Genombrott för storformat på Ipex 2010

2010-06-23

Storformat är på uppgång i branschen – det visar både Canons marknadsundersökning och försäljningsframgångar under Ipex 2010.

Över 100 av Canons storformatprodukter fick nya ägare under Ipex-mässan 2010*. Storformat är på uppgång i den grafiska branschen, en trend som bekräftas även i en marknadsundersökning från Canon (Redefinition of the digital printer) som visar att 44 procent av europeiska företag ämnar investera i storformat under 2010.

Ann Lerjeborn, produktchef för Storformatskrivare på Canon Svenska, berättar:
– Storformat genomgår just nu en boom och intresset på årets Ipex överträffade alla våra förväntningar. Storformat är en möjlighet för många tryckerier och vi upplever också en ökad efterfrågan på högkvalitativa storformatlösningar för fotografi och konsttryckmarknaden.

Storformat en framgångsfaktor
Canon storsatsade på digitala utskriftslösningar för storformat under Ipex-mässan och presenterade i sin monter allt från applikationer till tryckpressar för storformat. En grupp som visade särskilt intresse för storformatet var interntryckerier och kommersiella tryckare, som är på väg att ta ett första steg mot digital storformatsproduktion. Den nyligen genomförda marknadsundersökningen från Canon visade att steget till storformatsproduktion var en nyckelfaktor för lönsamhet under lågkonjunkturen.

Prisbelönt utbud
Bland de storformatskrivare Canon visade upp på utställningen fanns de nyligen lanserade imagePROGRAF-modellerna iPF8300 och iPF6350. Den sistnämnda har i år tilldelats TIPAs pris för ”Bästa storformatskrivare”. Samtliga modeller i den nya imagePROGRAF-serien har också nyligen fått högsta möjliga betyg från BERTL (Amerikansk analysfirma) för sin förmåga att leverera enastående kvalitet inom områden som bild, kvalitet och säkerhet, till ett rimligt pris. Under Ipex premiärvisades också de nya modellerna imagePROGRAF iPF8300 och iPF6350.

– Även på den svenska marknaden har feedbacken på de nya prisbelönta storformatskrivarna varit fantastisk. De nya skrivarna har blivit väl mottagna på marknaden och fått en riktig succéstart, vilket känns otroligt roligt, säger Ann Lerjeborn.

*Ipex är den näst största mässan i Europa för Grafisk Industri. Det hålls vart fjärde år i Birmingham. Nästa Ipex går av stapeln 2014. Canons ställer dock ut tidigare än så, närmare bestämt under FESPA-mässan i München den 22-26 juni 2010.

För pressmaterial och högupplösta bilder besök Canons bildbank: http://www.canon.se/press_centre/image_library/index.asp

Hållbarhet topp-prioriterat hos europeiska marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klimatkalkylator för trycksaker – Det här är nästa steg för Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc

Klimatkalkylatorn Climate Calc, som används av nära tio svenska tryckerier och över hundra i Europa, ska nu ta nästa steg i utvecklingen.

Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill att tidskrifter ska klimat-certifieras med Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc
Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

3.600 kvm solceller installeras på Exaktas tak

Ämnen i artikeln: Exakta

Exakta installerar solceller på taket. Fastighetsbolaget Mileway och energiföretaget Luma Energy bygger nu en av Malmös största solcellsanläggningar på tak. Anläggningen får 3.586 kvadratmeter solceller på totalt 598 KW, skriver man i ett meddelande.

Arbetet ska vara klart i slutet av februari 2023. I samband med installationen får byggnaden också en Breeam Miljöcertifiering och man ser över energibesparande åtgärder i fastigheten.

– Att fylla våra tak med solceller är något vi arbetat mot en längre tid. Nu är vi otroligt glada för att inom kort kunna producera grön el till fastigheten, som kommer att användas i driften av vår dagliga verksamhet, ett stort steg åt rätt håll i Exakta Groups hållbarhetsstrategi, säger Håkan Larsson, vd på Exakta.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trycker fotoprodukter för en miljard – här berättar grundaren om strategier och utmaningar

”Det är ett digitalt spel som man måste vara bra på att spela”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst ska öka återvinningen av grafiskt kampanjmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Viva Magenta är Pantone-färgen 2023

Viva Magneta är en lite mörkare version av Magneta som ”vibrerar av entusiasm och kroppslig styrka”, med rötter från naturen har Pantone 18-1750 sitt ursprung i den röda färgfamiljen.

Årets färg är kraftfull, det är en ny animerad röd färg som badar i ren glädje och uppmuntrar till experiment och till att uttrycka sig själv. Det är en elektrisk, gränslös nyans som står ut och välkomnar alla med en rebellisk själ, skriver Pantone i ett pressmeddelande.

Pantone menar att i den här teknologiska tiden vill vi bli inspirerade av naturen och det som är ”riktigt”, Viva Magneta har liknade röd ton som koschenill eller karmi, den färg som framställ från en vis typ av löss.

Som vanligt släpps årets färg tillsammans med en mugg – som snabbt sålde slut. Pris: 20 dollar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allmedia i Malmö köper en HP Indigo

Malmöbaserade Allmedia väljer att ta nästa steg för sitt tryck med en press från HP Indigo. Man investerar i en HP Indigo 7800 med sex färgverk och det är Visutech som levererar och installerar den nya pressen i januari 2023.

– Investeringen i en HP Indigo är ett bevis på att Allmedia satsar på kvalitet i första hand och med den nya tryckpressen kan vi bredda vårt utbud till våra kunder, säger Jonas Rydje vd för Allmedia.

Man skriver i ett meddelande att med den nya pressen kan Allmedia erbjuda ett större, mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, med färgade papper, plast och transparenta material. Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 400 micron, utan att gå ner i hastighet. Med funktionen EPM (Enhanced Productivity Mode), där man trycker med CMY istället för CMYK, ökar man hastigheten från 120 ppm till 160 ppm. Dessutom till en lägre körkostnad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons