Globaliseringen tar jobb från brokern

Krönika publicerad i AGI nr 469

Har du försökt trycka något i ett annat land någon gång? Kanske i Mellan- eller Sydeuropa, Asien eller i värsta fall Sydamerika? Då vet du hur svårt det är.

Ska du själv sköta kontakten med tryckeriet i ett sådant projekt krävs det stor kunskap om det lokala affärsmannaskapet men också massor av tid för att hitta en leverantör som du känner att du kan lita på.

Den som försöker göra detta själv avbryter projektet ungefär när de första offerterna börjar komma in (om man kommer så långt). I det läget förstår man att projektet inte är realistiskt om man inte själv är på plats och dessutom kan det lokala språket.

För några år sedan försökte jag köpa tryck av en katalog i Peru och Chile. Jag tänkte att om jag hittar något av de största tryckerierna borde det fungera. Inte hos någon av de jag fick tag på kunde den som svarade i telefon prata engelska med mig – och min spanska är väldigt begränsad. Den gången slutade det med tryck i Sverige och båtfrakt.

Förutom att anlita en trycksaksbroker (som lever på att dessa hinder finns) så finns det två alternativ:

1. Anlita ett globalt företag som har produktion i eller nära det land du vill trycka. (Exempelvis svenska Elanders eller amerikanska RR Donnelley)

2. Anlita en lokal leverantör som ingår i något av de globala nätverken för tryckerier.

I en allt mer global och öppen värld så är det brokern som får störst problem eftersom man tjänar på att kunden vet så lite som möjligt av vad som händer med jobbet – bara det levereras så ska kunden vara nöjd. Brokerns betydelse är på nedgång till förmån för öppna – transparenta – företagsnätverk utan mellanhänder, utan påslag och utan så kallade kick-backs.

Är du svensk tryckeriägare? Tänk då att det finns en växande skara utländska kunder som vill trycka i Sverige. Tänk på hur jobbigt det är för dem att hitta ett tryckeri som kan hjälpa dem med sitt projekt.

Vill du ha en del av den växande kakan med jobb som trycks i Sverige? Se till att du är en del av ett globalt nätverk för då kan kunder på andra sidan klotet hitta dig och känna att du är en leverantör att lita på. Med IT-systemen som nätverken bygger upp kan en peruan eller en japan snart köpa tryck i Sverige och betala med Soles eller Yen.

Språkbarriären minskar också i takt med att beställningssystem och översättningsverktyg blir bättre.

Nätverken kan genom att tydligt visa vem som producerar vad och var, skapa förtroende direkt på en webbplats. Med lokal webbsidor känner kunden att det är på riktigt – om den lokala sidan är aktiv och dessutom finns i en engelsk version skapar det förtroende som kan leda till order. Detta utan att man känner till bolaget sedan tidigare.

Öppenheten bygger förtroende i dagens allt mer globala värld. Och trenden med allt färre mellanhänder och viljan att producera lokalt gynnar de öppna nätverken som växer fram.

International Printers Network, GlobalgrafixNet, AsiaPacificNet, Giga, Xerox Premier Partners och HubCast är några av de som finns att välja på.

Vill du ha hjälp att hitta till dem så har jag samlat beskrivningar och länkar till många av dem på den här webbsidan.

PS. Samma logik gäller på den lokala, svenska marknaden. Man är alltid starkare tillsammans än vad man är ensam.

Hållbarhet topp-prioriterat hos europeiska marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klimatkalkylator för trycksaker – Det här är nästa steg för Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc

Klimatkalkylatorn Climate Calc, som används av nära tio svenska tryckerier och över hundra i Europa, ska nu ta nästa steg i utvecklingen.

Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill att tidskrifter ska klimat-certifieras med Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc
Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

3.600 kvm solceller installeras på Exaktas tak

Ämnen i artikeln: Exakta

Exakta installerar solceller på taket. Fastighetsbolaget Mileway och energiföretaget Luma Energy bygger nu en av Malmös största solcellsanläggningar på tak. Anläggningen får 3.586 kvadratmeter solceller på totalt 598 KW, skriver man i ett meddelande.

Arbetet ska vara klart i slutet av februari 2023. I samband med installationen får byggnaden också en Breeam Miljöcertifiering och man ser över energibesparande åtgärder i fastigheten.

– Att fylla våra tak med solceller är något vi arbetat mot en längre tid. Nu är vi otroligt glada för att inom kort kunna producera grön el till fastigheten, som kommer att användas i driften av vår dagliga verksamhet, ett stort steg åt rätt håll i Exakta Groups hållbarhetsstrategi, säger Håkan Larsson, vd på Exakta.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trycker fotoprodukter för en miljard – här berättar grundaren om strategier och utmaningar

”Det är ett digitalt spel som man måste vara bra på att spela”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst ska öka återvinningen av grafiskt kampanjmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Viva Magenta är Pantone-färgen 2023

Viva Magneta är en lite mörkare version av Magneta som ”vibrerar av entusiasm och kroppslig styrka”, med rötter från naturen har Pantone 18-1750 sitt ursprung i den röda färgfamiljen.

Årets färg är kraftfull, det är en ny animerad röd färg som badar i ren glädje och uppmuntrar till experiment och till att uttrycka sig själv. Det är en elektrisk, gränslös nyans som står ut och välkomnar alla med en rebellisk själ, skriver Pantone i ett pressmeddelande.

Pantone menar att i den här teknologiska tiden vill vi bli inspirerade av naturen och det som är ”riktigt”, Viva Magneta har liknade röd ton som koschenill eller karmi, den färg som framställ från en vis typ av löss.

Som vanligt släpps årets färg tillsammans med en mugg – som snabbt sålde slut. Pris: 20 dollar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allmedia i Malmö köper en HP Indigo

Malmöbaserade Allmedia väljer att ta nästa steg för sitt tryck med en press från HP Indigo. Man investerar i en HP Indigo 7800 med sex färgverk och det är Visutech som levererar och installerar den nya pressen i januari 2023.

– Investeringen i en HP Indigo är ett bevis på att Allmedia satsar på kvalitet i första hand och med den nya tryckpressen kan vi bredda vårt utbud till våra kunder, säger Jonas Rydje vd för Allmedia.

Man skriver i ett meddelande att med den nya pressen kan Allmedia erbjuda ett större, mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, med färgade papper, plast och transparenta material. Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 400 micron, utan att gå ner i hastighet. Med funktionen EPM (Enhanced Productivity Mode), där man trycker med CMY istället för CMYK, ökar man hastigheten från 120 ppm till 160 ppm. Dessutom till en lägre körkostnad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons