Googleprofil investerar i plattform för förmedling av trycksaker och profilprodukter

produktmedia Printify

En tjänst som förmedlar trycksaker har nyligen gjort en investeringsrunda och bland annat fått en Googleprofil att investera.

Tjänsten heter Printify och över 50.000 webbshoppar är enligt uppgift från företaget anslutna till plattformen och de samarbetar med ett tiotal grafiska leverantörer (print providers) i Nordamerika, Kina och England.

Rent tekniskt går det till så att du väljer vilken produkt du vill sälja, designar den produkten utifrån din kunds behov, du säljer produkten via dina kanaler och så sköter Printify tryck och leverans genom sina underleverantörer. Säljaren väljer vilken eller vilka underleverantörer som man vill använda.

– Den stora skillnaden mellan oss och exempelvis Printful (en liknande tjänst), är att Printful trycker sina produkter själva medan vi samarbetar med ledande tillverkare i USA och England som har årtionden av erfarenhet och en effektiv storskalig produktion, förklarar John Berdigans, grundare av Printify, i en intervju.

Plattformen har också färdiga kopplingar för att integreras med webbhandelslösningarna Shopify och Woocommerce.

Annons
This is how it works
Så här visualiserar Printify processen.

Printifys produktkatalog hittar du här och produkterna som finns tillgängliga är bland annat: t-shirts, telefonfodral, skor och affischer. Det finns inga krav på minsta antal beställningar, däremot blir det billigare om du köper fler. Men det är alltså fullt möjligt att endast beställa exempelvis ett par skor med en företagslogga eller annat valfritt motiv på.

En miljon dollar i kapital

Bolaget gjorde nyligen en investeringsrunda ledd av Gokul Rajaram, mannen som anses vara ”gudfadern” bakom Googles Adsense och som nu jobbar som chef för annonser på Facebook. Totalt fick de in en miljon dollar och pengarna ska bland annat gå till att dubbla bolagets styrka i Lettland, fler produkter och förbättrade leveranser – och utöka antalet tryckerier i nätverket – enligt ett blogginlägg.

Gokul Rajaram investerade själv 500.000 euro i bolaget.

I ett uttalande säger Gokul Rajaram att:
– Print on demand är en jättestor marknad men det ligger mycket jobb, smärta och intensiva produktionsprocesser bakom. Det som imponerade mig mest var hur Printify lyckats skapa effektivitet och fart i print on demand, och gjort det till en trevlig upplevelse att använda.

Ansök om att bli Print Provider

Idag har man producenter i Nordamerika, Kina och England men vem som helst kan ansöka om att bli leverntör i nätverket. Här ansöker man om att bli en så kallad ”print provider” och en av frågorna som ska besvaras är om man har ett API för att integrera produktionen med Printify.

Bolaget har sitt huvudkontor i Kalifornien, men sköter majoriteten av arbetet från Riga. Förra året omsatte bolaget cirka 1,5 miljon kronor (källa: baltic-course.com).

Annons

Marbach expanderar till Skandinavien genom förvärv

Stallinjestans

Marbach har förvärvat Stållinjestans Laserform AB i Malmö.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith i europeiskt leverantörsavtal för e-handelspåsar

E-handelspåsar i papper från Jonsac
Ämnen i artikeln: DS SmithJonsac

Svenska Jonsac och DS Smith har skrivit produktionsavtal för e-handelspåsar som ska vara 100 procent fiberbaserade och återvinningsbara.

Ämnen i artikeln: DS SmithJonsac
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gaia Biomaterials tar in 50 miljoner för global expansion

Gaia biomaterials
Ämnen i artikeln: Gaia Biomaterials

Ersätter fossil plast i produkter som kaffekoppar, vårdförkläden och matkassar.

Gaia Biomaterials i Helsingborg har avslutat en nyemission på femtio miljoner kronor. Almi Invest Greentech och andra internationella samt inhemska investerare stödde emissionen, enligt ett pressmeddelande.

Pengarna ska främja marknadssatsningar i USA och Indien. Företaget tillverkar ett hemkomposterbart material baserat på krita. Detta ersätter fossil plast i produkter som kaffekoppar och matkassar.

Gaias material användes nyligen i ölglas på Formel 1-finalen i Abu Dhabi. Det används också i en mängd engångsprodukter för att ersätta fossil plast; från vårdförkläden till sugrör, matbehållare och engångskrukor.

Företagets produktionskapacitet ligger på upp till 50 000 ton per år.

Ämnen i artikeln: Gaia Biomaterials
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Liplid gör sin första affär i Norge

Liplid 7500
Ämnen i artikeln: Liplid
Ämnen i artikeln: Liplid
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Explosion stoppar finskt kartongbruk

metsae kemi

Riskerar att stå still i upp till tre månader.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Papperstillverkare genomför ytterligare prisökningar på papper

Siktar på att genomföra en prisökning på minst 10 procent senast den 1 maj 2024.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith skjuter upp deadline för bud

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri bryter ut försäljning och digitala tjänster – lanserar nytt varumärke

Delar

Nu ska tryckeriet helt fokusera på produktionen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storbildsbolaget förstärker i ledningen

FotoJet
Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget

Den forne försäljningschefen är tillbaka och går in en nyinrättad ledningsposition. En framåtlutad satsning för att bygga en starkare organisation, enligt företaget.

