Logga in

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

18 juni, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint.

– Kunderna vill köpa hela lösningar och inte bara trycksaker och här passar Gigantprint in perfekt in i våra tillväxtplaner, säger Sören Henriksen på Stibo.

Storformatstryckeriet med sin bas i Norrköping omsätter 140 miljoner på tjänster som man skriver ska ”främja försäljningen i butiker och till event”.

Stibo äger sedan 2016 Sörmlands Grafiska (heter idag Stibo Complete) i Katrineholm som man förvärvade efter den stora konkursen.

– Köpet av Gigantprint är en markering av ett viktigt strategiskt steg – vi utökar vår grafiska verksamhet från att primärt vara en stor industriell spelare till att bli en grafisk supermarknad. På så sätt uppfyller vi kundernas behov av one-stop- shopping, säger Sören Henriksen, direktör för Stibo Complete i ett meddelande.

Gigantprint fortsätter att driva verksamheten med samma ledning men med ny ägare i Stibo Complete.

Esa Mäntynen på Gigantprint säger att man med Stibokoncernen som ägare kan snabba på planen med sin expansion i Skandinavien. Man säger att marknaden för ”point of sales-lösningar” växer starkt och man fortsätter titta efter nya företag att förvärva.

Svensk skog banar vägen för hållbarhetssatsningar – investeringarna skjuter i höjden

Billerudkorsnäs investerar 7 miljarder i en ny kartongmaskin – en av många investeringar i den svenska skogsindustrin. (Bild: Billerudkorsnäs)

Hållbarhet är mer aktuellt än någonsin och skogen är inblandad i många av de mest akuta miljösatsningarna. Det här har resulterat i flera tunga investeringar i den svenska skogen och bara 2017 så investerades 16,4 miljarder. (mer…)

Kodak lanserar sin första professionella 3D-skrivare – svenskt bolag ska sälja den i Norden

Kodaks senaste, och enligt återförsäljaren, första professionella 3D-skrivare har nyligen lanserats och det blir upp till en svenskt bolag att ta den till Norden. (mer…)

Skaffa koll på profilbranschen – här är tre stora kedjor och ”tio i topp”

Branschkoll Promotion har tagit fart ordentligt sedan starten i januari. Under året har vi bland mycket annat tittat på tre av de stora kedjorna i branschen och för att hjälpa dig hitta till dessa kommer här en kort sammanfattning och länkar till artiklarna.

Årets färg 2019 från Pantone är Living Coral – lanseras med produktmedia

Färgen som Pantone valt som 2019 års färg blir ”Living Coral” även känd som Pantone 16-1546. Färgen ligger i gränslandet mellan rosa och orange och sägs vara pulserande men ändå mogen och mjuk. (mer…)

Inleder nordiskt samarbete kring 3D-print

Nordic AM Group är ett nytt intiativ vars målsättning är att skapa en nordisk marknad och mötesplats för 3D-printing, eller som de själva kallar det, additiv tillverkning. (mer…)

Få konkurser i branschen men antalet varsel ökar – här är alla siffror

Konkurserna i näringslivet ökar – och så även i flera andra delar av kommunikationsbranschen. Men den grafiska branschen står som undantag. Här är alla aktuella siffror med diagram för grafiska branschen, byråer och förlag.

Göteborgare tar ”Sveriges kanske trevligaste tryckeri” till Stockholm

Göteborgstryckeri öppnar i Stockholm. (Bilder: Wikimedia Commons. Götaplatsen av Historiker och Sergels torg av de:Benutzer:Stern. Bilderna är beskurna)

Service och kundlösningar i fokus när Göteborgstryckeri, med stort utbud av trycksaker och produktmedia, öppnar i Stockholm.

Karlshamns kommun tvingas göra om tryckeriupphandling – strider mot transparensprincipen

Ljungbergs tryckeri överklagade Karlshamns kommuns tryckeriupphandling tidigare i år – nu tvingas man nu göra om den efter en dom i Förvaltningsrätten. (mer…)

Världens mest hållbara sugrör görs av trä – Stora Enso teamar upp med startup-bolag

”Tillsammans med Stora Enso har vi utvecklat världens mest hållbara sugrör för produktion i industriell skala. Varje vecka produceras och konsumeras miljarder plastsugrör och vårt sugrör har potentialen att bli en riktig ”game changer”.