saknas ett tryckeri där servicenivån, kvalitet och bemötandet håller riktigt hög nivå. Vi ska fylla detta tomrum, avslutar Mikael Cederfeldt på Tryckakuten.
Tryckakuten hade en omsättning på 9,6 miljoner kronor och skrev sitt rörelseresultat till 1,8 miljoner kronor år 2017.