Logga in

Gibon startar byrå och tillsätter ny vd

02 oktober, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Den medlemsägda kedjan Gibon som erbjuder sina kunder lösningar inom digitalisering och print har ny vd. Mia Åslander, som sedan starten varit marknadschef för Gibon, tar över vd-stolen.

Mia Åslander har arbetat med marknadskommunikation inom it-branschen under hela sitt yrkesverksamma liv, senaste åren med fokus på digital marknadsföring. Gibon startades tidigare i år när tio företag i Koneokedjan hoppade av och startade Gibon.

– Mia Åslander har som marknadschef i Gibongruppen lett en framgångsrik lansering av en ny företagsgrupp som endast har funnits i 9 månader. Vi har stort förtroende för hennes förmåga att axla rollen som vd i Gibon Sverige och fortsätta utveckla affären och Gibongruppen, säger Erik Asker, styrelseledamot Gibon Sverige i ett meddelande.

Rollen som marknadsansvarig på Gibon tas över av Emelie Stålhem som tills nu arbetat som marknadskoordinator.

Startar byrå

Samtidigt har man i Uppsala rekryterat två personer som startar upp en byråverksamhet där man ska erbjuda kunderna webbutveckling och digital marknadsföring.

– Vi hjälper företag att bli mer synliga i sökmotorer, sociala medier och omvandla synligheten till besök på kundernas hemsidor – konvertering helt enkelt. Vi arbetar även med att bygga hemsidor och webbshoppar. Man kan säga att vi skapar det digitala skyltfönstret för att locka in kunderna i butiken. Idag startas många små och medelstora företag som springer förbi de större genom att vara duktiga på nätet, säger Tomas Bergman.

Det är Martin Öhlén och Gustav Gesar och startar ett dotterbolag till Gibon med fokus på webbutveckling och digital marknadsföring.

Man skriver att samarbetet är även ett viktigt steg i Gibons tillväxtstrategi där man, genom att addera nya kompetenser till Gibon-gruppen ska växa både geografiskt och kompetensmässigt. Gibons målsättning är att nå en omsättning om minst 1,5 miljarder kronor inom fem år. En del i utvecklingen är att hitta intressanta entreprenörer som vill bli del av Gibon, kanske inte minst på orter där Gibon ännu inte är etablerade.

Martin Öhlén och Gustav Gesar startar byrå i Uppsala (Bild: Gibon)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)

7 av 10 vill förbjuda telefonförsäljning

Telefonförsäljning är inte populärt enligt en nyligen genomförd undersökning av Norstat, 85 procent av de tillfrågade anser att telefonförsäljning drabbar människor som är utsatta och 73 procent anser att det borde vara olagligt.

UPPDATERAD: Finska papperstrejken förlängs med en fjärde vecka

Sedan en vecka är det strejk i den finska pappersindustrin. Nu kommer de första varningarna om

Brandsome förvärvat – blir Olympus igen

Brandsome har fått en ny ägare i en välkänd branschaktör och ska återigen bli Olympus, hör bolagets nya ägare berätta om förvärvet.

Konkurser och varsel i grafisk bransch 2019 – kraftig ökning under Q4

Nu är statistiken för helåret 2019 uppdaterad vad gäller konkurser och varsel i grafisk bransch – men också för byrå- och kommunikationsbranschen. Här hittar du alla diagram.