Genombrott för storformat på Ipex 2010

2010-06-23

Storformat är på uppgång i branschen – det visar både Canons marknadsundersökning och försäljningsframgångar under Ipex 2010.

Över 100 av Canons storformatprodukter fick nya ägare under Ipex-mässan 2010*. Storformat är på uppgång i den grafiska branschen, en trend som bekräftas även i en marknadsundersökning från Canon (Redefinition of the digital printer) som visar att 44 procent av europeiska företag ämnar investera i storformat under 2010.

Ann Lerjeborn, produktchef för Storformatskrivare på Canon Svenska, berättar:
– Storformat genomgår just nu en boom och intresset på årets Ipex överträffade alla våra förväntningar. Storformat är en möjlighet för många tryckerier och vi upplever också en ökad efterfrågan på högkvalitativa storformatlösningar för fotografi och konsttryckmarknaden.

Storformat en framgångsfaktor
Canon storsatsade på digitala utskriftslösningar för storformat under Ipex-mässan och presenterade i sin monter allt från applikationer till tryckpressar för storformat. En grupp som visade särskilt intresse för storformatet var interntryckerier och kommersiella tryckare, som är på väg att ta ett första steg mot digital storformatsproduktion. Den nyligen genomförda marknadsundersökningen från Canon visade att steget till storformatsproduktion var en nyckelfaktor för lönsamhet under lågkonjunkturen.

Prisbelönt utbud
Bland de storformatskrivare Canon visade upp på utställningen fanns de nyligen lanserade imagePROGRAF-modellerna iPF8300 och iPF6350. Den sistnämnda har i år tilldelats TIPAs pris för ”Bästa storformatskrivare”. Samtliga modeller i den nya imagePROGRAF-serien har också nyligen fått högsta möjliga betyg från BERTL (Amerikansk analysfirma) för sin förmåga att leverera enastående kvalitet inom områden som bild, kvalitet och säkerhet, till ett rimligt pris. Under Ipex premiärvisades också de nya modellerna imagePROGRAF iPF8300 och iPF6350.

– Även på den svenska marknaden har feedbacken på de nya prisbelönta storformatskrivarna varit fantastisk. De nya skrivarna har blivit väl mottagna på marknaden och fått en riktig succéstart, vilket känns otroligt roligt, säger Ann Lerjeborn.

*Ipex är den näst största mässan i Europa för Grafisk Industri. Det hålls vart fjärde år i Birmingham. Nästa Ipex går av stapeln 2014. Canons ställer dock ut tidigare än så, närmare bestämt under FESPA-mässan i München den 22-26 juni 2010.

För pressmaterial och högupplösta bilder besök Canons bildbank: http://www.canon.se/press_centre/image_library/index.asp

Done växer snabbt och med lönsamhet

Total omsättning för året uppgår till 114 MSEK, vilket är en total tillväxt om 30 procent. Av det är 11 procent ett resultat av förvärvet av Ottoboni och 19 procent av befintlig verksamhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Xerox lanserar inkjet i hög hastighet under 2012

Ämnen i artikeln: InkjetXerox

På Hunkeler Innovationdays gav Xerox fler detaljer kring sin satsning på Inkjet i högre hastigheter. Konkurrenterna finns främst i Océ, HP och Kodak som alla har lanserat sina maskiner och finns på marknaden.

Ämnen i artikeln: InkjetXerox
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Appelberg anpassar kundtidningarna till Ipad

Ämnen i artikeln: AppelbergiPadLäsplatta

Nu ger sig också Appelberg in i surfplattornas värld och först ut är den egna tidningen som ges ut i Ipad-version.

Ämnen i artikeln: AppelbergiPadLäsplatta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bästa inhouse-byråerna fick pris

Ämnen i artikeln: ArkitektkopiaInhouse

Arkitektkopias nya tävling, Inhouse, för reklam som har producerats internt på företags marknadsavdelningar har avgjorts. 145 bidrag från 80 företag tävlade i fem kategorier. Över 300 personer fick resultatet på en gala på Berns.

I konkurrens med Ving, Leaf och Ejendals vann Telge priset för årets bästa marknadsavdelning.

Här är alla vinnarna:

Bästa expo

Tre: Victoria & Daniel

En vepa i marknivå utgjorde fonden när bröllopsvagnen passerade på Kungsgatan.

Juryn: Enkel och slagkraftig kidnappning av årets största folkfest. Hurra, hurra, hurra.

Silver: DHL: DHL Servicepoint

Brons: Telge AB: Kringelfestivalen 2010

Bästa marknadsavdelning

Telge: Anna Nilheimer

Telge vinner årets marknadsavdelning i konkurrens med Ving, Leaf och Ejendals.

