Logga in

Gibon startar byrå och tillsätter ny vd

02 oktober, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Den medlemsägda kedjan Gibon som erbjuder sina kunder lösningar inom digitalisering och print har ny vd. Mia Åslander, som sedan starten varit marknadschef för Gibon, tar över vd-stolen.

Mia Åslander har arbetat med marknadskommunikation inom it-branschen under hela sitt yrkesverksamma liv, senaste åren med fokus på digital marknadsföring. Gibon startades tidigare i år när tio företag i Koneokedjan hoppade av och startade Gibon.

– Mia Åslander har som marknadschef i Gibongruppen lett en framgångsrik lansering av en ny företagsgrupp som endast har funnits i 9 månader. Vi har stort förtroende för hennes förmåga att axla rollen som vd i Gibon Sverige och fortsätta utveckla affären och Gibongruppen, säger Erik Asker, styrelseledamot Gibon Sverige i ett meddelande.

Rollen som marknadsansvarig på Gibon tas över av Emelie Stålhem som tills nu arbetat som marknadskoordinator.

Startar byrå

Samtidigt har man i Uppsala rekryterat två personer som startar upp en byråverksamhet där man ska erbjuda kunderna webbutveckling och digital marknadsföring.

– Vi hjälper företag att bli mer synliga i sökmotorer, sociala medier och omvandla synligheten till besök på kundernas hemsidor – konvertering helt enkelt. Vi arbetar även med att bygga hemsidor och webbshoppar. Man kan säga att vi skapar det digitala skyltfönstret för att locka in kunderna i butiken. Idag startas många små och medelstora företag som springer förbi de större genom att vara duktiga på nätet, säger Tomas Bergman.

Det är Martin Öhlén och Gustav Gesar och startar ett dotterbolag till Gibon med fokus på webbutveckling och digital marknadsföring.

Man skriver att samarbetet är även ett viktigt steg i Gibons tillväxtstrategi där man, genom att addera nya kompetenser till Gibon-gruppen ska växa både geografiskt och kompetensmässigt. Gibons målsättning är att nå en omsättning om minst 1,5 miljarder kronor inom fem år. En del i utvecklingen är att hitta intressanta entreprenörer som vill bli del av Gibon, kanske inte minst på orter där Gibon ännu inte är etablerade.

Martin Öhlén och Gustav Gesar startar byrå i Uppsala (Bild: Gibon)

Skaffa koll på profilbranschen – här är tre stora kedjor och ”tio i topp”

Branschkoll Promotion har tagit fart ordentligt sedan starten i januari. Under året har vi bland mycket annat tittat på tre av de stora kedjorna i branschen och för att hjälpa dig hitta till dessa kommer här en kort sammanfattning och länkar till artiklarna.

Årets färg 2019 från Pantone är Living Coral – lanseras med produktmedia

Färgen som Pantone valt som 2019 års färg blir ”Living Coral” även känd som Pantone 16-1546. Färgen ligger i gränslandet mellan rosa och orange och sägs vara pulserande men ändå mogen och mjuk. (mer…)

Inleder nordiskt samarbete kring 3D-print

Nordic AM Group är ett nytt intiativ vars målsättning är att skapa en nordisk marknad och mötesplats för 3D-printing, eller som de själva kallar det, additiv tillverkning. (mer…)

Få konkurser i branschen men antalet varsel ökar – här är alla siffror

Konkurserna i näringslivet ökar – och så även i flera andra delar av kommunikationsbranschen. Men den grafiska branschen står som undantag. Här är alla aktuella siffror med diagram för grafiska branschen, byråer och förlag.

Göteborgare tar ”Sveriges kanske trevligaste tryckeri” till Stockholm

Göteborgstryckeri öppnar i Stockholm. (Bilder: Wikimedia Commons. Götaplatsen av Historiker och Sergels torg av de:Benutzer:Stern. Bilderna är beskurna)

Service och kundlösningar i fokus när Göteborgstryckeri, med stort utbud av trycksaker och produktmedia, öppnar i Stockholm.

Karlshamns kommun tvingas göra om tryckeriupphandling – strider mot transparensprincipen

Ljungbergs tryckeri överklagade Karlshamns kommuns tryckeriupphandling tidigare i år – nu tvingas man nu göra om den efter en dom i Förvaltningsrätten. (mer…)

Världens mest hållbara sugrör görs av trä – Stora Enso teamar upp med startup-bolag

”Tillsammans med Stora Enso har vi utvecklat världens mest hållbara sugrör för produktion i industriell skala. Varje vecka produceras och konsumeras miljarder plastsugrör och vårt sugrör har potentialen att bli en riktig ”game changer”.

Driver försäljning av tryckpressar med hjälp av utbildning

(Bild: Inkish)

För Visutech är utbildning ett sätt att addera värde – det är bland annat så man hjälper sina kunder att utvecklas. (mer…)

Samsung tar över tronen – lägger mest pengar på marknadsföring av alla

Den årliga rapporten med de företag som annonserar mest har kommit och Samsung tar över första platsen från Procter & Gamble.