Globaliseringen tar jobb från brokern

Krönika publicerad i AGI nr 469

Har du försökt trycka något i ett annat land någon gång? Kanske i Mellan- eller Sydeuropa, Asien eller i värsta fall Sydamerika? Då vet du hur svårt det är.

Ska du själv sköta kontakten med tryckeriet i ett sådant projekt krävs det stor kunskap om det lokala affärsmannaskapet men också massor av tid för att hitta en leverantör som du känner att du kan lita på.

Den som försöker göra detta själv avbryter projektet ungefär när de första offerterna börjar komma in (om man kommer så långt). I det läget förstår man att projektet inte är realistiskt om man inte själv är på plats och dessutom kan det lokala språket.

För några år sedan försökte jag köpa tryck av en katalog i Peru och Chile. Jag tänkte att om jag hittar något av de största tryckerierna borde det fungera. Inte hos någon av de jag fick tag på kunde den som svarade i telefon prata engelska med mig – och min spanska är väldigt begränsad. Den gången slutade det med tryck i Sverige och båtfrakt.

Förutom att anlita en trycksaksbroker (som lever på att dessa hinder finns) så finns det två alternativ:

1. Anlita ett globalt företag som har produktion i eller nära det land du vill trycka. (Exempelvis svenska Elanders eller amerikanska RR Donnelley)

2. Anlita en lokal leverantör som ingår i något av de globala nätverken för tryckerier.

I en allt mer global och öppen värld så är det brokern som får störst problem eftersom man tjänar på att kunden vet så lite som möjligt av vad som händer med jobbet – bara det levereras så ska kunden vara nöjd. Brokerns betydelse är på nedgång till förmån för öppna – transparenta – företagsnätverk utan mellanhänder, utan påslag och utan så kallade kick-backs.

Är du svensk tryckeriägare? Tänk då att det finns en växande skara utländska kunder som vill trycka i Sverige. Tänk på hur jobbigt det är för dem att hitta ett tryckeri som kan hjälpa dem med sitt projekt.

Vill du ha en del av den växande kakan med jobb som trycks i Sverige? Se till att du är en del av ett globalt nätverk för då kan kunder på andra sidan klotet hitta dig och känna att du är en leverantör att lita på. Med IT-systemen som nätverken bygger upp kan en peruan eller en japan snart köpa tryck i Sverige och betala med Soles eller Yen.

Språkbarriären minskar också i takt med att beställningssystem och översättningsverktyg blir bättre.

Nätverken kan genom att tydligt visa vem som producerar vad och var, skapa förtroende direkt på en webbplats. Med lokal webbsidor känner kunden att det är på riktigt – om den lokala sidan är aktiv och dessutom finns i en engelsk version skapar det förtroende som kan leda till order. Detta utan att man känner till bolaget sedan tidigare.

Öppenheten bygger förtroende i dagens allt mer globala värld. Och trenden med allt färre mellanhänder och viljan att producera lokalt gynnar de öppna nätverken som växer fram.

International Printers Network, GlobalgrafixNet, AsiaPacificNet, Giga, Xerox Premier Partners och HubCast är några av de som finns att välja på.

Vill du ha hjälp att hitta till dem så har jag samlat beskrivningar och länkar till många av dem på den här webbsidan.

PS. Samma logik gäller på den lokala, svenska marknaden. Man är alltid starkare tillsammans än vad man är ensam.

Visutech tar Kyoceras inkjet till Finland

Ämnen i artikeln: KyoceraVisutech

Visutech är nu återförsäljare för Kyoceras inkjet-press – Taskalfa Pro 15000c – i Finland.

Ämnen i artikeln: KyoceraVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

En miljon hushåll har ljudboksabonnemang

Ämnen i artikeln: Ljudböcker

Antal hushåll med ljudboksabonnemang passerar för första gången en miljon, enligt en undersökning från Mediavision.

Ämnen i artikeln: Ljudböcker
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Båstadgruppens väg framåt – ska bli mer av en one-stop-shop

Branschkoll har haft ett långt samtal med Båstadgruppens vd Jonas Cedås om vad som står i fokus på bolaget just nu om deras väg framåt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

ÅF installerade två padelbanor på nya kontoret – nu flockas kunderna

Padel Rickard

En återförsäljare i Stockholm har installerat två padelbanor i anslutning till sitt kontor och därmed fått både nya och gamla kunders uppmärksamhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte hos leverantör

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Först i världen med GOTS-certifierade knappar

buttons knappar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blir en norsk mässa i augusti också

Den norska branschförening för profilreklam NBR berättar i ett nyhetsmeddelande att deras branschmässa på Scandic Sjølyst ska hållas i augusti i år.

Mässan har inte ägt rum sedan pandemin bröt ut och kommer hålla på 23-24 augusti från 09 till 16, branschfesten/prisutdelningen Blekksprutens kommer även den genomföras, den firar dessutom 20 års jubileum, mer om festen här.

Ej öppet för slutkund vi förväntar oss att alla respekterar det

I den engelska versionen av nyhetsinlägget om mässan skriver man att:

Det här är en viktig och effektiv mötesplats för hela profilbranschen så skicka inbjudningar till era norska distributörer. Men kom ihåg att bara bjuda in distributörer det här är viktigt och vi förväntar oss att alla respekterar det.

Mer information om mässan samt anmälan hittar du här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Peter ”Foppa” Forsberg köper Rizzos skoverksamhet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten forsätter satsa på pingisen – ska börja tillverka priser

glasblåsning

Svenska Bordtennisförbundet och New Wave Group utökar nu sitt samarbete och tecknar två nya avtal därDestination Kosta blir ”Official Championship Partner” och ”Official Trophy Partner”. Och NWG kommer stödjaSvenska Bordtennisförbundets landslagsverksamhet i form av lägerverksamhet samt priser till tävlingsverksamheten

– Det känns naturligtvis spännande att förstärka banden ytterligare med New Wave Group. Våra landslag har efter senaste tidens framgångar ett ökat exponeringsvärde och då ligger det rätt i tiden med den här typen av partnersamarbete där vi hjälper varandra utveckla våra respektive verksamheter. New Wave Group med bland annat varumärkena Kosta Boda och Destination Kosta känns mycket intressanta och med tanke på SBTF:s långsiktiga målsättning att nå nya målgrupper och växa bordtennisen ser jag stor potential och ett flertal lovande synergieffekter, säger Dennis Lindahl, Svenska Bordtennisförbundets ordförande.

LÄS OCKSÅ: Craft ska klä svenska bordtennis-landslaget

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konsumenter rasar mot Ellos – tycker deras hållbarhetsarbete är greenwashing

Ämnen i artikeln: Textil

Kommer krävas allt större ansträngningar för att få använda ”H-ordet” framöver.

Ämnen i artikeln: Textil
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]