Globala etikettjätten ser potential i Sverige och Norden

Johannes Kapeller, vd på All4Labels Danmark visar upp lösningar som syftar till att motverka produktförfalskningar genom att kombinera säkerhet och användarvänlighet med NFC-teknik och holografiska etiketter.
Johannes Kapeller, vd på All4Labels Danmark visar upp lösningar som syftar till att motverka produktförfalskningar genom att kombinera säkerhet och användarvänlighet med NFC-teknik och holografiska etiketter. Claes Nordström

Johannes Kapeller, vd på All4Labels Danmark, om Sverige och deras närvaro och möjligheter på de nordiska marknaderna.

56 produktionsställen och cirka 6 000 anställda globalt som tillsammans producerar över 80 miljarder etiketter årligen. All4Labels är ett av världens största etikettföretag och har en uppskattad årsomsättning på cirka en miljard euro.

Huvudkontoret är beläget i Hamburg och den nordiska närvaron styrs från två produktionsenheter i Danmark, på Jylland och Själland.

Johannes Kapeller, vd för All4Labels Danmark förklarar att de representera hela Norden från den danska verksamheten.

– Med det kan vi faktiskt utnyttja mycket korta leveranstider även till den svenska marknaden.

– Vi ser att vår starka sida finns särskilt inom det digitala printområdet. Men vi har förstås också våra konventionella och hybrida teknologier.

Han säger att All4Labels satar stort på att utveckla mer hållbara produkter.

– Vi ser verkligen oss själva i produktionen av högvärdiga etiketter med hållbara och smarta etikett- och förpackningslösningar.

Smarta etiketter handlar dock inte bara om att de är ”uppkopplade med mjukvaror”. Det handlar också om smarthet och förståelse för vad kunden verkligen behöver. ”Vi ser oss själva som konsulter inom etiketter”, säger Kapeller:

– De flesta människor har en idé om vad de vill ha på etiketten. Men de behöver förstås också expertisen från en etiketttillverkare för att verkligen se vad deras behov är i termer av att få sin produkt visualiserad och även förvandlad till en lösning som är attraktiv för deras kunder. Vi erbjuder understöd i den grafiska formgivningen och designen av budskapet till konsumenten genom All4Graphics.

Sverige: ”absolut en intressant marknad”

All4Labels har i dag en säljrepresentant i Sverige. Finns då planer på fler etableringar i Norden för den globala etikettjätten? Svaret från Johannes Kapeller blir att han betraktar Sverige som ”absolut en intressant marknad” men han vill inte berätta om företagets planer framåt.

Men att Sverige och Norden är viktiga marknader är tydligt. Han lyfter bland annat fram svensk industri och det kulturella kittet och företagskulturen som sammanflätar länderna.

– Det är också därför All4Labels Danmark tog beslutet att gå in på den svenska marknaden, eftersom vi faktiskt ser många kunder som har kopplingar till Sverige. Vi har kunder både från Sverige och Norge.

Annons

– Vi är en av de största etiketttillverkarna i världen. Med våra möjligheter, vår moderna maskinpark, våra djupa samarbeten med digitaltrycksföretag och även våra strategiska partnerskap, till exempel med Actega, går vi faktiskt mot en riktning där vi kan leverera produkter med mycket kort leveranstid till marknaden. Därmed skulle jag säga skapas en enastående möjlighet att vi kan vara rätt etikettleverantör för en kund som vi kan stödja på deras resa.

Actega, en division i kemikaliekoncernen Altana, utvecklar och producerar bland annat specialbeläggningar, tryckfärger och lim för främst förpackningsindustrin.

Investera i de senaste teknologierna

All4Labels har fortsatt i sikte att växa både organiskt och genom förvärv. Men minst lika viktigt är att förbättra befintliga verksamheter och maskinparker. Företagets fokus på trycksidan är att investera i de senaste teknologierna. Dels digitalpressar, dels de senaste konventionella flexopressarna och hybrider.

– Vi tittar på alla slags teknologier och även på mervärdesskapande maskiner, till exempel inom konvertering. Det räcker inte längre att bara kunna trycka färger på ett pappersark eller ett plastark och sedan säga att det är en etikett. Det handlar mer om att förstå vad som verkligen är slutanvändarens behov. Och detta kan endast uppnås om vi har modern teknologi.

IMG 1127 1800
Johannes Kapeller var en av talarna under årets Scanpack-mässa.

Han betonar att All4Labels ser en enorm potential inom digitala lösningar, till exempel för att utveckla interaktiva element till kunder.

En etikett är inte bara en etikett i dag. Och, dess betydelse ska inte underskattas:

– Vi säger alltid att etiketten är det sista vi ser, men det första våra kunder ser. Och i princip är det också det första deras kunder ser. Den är faktiskt väldigt viktig, och det finns en etikett på nästan allting idag.

