Google inte alls större än amerikansk printindustri – inte än

I förra veckan kom information från Statista som påstod att Googles annonsintäkter skulle vara större än den för amerikanska dagstidningar och magasin. Detta påvisar diagrammet som du ser ovan men tittar man närmare på siffrorna så finns det en annan sanning.
Googles intäkter är naturligtvis imponerande – och visar på hur snabbt man vuxit – och hur stort det är med digital marknadsföring.
Men det borde samtidigt framgå att:
- Google verkar på en global marknad och bör då jämföras med den globala intäkten för printannonsering – det skulle vända upp-och-ned på hela resonemanget.
- Siffran för Google är före de betalningar man gör till sina partners för att de ska visa annonserna – enligt uppgift från Statista cirka 4 miljarder dollar, av 20,8 miljarder för första halvåret 2012.
Det är alltså en bit kvar innan Googles annonsintäkter är större än de för tryckta tidningar.
Statista poängterar båda dessa saker – men många av de som rapporterat om statistiken har förenklat och utelämnat denna information. Vilket är synd tycker jag.
Ämnen i artikeln: Google