Logga in

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk stormarknad”

18 juni, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint.

– Kunderna vill köpa hela lösningar och inte bara trycksaker och här passar Gigantprint in perfekt in i våra tillväxtplaner, säger Sören Henriksen på Stibo.

Storformatstryckeriet med sin bas i Norrköping omsätter 140 miljoner på tjänster som man skriver ska ”främja försäljningen i butiker och till event”.

Stibo äger sedan 2016 Sörmlands Grafiska (heter idag Stibo Complete) i Katrineholm som man förvärvade efter den stora konkursen.

– Köpet av Gigantprint är en markering av ett viktigt strategiskt steg – vi utökar vår grafiska verksamhet från att primärt vara en stor industriell spelare till att bli en grafisk stormarknad. På så sätt uppfyller vi kundernas behov av one-stop- shopping, säger Sören Henriksen, direktör för Stibo Complete i ett meddelande.

Gigantprint fortsätter att driva verksamheten med samma ledning men med ny ägare i Stibo Complete.

Esa Mäntynen på Gigantprint säger att man med Stibokoncernen som ägare kan snabba på planen med sin expansion i Skandinavien. Man säger att marknaden för ”point of sales-lösningar” växer starkt och man fortsätter titta efter nya företag att förvärva.

Strands Grafiska köps upp

Brover Group — som äger Justnu och Printer — förvärvar Strands Grafiska. (mer…)

Dansk aktör inom visuell kommunikation gör svenskt storförvärv

Tar jättekliv i sin tillväxtresa på den svenska marknaden.

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet. (mer…)

Lanserar robot för packning på pall – sålde 12 direkt

Har tagit fram en lösning för packning av buntar på pall med en robot. 12 system såldes direkt vid lanseringen i maj.

Stibo investerar i arkoffset – ”anpassar oss till de nya nya marknadsvillkoren”

Danska Stibo har tagit beslut om att investera i en KBA Rapida till sin anläggning i danska Horsens. (mer…)

Två nya byråer: Arkitektbyrå knoppar av marknadsavdelning och blir kommunikationskonsult

Teamet på Hjördis – Tengboms nystartade kommunikationsbyrå. (Bild: Tengbom)

Två nya kommunikationsbyråer har nyligen skapats med koppling till arkitektbyråer. (mer…)

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)