Globala etikettjätten ser potential i Sverige och Norden
Johannes Kapeller, vd på All4Labels Danmark, om Sverige och deras närvaro och möjligheter på de nordiska marknaderna.
56 produktionsställen och cirka 6 000 anställda globalt som tillsammans producerar över 80 miljarder etiketter årligen. All4Labels är ett av världens största etikettföretag och har en uppskattad årsomsättning på cirka en miljard euro.
Huvudkontoret är beläget i Hamburg och den nordiska närvaron styrs från två produktionsenheter i Danmark, på Jylland och Själland.
Johannes Kapeller, vd för All4Labels Danmark förklarar att de representera hela Norden från den danska verksamheten.
– Med det kan vi faktiskt utnyttja mycket korta leveranstider även till den svenska marknaden.
– Vi ser att vår starka sida finns särskilt inom det digitala printområdet. Men vi har förstås också våra konventionella och hybrida teknologier.
Han säger att All4Labels satar stort på att utveckla mer hållbara produkter.
– Vi ser verkligen oss själva i produktionen av högvärdiga etiketter med hållbara och smarta etikett- och förpackningslösningar.
Smarta etiketter handlar dock inte bara om att de är ”uppkopplade med mjukvaror”. Det handlar också om smarthet och förståelse för vad kunden verkligen behöver. ”Vi ser oss själva som konsulter inom etiketter”, säger Kapeller:
– De flesta människor har en idé om vad de vill ha på etiketten. Men de behöver förstås också expertisen från en etiketttillverkare för att verkligen se vad deras behov är i termer av att få sin produkt visualiserad och även förvandlad till en lösning som är attraktiv för deras kunder. Vi erbjuder understöd i den grafiska formgivningen och designen av budskapet till konsumenten genom All4Graphics.
Sverige: ”absolut en intressant marknad”
All4Labels har i dag en säljrepresentant i Sverige. Finns då planer på fler etableringar i Norden för den globala etikettjätten? Svaret från Johannes Kapeller blir att han betraktar Sverige som ”absolut en intressant marknad” men han vill inte berätta om företagets planer framåt.
Men att Sverige och Norden är viktiga marknader är tydligt. Han lyfter bland annat fram svensk industri och det kulturella kittet och företagskulturen som sammanflätar länderna.
– Det är också därför All4Labels Danmark tog beslutet att gå in på den svenska marknaden, eftersom vi faktiskt ser många kunder som har kopplingar till Sverige. Vi har kunder både från Sverige och Norge.
– Vi är en av de största etiketttillverkarna i världen. Med våra möjligheter, vår moderna maskinpark, våra djupa samarbeten med digitaltrycksföretag och även våra strategiska partnerskap, till exempel med Actega, går vi faktiskt mot en riktning där vi kan leverera produkter med mycket kort leveranstid till marknaden. Därmed skulle jag säga skapas en enastående möjlighet att vi kan vara rätt etikettleverantör för en kund som vi kan stödja på deras resa.
Actega, en division i kemikaliekoncernen Altana, utvecklar och producerar bland annat specialbeläggningar, tryckfärger och lim för främst förpackningsindustrin.
Investera i de senaste teknologierna
All4Labels har fortsatt i sikte att växa både organiskt och genom förvärv. Men minst lika viktigt är att förbättra befintliga verksamheter och maskinparker. Företagets fokus på trycksidan är att investera i de senaste teknologierna. Dels digitalpressar, dels de senaste konventionella flexopressarna och hybrider.
– Vi tittar på alla slags teknologier och även på mervärdesskapande maskiner, till exempel inom konvertering. Det räcker inte längre att bara kunna trycka färger på ett pappersark eller ett plastark och sedan säga att det är en etikett. Det handlar mer om att förstå vad som verkligen är slutanvändarens behov. Och detta kan endast uppnås om vi har modern teknologi.
Han betonar att All4Labels ser en enorm potential inom digitala lösningar, till exempel för att utveckla interaktiva element till kunder.
En etikett är inte bara en etikett i dag. Och, dess betydelse ska inte underskattas:
– Vi säger alltid att etiketten är det sista vi ser, men det första våra kunder ser. Och i princip är det också det första deras kunder ser. Den är faktiskt väldigt viktig, och det finns en etikett på nästan allting idag.
Olika etiketter och tekniker för spårning och säkerhet
All4Labels kan göra etiketter som integrerar holografiska element, QR-koder, NFC-teknik och haptisk textur. Olika typer av etiketter och krympfilmer kan i ett urval också fås med effekter som exempelvis prägling och foliering för att öka kundinteraktionen.
I ett strategiskt samarbete med Actega har All4Labels fått ensamrätt till en printteknik som gör det möjligt att reducera plastanvändningen kraftigt.
LÄS MER: Ny teknik för etikettryck ska helt eliminera materialspillet
Man arbetar också med att ta fram lösningar för att motverka produktförfalskning, särskilt inom läkemedelsindustrin, för att stärka säkerheten och skydda konsumenter och varumärken.
En sådan ny lösning är en Injektorpenna som kombinerar säkerhet och användarvänlighet genom NFC-teknik och holografiska etiketter. NFC kopplas till en webbplats som visar produktens äkthet och om den öppnats. Vid bruten försegling ändras NFC-funktionen permanent, och ska på så vis förhindra förfalskningar. Samtidigt erbjuder etiketten en QR-kod med instruktioner, AI-stöd och koppling till en databas för batchspårning. Lösningen är vattentät och kan till exempel användas för att öka patientsäkerheten i vården och läkemedelsindustrin. Den kan också anpassas för exklusiva produkter som whisky och vin.
”Vi arbetar hårt mot att påverkas”
Marknadsutsikterna och ekonomin globalt och i Europa är i en kämpig position för tillfället, enligt Johannes Kapeller som framåt hoppas på en stabilisering av den ekonomiska situationen. Det rådande läget märks även på slutkundsmarknaden med stigande priser i butiker och mataffärer. Ränteläget är också en ständigt aktuell fråga.
– Vad vi ser är att vi försöker hålla vårt företag i ett hälsosamt tillstånd för att kunna operera. Och förstås försöker vi också hitta lösningar för våra kunder eftersom de också lider. Om deras produkt blir dyrare och vår produkt också påverkas av kriserna måste vi arbeta tillsammans med kunden för att hitta lösningar. Det kan vara att attrahera nya kunder till dem för att hålla deras portfölj stabil. Eller att optimera produkten i termer av kostnader, kvalitet och funktioner.
– Vi arbetar hårt mot att påverkas med operationella förbättringar, förbättringar i våra portföljer och lösningar tillsammans med kunderna för att bemöta situationen, säger Johannes Kapeller.