Olika etiketter och tekniker för spårning och säkerhet

All4Labels kan göra etiketter som integrerar holografiska element, QR-koder, NFC-teknik och haptisk textur. Olika typer av etiketter och krympfilmer kan i ett urval också fås med effekter som exempelvis prägling och foliering för att öka kundinteraktionen.

I ett strategiskt samarbete med Actega har All4Labels fått ensamrätt till en printteknik som gör det möjligt att reducera plastanvändningen kraftigt.

LÄS MER: Ny teknik för etikettryck ska helt eliminera materialspillet

Man arbetar också med att ta fram lösningar för att motverka produktförfalskning, särskilt inom läkemedelsindustrin, för att stärka säkerheten och skydda konsumenter och varumärken.

En sådan ny lösning är en Injektorpenna som kombinerar säkerhet och användarvänlighet genom NFC-teknik och holografiska etiketter. NFC kopplas till en webbplats som visar produktens äkthet och om den öppnats. Vid bruten försegling ändras NFC-funktionen permanent, och ska på så vis förhindra förfalskningar. Samtidigt erbjuder etiketten en QR-kod med instruktioner, AI-stöd och koppling till en databas för batchspårning. Lösningen är vattentät och kan till exempel användas för att öka patientsäkerheten i vården och läkemedelsindustrin. Den kan också anpassas för exklusiva produkter som whisky och vin.

”Vi arbetar hårt mot att påverkas”

Marknadsutsikterna och ekonomin globalt och i Europa är i en kämpig position för tillfället, enligt Johannes Kapeller som framåt hoppas på en stabilisering av den ekonomiska situationen. Det rådande läget märks även på slutkundsmarknaden med stigande priser i butiker och mataffärer. Ränteläget är också en ständigt aktuell fråga.

– Vad vi ser är att vi försöker hålla vårt företag i ett hälsosamt tillstånd för att kunna operera. Och förstås försöker vi också hitta lösningar för våra kunder eftersom de också lider. Om deras produkt blir dyrare och vår produkt också påverkas av kriserna måste vi arbeta tillsammans med kunden för att hitta lösningar. Det kan vara att attrahera nya kunder till dem för att hålla deras portfölj stabil. Eller att optimera produkten i termer av kostnader, kvalitet och funktioner.

– Vi arbetar hårt mot att påverkas med operationella förbättringar, förbättringar i våra portföljer och lösningar tillsammans med kunderna för att bemöta situationen, säger Johannes Kapeller.

Annons

Rekordår för medieinvesteringar 2024

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern
Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern

Starkt avslut på året – medieinvesteringarna för året som gick är på rekordnivå.

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri vinner kommunavtal – värde 5 miljoner kronor

Totalt sex anbudsgivare deltog i upphandlingen – en tilldelades jobbet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandraft öppnar lager i Norge hos logistikpartner

Media 2 1800
Ämnen i artikeln: Scandraft

Satsningen kompletterar Scandrafts lager i Göteborg och ska ge snabbare leveranser, minskade ledtider och en stärkt position på den norska marknaden.

Scandraft, leverantören av grafiskt material, har öppnat ett nytt lager i Drøbak, Norge. Lagret är strategiskt placerat nära Oslo och transportleder för att minska ledtiderna och effektivisera leveranserna till norska kunder, meddelar företaget.

Kompletterar lagret i Göteborg

De norska kundleveranserna har hittills skett från lagret i Göteborg. Det nya lagret hos logistikpartnern Bring Warehouse kommer att komplettera företagets stora lager i Göteborg, som enligt Scandraft är Nordens största för grafiska material.

– Att ha ett lager i Drøbak i kombination med Bring Warehouse gör oss mer responsiva och ger oss en unik möjlighet att arbeta proaktivt med våra kunder. Vi strävar efter att förstå deras behov på djupet och hjälpa dem med de bästa lösningarna för deras verksamheter, säger Anders Trillkott, vd på Scandraft, i ett pressmeddelande.

scandraft 170822 0183 Redigera 2 1800
Anders Trillkott, vd för Scandraft i Sverige och Norge.

”Gör oss mer responsiva”

Enligt Scandraft är lageretableringen en del av företagets långsiktiga strategi för att stärka sin position på den norska marknaden. Satsningen ska förbättra servicenivån genom snabbare och mer flexibla logistiklösningar.

– Vår vision är att bli den självklara leverantören av grafiska material i Norge. Genom att ha lager och närvaro på plats tillsammans med en pålitlig logistikpartner som Bring Warehouse, kan vi skapa en närmare och mer effektiv relation med våra kunder. Det är en långsiktig satsning som ska göra oss ännu mer konkurrenskraftiga och bättre rustade att möta den ökande efterfrågan på grafiska produkter, säger Anders Trillkott, vd på Scandraft, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Scandraft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lönsam e-handel med canvastavlor söker ny ägare

canvas 1800
Ämnen i artikeln: Till salu

Produktionen sker externt och avtal finns med tryckeri.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny ägare till konkursat textiltryckeri

Textilprint 1800

Nya ägaren om tryckeriet – slimmar organisationen, bibehåller kundfokus och lokaler och ser på sikt synergier med huvudsakliga verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Justnu köper centralt Stockholmstryckeri

Roy Blom och Martin Ghaoui 2 1800
Ämnen i artikeln: JustNu

”Ett litet grafiskt center, riktigt nära våra kunder”.