Patrick Söderberg har tidigare arbetat på Storbildsbolaget i Helsingborg mellan åren 2019 och 2021. Då i rollen som försäljningschef. Nu har han nyanställts. I februari började han på den nyinrättade tjänsten som vice vd med syftet att stärka företaget och ledningen för framtiden.

– Dels är jag tillbaka till något jag tror på. Det är ett väldigt starkt nischat företag i en stor grafisk marknad, säger han och tillägger att han känner stor uppbackning och ett förtroende från såväl anställda som vd:n Jonas Hellke.

Han säger att det var viktigt att tillsätta en ny roll för att axla framtiden.

– Dels för att få en översyn hur produktionen och kompetensen i företaget ser ut i dag, men också vad som behövs och hur den ska se ut i framtiden. Vart ska vi ta vägen i en framtid som fortsatt kommer att vara utmanande och om inte annat, omväxlande?, säger Patrick.

Operationellt och strategiskt arbete

I sin nya roll blir Patricks huvudsakliga uppgifter att leda företagets strategiska planer framåt, stärka ledningsgruppen samt ta ett operationellt ansvar för företagets teamledare.

– Det blir mycket strategiarbete och mycket kring det dagliga operationella. Det är det jag främst kommer att jobba med.

Patrick Storbildsbolaget
Patrick Söderberg ska jobba både stragiskt och operativt på sin nya position.

Jonas Hellke säger att företaget har mognat och växt och nu kommit till en punkt när det är dags att blicka in i framtiden mot att bli en större organisation. Det gör också att det blir en kontinuitet i mycket och att man ser saker som chef i en ledande person. Då går det inte att bygga allt som rör företaget kring en person.

Annons

– Nu bygger vi det hela mer kring de processer vi har och säkerställer det.

Investerat för framtiden

När Patrick Söderberg nu blivit vice vd säger Jonas Hellke att han nu än mer kommer att får möjlighet att fokusera på det han brinner för och tycker är roligt, bland annat försäljning och att utveckla kunder. Att det skulle vara tal om att trappa ner för egen del kommer inte på fråga.

Han säger att Storbildsbolagets strategiska arbete för framtiden tog höjd redan 2018 när de påbörjade investeringar i klimatsmarta och hållbara produktionsmetoder. Det var metoder som öppnade för nya möjligheter och en stark marknadsposition produktmässigt, men framförallt hållbara och effektivare produktionsflöden.

– I kombination med investeringar av automatiserade flöden, smarta verktyg, shop-lösningar och ett kliv framåt i vår digitala resa – står vi nu redo att ta nästa kliv framåt för att bygga företaget ytterligare starkare för kommande decennium.

”Fortsätta på inslagna banan”

Han ser ett stort värde i att fortsätta utveckla alla delar i produktionen och processer, från ax till limpa. Det är också något de förberett sig för senaste åren, inte minst sedan de flyttade in i sin nya fastighet med 3.500 kvadratmeter produktionsyta på Långeberga i södra Helsingborg i slutet av 2022, där de också tagit stora investeringar i automatiseringslösningar och maskiner inför framtiden. På företaget arbetar i dag 25 anställda.

– Vi ska fortsätta på den inslagna banan. Det finns ett behov att bli rationellare i produktionen av många olika anledningar. Dels för leveranssäkerheten, dels för att ha mindre handpåläggning på jobben för att det ska vara kostnadseffektivt, för vi agerar på en ganska utsatt marknad, säger han och tillägger att ur kundernas behov är det viktigt att fortsätta utveckla shop-lösningarna som är väldigt uppskattade.

Internt och externt arbete

Drygt en fjärdedel av Storbolagets ordrar kommer in via kundportaler i dag.

– En nyckelfaktor i den interna funktionen är att vara effektiva i produktionen och att vi jobbar rätt. Men givetvis handlar det om saker externt också. Alla de effektiviseringar vi gör internt kommer också behöva synas externt, alltså mot kund. Där har vi ett jobb att göra, framför allt konkretisera arbetet ut mot våra slutkunder vad nyttan är med våra webbshoppar som vi haft och arbetat med i sex år, säger Patrick Söderberg.

Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stark försäljning i Norden för tillverkare av offsetpressar

Morten

Det blev ett tionde år i rad med vinst, och fjolåret gav tre gånger högre vinst än 2022. Starkt bidragande var fyra stora installationer av trycklinjer hos förpackningskunder i Sverige och Danmark under 2023.

redaktionen@branschkoll.se
Annons