Google använder ”greenwashing” för att marknadsföra katalogapp

Förra veckan lanserade Google ett nytt verktyg för att publicera och sprida kataloger digitalt. I lanseringen använder man miljöargument utan att hänvisa till verkliga fakta (greenwashing). Man skriver till exempel att Google Catalogs är ett ”Grönare sätt att shoppa”.

Detta är något som tillverkare och papper och tryckta kataloger kanske kan bli förargade över? Men missa inte alla de smarta funktioner som faktiskt gör katalogen bättre – söka i många olika kataloger samtidigt och göra egna collage som kan delas med vänner (se film längre ner på sidan).

Den amerikanska bloggen Dead Tree Edition skriver i en kommentar:

”Åh, så att byta till information som är lagrad i energi-slukande datacenter och sedan skickade via det kol-drivna internet, till elektronikprylar som innehåller massor av giftiga ämnen, är miljömässigt mer hållbart bara för att man inte använder papper – en återvinningsbar produkt som tillverkas från förnyelsebara material?”

Kommentar: Det är lätt för företag att ta till miljöargumentet när man ska marknadsföra en ny produkt. Särskilt elektroniska. Vad som är mest miljövänligt när det gäller just kataloger är väldigt svårt (troligtvis omöjligt) att komma fram till – många säger att ”eftersom vi redan har datorer och internet så är det bättre att utnyttja dem lite till”. Dessutom kommer det alternativ som fungerar bäst som försäljningsinstrument att vinna i alla fall.

Istället för att fokusera på vad de digitala konkurrenterna säger så är det dags att satsa ännu mer på att utveckla det tryckta mediet till att bli ännu mer miljövänligt. Och att samtidigt jobba med att kommunicera detta till marknaden. Och samtidigt erbjuda nya tjänster för digital publicering. Båda kanalerna kommer att samexistera – men en sak är säker – och det är att de elektroniska alternativen i snabb takt kommer att minska sin miljöpåverkan och det måste även trycksaken göra. Se tex vad Google gör för att sänka sin energiförbrukning.

ARVE Error: need id and provider

Annons

Fjärde nordiska tryckeriet med C2C-certifiering

Ämnen i artikeln: C2C

Fortfarande är inget svenskt tryckeri certifierat.

Ämnen i artikeln: C2C
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stibo utökar egen grafisk utbildning – tar in tio elever i år

Ämnen i artikeln: KompetensförsörjningStibo

Kompetensbristen är stor i branschen – Stibo tar saken i egna händer.

Ämnen i artikeln: KompetensförsörjningStibo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här gick det för Norges största tryckerikoncern 2021

Ämnen i artikeln: 07 MediaBodoniLundeby

Nybildade Media og Logistikk Invest, som är en sammanslagning av 07, Bodoni och Lundeby GF har lämnat proforma-bokslut för 2021 – och det ser ganska bra ut.

Ämnen i artikeln: 07 MediaBodoniLundeby
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Datum klara för Fespa två år framåt

Ämnen i artikeln: Fespa

Fespa Global Print Expo och European Sign Expo har nu fått tiderna bestämda två år framåt för när de ska gå av stapeln.

Mässorna kommer tillbaka till sina två populäraste orter och 2023 kommer platsen att bli Messe München den 23-26 maj.

Året därpå är det Amsterdam som är värdstad och det blir på RAI Exhibition Centre som mässan kommer att hållas den 19-22 mars 2024. Ett par månader senare är det dags för Drupa i Düsseldorf.

Läs mera på Fespas site.

Ämnen i artikeln: Fespa
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckintag på distans finns nu hos Brobygrafiska

Ämnen i artikeln: Brobygrafiska

Pandemin fick Lars-Olof ”Lollo” Zetterqvist på Brobygrafiska att utveckla ett verktyg för trycktester och intag på distans.

Som vi skrivit tidigare så var Branschkoll på besök i Sunne nyligen. Och väl i Sunne så fick vi en rundvandring på Broby Grafiska vilket var väldigt intressant.

Som gammal tryckare blev det att jag fastnade längst hos Lars-Olof ”Lollo” Zetterqvist då han förevisade en innovation han tagit fram.

Trycktester på distans

Under pandemin så uppkom nya frågeställningar här och där i världen och så också i Lollos huvud.

– Hur ska jag kunna ge våra kunder en möjlighet att vara med på testkörningarna, funderade jag på.

Att resa från exempelvis Finland till Sunne gick ju inte, men efter lite funderande och inköp av utrustning så hade Lollo en möjlig lösning på gång. Genom att installera kameror på strategiska punkter i tryckpressen och vid granskningsbordet så var ett första steg mot en distansmedverkan för kunderna taget.

Några problem uppstod och löstes under färdens gång, bland annat så pulserar ljuset från en traditionell lampa vilket störde bildöverföringen, men det löstes med en LED-belysning.

Själva kommunikationen sker med Teams.

Subjektiva perspektiv kan läggas på hyllan

Färgåtergivningen på distans kan man inte garantera. Däremot kopplar man på mätutrustning och delar skärmen till programvara som redovisar mätningen.

– Mätutrustningen är så sanningshaltig som den kan bli. Det är ganska skönt för det lägger många subjektiva perspektiv på hyllan och provtagarna fokuserar istället på att nå sitt mål utifrån värdet som vi fångar med spektrofotometern.

Lollo berättar att själva utrustningen för detta projekt ligger gott och väl under 10.000 kr och att han gärna delar med sig av sina erfarenheter från utvecklingen.

Några företag har testat att vara med på distans de senaste åren och även om de var en aning skeptiska inledningsvis så är erfarenheten hos Lollo att de blivit positivt överraskade och nöjda.

Han tror att detta går att utveckla ytterligare och ju fler som använder det desto mer utvecklat kommer det att bli.

– Detta kommer att bli ett sätt att minska resandet och öka effektiviteten för förpackningsköparna avslutar han.

Ämnen i artikeln: Brobygrafiska
redaktionen@branschkoll.se
Annons

100 procent inspiration i årets Pida – finalbidragen klara

Ämnen i artikeln: PidaTävling

Årets Pida, Billerudkorsnäs förpackningstävling för studenter, är värd att titta mer på för alla förpackningsföretag som söker inspiration till framtidens förpackningar.

Ämnen i artikeln: PidaTävling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk Plaståtervinning får hundra miljoner i bidrag från Klimatklivet

Ska kunna hantera plast som tidigare varit mycket svår att sortera och återvinna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Estniskt förpackningsbolag investerar 24 miljoner i nya maskiner – för att bli grönare

Ämnen i artikeln: Flexibel PackPlast
Ämnen i artikeln: Flexibel PackPlast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska utveckla genomskinligt material av trä

Vi kommer kunna tillverka fönster, solpaneler och lampor av trä i framtiden. Men också bättre genomskinliga material till förpackningar.

redaktionen@branschkoll.se

De ska sälja Bobst digitalpressar i Danmark

Ämnen i artikeln: BobstEtikett

Stärker sin position inom etikett i Danmark.

Ämnen i artikeln: BobstEtikett
redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]