M-Kopia, beläget på Malmskillnadsgatan i centrala Stockholm, omvandlas till en Justnu-enhet och får det nya namnet ”Justnu Norrmalm”.

– Stockholm är ett av våra viktigaste områden och vi befäster genom detta förvärv Justnu:s position som den enda tryckerikedjan i centrala Stockholm, säger Justnu:s vd Martin Ghaoui, i ett pressmeddelande.

Tar över personal

Tryckerikedjan tar över både personalen och verksamheten, medan M-Kopias ägare, Roy Blom, går i pension.

– Det viktigaste för mig är att mitt livsverk får leva vidare, att personalen trivs och får fortsätta, samt att kunder kan fortsätta få sina produkter och service precis som vanligt. Sedan känns det bra att det är ett stabilt och välkänt företag som Justnu som har förvärvat M-Kopia. Jag vet att de alltid sätter kunden först och därför känns det tryggt att informera mina kunder om vilka det är som tagit över, säger Roy Blom i en kommentar.

Annons

Grafiskt center nära kunder

Under Justnu:s paraply kan M-Kopia utvecklas till en komplett trycksaksleverantör mitt i hjärtat av Stockholm, enligt Martin Ghaoui. Han säger att erbjudandet till befintliga kunder kommer att öka och framöver innehålla allt från trycksaker och grafisk formgivning till profil- och textilprodukter.

– Ett litet grafiskt center, riktigt nära våra kunder, som kan leverera snabbt och ge personlig service.

”Kommer fortsätta expandera”

Han säger vidare att det är glädjande att träffa duktiga företagare som Roy Blom:

– Han har drivit M-Kopia på ett föredömligt sätt vilket påverkat hela affären positivt. Vår målsättning är att vara nära våra kunder överallt, vi är Sveriges lokala tryckeri och vi kommer att fortsätta expandera, vi välkomnar därför alla tryckeriägare som är intresserade av att bli en del av Justnu att kontakta oss, säger Martin Ghaoui.

M-Kopia hade, enligt bokslutet som stängde i april 2023, en omsättning på 5,1 (3,3) miljoner kronor och cirka fyra anställda.

Ämnen i artikeln: JustNu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Produktportföljen växer hos nystartad grafisk leverantör – utökar med lasergravyr i Sverige

laser 1800

Tecknar distributörsavtal i Sverige: ”Detta är ett stort steg för oss”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inkish stärker sin närvaro inom grafisk industri med strategiskt förvärv

Printing Connect Group Press Photo 1800
Ämnen i artikeln: Inkish.tv

Den grafiska tv-kanalen, och numera även nyhetssajt, bygger grafiskt community genom förvärv.

Inkish har köpt 50 procent av Resolve Business Management, företaget bakom de globala onlineplattformarna Printing-Expo.online och Printing-Connect.online. Enligt en avsiktsförklaring planerar Inkish även att förvärva ytterligare 30 procent av företaget inom två år.

Plattformarna når en stor publik inom tryckeribranschen och erbjuder tjänster som en 3D-mässa och en community-tjänst.

Henrik Klem Lassen, vd för Inkish, beskriver samarbetet som strategiskt:

– Matchningen mellan Inkish och dessa plattformar är perfekt och ligger i linje med våra långsiktiga mål.

Plattformarna kommer att fortsätta verka under sina egna varumärken, men uppdateringar av produkter och tjänster förväntas snart. Morten B. Reitoft blir chefredaktör för Printing-Connect.online och kommer att leda satsningen på utbildningsinnehåll, som tidigare erbjudits under Inkish varumärke. Fokus kommer att ligga på praktiska tips, utbildning och teknikanvändning för plattformens nästan 100 000 användare.

Ämnen i artikeln: Inkish.tv
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell expanderar inom workwear och profil – letar förvärv

peter skoglund ahlsell ww
Ämnen i artikeln: Ahlsell

Nyligen skrev Branschkoll om en butiksatsning hos Ahlsell som bland annat erbjuder 24/7-service och eget tryckeri. Men satsningar på workwear och profil stannar inte där.

Ämnen i artikeln: Ahlsell
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Z-Reklam i satsning mot profilåterförsäljare

Z Reklam 1800
Ämnen i artikeln: Z-reklam

Z-Reklam växer med återförsäljare av profilprodukter genom att erbjuda helhetslösningar för reklamprodukter. Med byråuppköpet, nya maskininvesteringar och rekryteringar ska de ta nya kliv.

Ämnen i artikeln: Z-reklam
redaktionen@branschkoll.se
Annons