Juryn: Aktiv och systematisk med en framåtanda man inte väntar sig av ett sådant bolag. Vilket säkert förklarar att så många höjt på ögonbrynen och ändrat sin uppfattning om varumärket.

Bästa kampanj

Leaf: Ahlgrens bilar lakrits

Luciatåg, mejlutskick, hyllmaterial och kundvagnsnycklar hjälpte till att lansera den nattsvarta nyheten.

Juryn: Så mycket mer än en gammaldags kampanj. Engagerar alla från sockerbagaren till munstopparen och når dokumenterat imponerande resultat.

Silver: Kanal 5: Lanseringen av Wipeout

Brons: IT Bolaget Pr & Per: Vi kan mobil utveckling!

Bästa trycksak

Ica: To Go

I början av förra året rullade Ica ut sitt nya butikskoncept, Ica to go.

Juryn: Välgjort, varumärkesbyggande och värdefullt. Så mycket mer än ”bara” en trycksak, något kunderna är glada att bära med sig, bokstavligt talat To Go.

Silver: Scanpix Kronprinsessbröllopet – en bildessä

Brons: Clas Ohlson Höst & Vinterkatalog

Bästa dr

TV4: ”Johan Falk”

TV4 skickar en klassisk snutfika, alltså en låda syltmunkar, till landets mediebyråer och nöjesjournalister.

Juryn: Välgjort, och målgruppsanpassat för en mycket uppvaktad skara mottagare som har ödet i sina händer.

Silver: Restauranggruppen AB & Restaurang Spessito

Brons: Ejendals: Tällbergshandskar

Ämnen i artikeln: ArkitektkopiaInhouse
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arctic Paper aviserar prishöjning på 5-8 procent

Ämnen i artikeln: Arctic Paper

Höjningen gäller för både bestruket och obestruket papper och ska gälla från den 20 mars 2011.

Ämnen i artikeln: Arctic Paper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklammarknaden växte med 8,6 procent under 2010

Efter att omsättningen på reklammarknaden minskade med drygt 4 miljarder kronor under 2009 var återhämtningen mycket kraftfull i fjol. Reklamintäkterna ökade med drygt 2,4 miljarder kronor eller 8,6 procent jämfört med 2009.

– Den svenska reklammarknaden gjorde, i likhet med Sveriges ekonomi, en comeback under 2010 som saknar motstycke. Att reklammarknaden växte med nära 9 procent redan året efter Finanskrisen visar att den underliggande tillväxten är mycket stark, säger IRM:s VD Magnus Anshelm.

Han betonar vidare att TV-reklamen når All Time High trots ökad konkurrens från Internetreklam och sökordmarknadsföringen som växer kraftfullt.

Den svenska ekonomins snabba vändning har utan tvekan varit motorn i reklammarknadens uppgång. Internet- och TV-reklamen har varit marknadens verkliga draglok. Båda dessa reklammedier nådde All Time High 2010. Man kan verkligen tala om ett fullständigt unikt år för TV-reklamen. Företagens efterfrågan på TV-reklam har aldrig varit större och kanalerna har varit utsålda stora delar av året. TV-bolagens reklamintäkter har sammantaget ökat med 18,3 procent jämfört med 2009. När det gäller Internetreklamen har omsättning, trots stor prispress, ökat med 14,5 procent jämfört med 2009. Det är emellertid främst sökordsmarknadsföringen som drivit på intäktsökningarna för Internetreklamen.

Även morgonpressen och kvällspressen, som tappade närmare 20 procent av sina annonsintäkter under 2009, visade styrka under 2010. Morgonpressens intäkter ökade med nära 10 procent och kvällspressen ökade med drygt 17 procent. Utöver dessa medier visade dessutom bland annat utomhusreklamen, gratistidningarna, populärpressen, fackpressen, radion, butiksmedierna och mobilmarknadsföringen stor tillväxt under 2010. Det är enbart de tryckta katalogerna och text-TV som visar en tydlig nedgång.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konkursstatistik uppdaterad – nu också med reklambyråer och förlag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Böcker och tidningar för 3.800 kronor om året

Totalt spenderar svenska hushåll 60 miljarder på olika typer av medier. Det är ungefär lika mycket som företag investerar i reklam och marknadsföring varje år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellectas prislapp för Ekotryck Redners osäker

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta får tillbaka 51 miljoner från skatteverket

Ämnen i artikeln: Graphic ProcédéIntellecta

Intellecta får tillbaka nästan 51 miljoner i inbetald moms för åren 2004 till 2006.

Ämnen i artikeln: Graphic ProcédéIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]