Logga in

Gibon startar byrå och tillsätter ny vd

02 oktober, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Den medlemsägda kedjan Gibon som erbjuder sina kunder lösningar inom digitalisering och print har ny vd. Mia Åslander, som sedan starten varit marknadschef för Gibon, tar över vd-stolen.

Mia Åslander har arbetat med marknadskommunikation inom it-branschen under hela sitt yrkesverksamma liv, senaste åren med fokus på digital marknadsföring. Gibon startades tidigare i år när tio företag i Koneokedjan hoppade av och startade Gibon.

– Mia Åslander har som marknadschef i Gibongruppen lett en framgångsrik lansering av en ny företagsgrupp som endast har funnits i 9 månader. Vi har stort förtroende för hennes förmåga att axla rollen som vd i Gibon Sverige och fortsätta utveckla affären och Gibongruppen, säger Erik Asker, styrelseledamot Gibon Sverige i ett meddelande.

Rollen som marknadsansvarig på Gibon tas över av Emelie Stålhem som tills nu arbetat som marknadskoordinator.

Startar byrå

Samtidigt har man i Uppsala rekryterat två personer som startar upp en byråverksamhet där man ska erbjuda kunderna webbutveckling och digital marknadsföring.

– Vi hjälper företag att bli mer synliga i sökmotorer, sociala medier och omvandla synligheten till besök på kundernas hemsidor – konvertering helt enkelt. Vi arbetar även med att bygga hemsidor och webbshoppar. Man kan säga att vi skapar det digitala skyltfönstret för att locka in kunderna i butiken. Idag startas många små och medelstora företag som springer förbi de större genom att vara duktiga på nätet, säger Tomas Bergman.

Det är Martin Öhlén och Gustav Gesar och startar ett dotterbolag till Gibon med fokus på webbutveckling och digital marknadsföring.

Man skriver att samarbetet är även ett viktigt steg i Gibons tillväxtstrategi där man, genom att addera nya kompetenser till Gibon-gruppen ska växa både geografiskt och kompetensmässigt. Gibons målsättning är att nå en omsättning om minst 1,5 miljarder kronor inom fem år. En del i utvecklingen är att hitta intressanta entreprenörer som vill bli del av Gibon, kanske inte minst på orter där Gibon ännu inte är etablerade.

Martin Öhlén och Gustav Gesar startar byrå i Uppsala (Bild: Gibon)

1/6-dels klimatpåverkan med kartongförpackning – och konsumenten beredd betala mer

Närpes Grönsaker i Finland har tillsammans med Metsä Board undersökt konsumenters syn på, och klimatpåverkan av, plast- respektive kartongförpackningar. (mer…)

Han ska hitta tillväxt för Print24 i Sverige – så gick det 2018

Förra sommaren blev Toivo Persson-Travesset landschef för tyska Unitedprint. Under varumärket Print24 ställde de ut på Sign&Print-mässan för att få svenska tryckerier att använda dem som underleverantör. 

Udda papper allt vanligare – nu fröpåsar av tomatpapper

Plantagen lanserar sina nya fröpåsar, som är tillverkade av ”tomatpapper” och hundra procent återvinningsbara. (mer…)

Vitt som snö – nytt ultravitt bestruket papper från Arctic Paper

Arctic Paper introducerar G-Snow – ett ultravitt, högkvalitativt, bestruket och träfritt papper. Tillverkningen sker i en koldioxidneutral produktionsprocess på det svenska bruket i Grycksbo. (mer…)

Storytel ger sig in i magasin-branschen

En del av alla tidningar som går att läsa för 99 kr per månad.

Storytel tar nästa steg inom digitaliseringen av ord – köper en prenumerationstjänst för magasin och tidningar.

SDK DR Service förvärvar Ranhammar – blir en bred leverantör till landets tryckerier

Serdar Toprak och Lennart Jernfast slår samman sina verksamheter — vilket de är väldigt glada och nöjda med.

Snabbväxande distributionsföretaget SDK DR Service har förvärvat förädlingsföretaget Ranhammar. (mer…)

Sign & Print i dagarna tre

Idag startar den grafiska mässan i Stockholm och pågår i tre dagar. (mer…)

Startup: Bredbandsföretag börjar sälja trycksaker och produktmedia

Företaget berättar om sitt nya verksamhetsområde i en jobbannons – Business Manager sökes till startup-företag inom tryckt media!

Du läser bättre och snabbare på papper – ny omfattande analys

En mycket omfattande studie visar att det finns stora fördelar med att läsa på papper jämfört med sin rival – den digitala skärmen. Detta bekräftas nu av forskning på 170.000 personer.  (mer…)