Logga in

Gibon startar byrå och tillsätter ny vd

02 oktober, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Den medlemsägda kedjan Gibon som erbjuder sina kunder lösningar inom digitalisering och print har ny vd. Mia Åslander, som sedan starten varit marknadschef för Gibon, tar över vd-stolen.

Mia Åslander har arbetat med marknadskommunikation inom it-branschen under hela sitt yrkesverksamma liv, senaste åren med fokus på digital marknadsföring. Gibon startades tidigare i år när tio företag i Koneokedjan hoppade av och startade Gibon.

– Mia Åslander har som marknadschef i Gibongruppen lett en framgångsrik lansering av en ny företagsgrupp som endast har funnits i 9 månader. Vi har stort förtroende för hennes förmåga att axla rollen som vd i Gibon Sverige och fortsätta utveckla affären och Gibongruppen, säger Erik Asker, styrelseledamot Gibon Sverige i ett meddelande.

Rollen som marknadsansvarig på Gibon tas över av Emelie Stålhem som tills nu arbetat som marknadskoordinator.

Startar byrå

Samtidigt har man i Uppsala rekryterat två personer som startar upp en byråverksamhet där man ska erbjuda kunderna webbutveckling och digital marknadsföring.

– Vi hjälper företag att bli mer synliga i sökmotorer, sociala medier och omvandla synligheten till besök på kundernas hemsidor – konvertering helt enkelt. Vi arbetar även med att bygga hemsidor och webbshoppar. Man kan säga att vi skapar det digitala skyltfönstret för att locka in kunderna i butiken. Idag startas många små och medelstora företag som springer förbi de större genom att vara duktiga på nätet, säger Tomas Bergman.

Det är Martin Öhlén och Gustav Gesar och startar ett dotterbolag till Gibon med fokus på webbutveckling och digital marknadsföring.

Man skriver att samarbetet är även ett viktigt steg i Gibons tillväxtstrategi där man, genom att addera nya kompetenser till Gibon-gruppen ska växa både geografiskt och kompetensmässigt. Gibons målsättning är att nå en omsättning om minst 1,5 miljarder kronor inom fem år. En del i utvecklingen är att hitta intressanta entreprenörer som vill bli del av Gibon, kanske inte minst på orter där Gibon ännu inte är etablerade.

Martin Öhlén och Gustav Gesar startar byrå i Uppsala (Bild: Gibon)

Svanen skruvar åt miljökraven för trycksaker – här är förslagen till nya kriterier

Nordisk Miljömärkning som står bakom miljömärket Svanen har publicerat ett nytt förslag till kriterier för tryckerier och trycksaker. Större krav på kontrollerat papper och man vill också införa begränsningar för användandet av UV-färger både i offset och digitalt. Nya krav på att trycksaker ska kunna avfärgas finns också.

Postnord ger bort 15.000 vykort

Postnord ger bort 15.000 vykort från sin app Riktiga Vykort (mer…)

Storformatstryckeri får ny ägare

Storformatstryckeriet blir nu en del av den växande koncernen.

Antalis förvärvat av Japaner

Japanska pappersdistributören Kokusai Pulp and Paper (KPP) har förvärvat samtliga Antalis aktier av majoritetsägaren Sequana.

Xerox drar tillbaka budet på HP

Xerox har dragit tillbaka sitt bud på HP. De anger den globala hälsokrisen som anledning. (mer…)

Uppköpt Landa-konceptet redo för lansering – folierar resurssnålt

På förra Drupa presenterade Benny Landa inte bara sina tryckpressar utan också teknologin ”Nano-foil”, ett fint metallpulver (mer…)

Ingen panik hos Hot Screen – ”fortfarande full produktion”

Branschkoll har varit i kontakt med Hot Screens vd Fredrik Skanselid. Bolaget har kunder i branschens alla hörn och kan därför delvis agera måttstock, har märkt av Corona men än så länge är det under kontroll. Men vd Fredrik Skanselid säger till Branschkoll att ”det gäller att vara ödmjuk” inför situationen.

Gelato öppnar upp sitt nätverk av tryckerier

(Bild: Gelato)

”Utbrottet av Covid-19 visar på vikten av lokal produktion och starka leveranskedjor. Just nu, när landsgränser stängs och leveranskedjor bryts, är många produkter begränsade till den marknad där de produceras.” (mer…)

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)