Logga in

Generationsskifte på Screenbolaget

31 augusti, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Lennart och Patrick Nermark. (Bilder: Screenbolaget)

Screenbolagets grundare och frontfigur, Lennart Nermark, lämnar över det operativa arbetet till sonen Patrick Nermark (LinkedIn). Patrick är sedan 2006 vd på dotterbolaget Realtryck och sedan en tid tillbaka är han nu alltså även vd för Screenbolaget.

Lennart, som lade grunden till Screenbolaget redan på 70-talet, känner att vid 73-års ålder är det nu dags att minska den dagliga arbetsbördan. Han kommer fortsättningsvis att ägna sig åt styrelsearbete samt att stötta ledningen i företaget, skriver man i ett meddelande.

”Vi ser en lång och framgångsrik framtid framför oss och de förändringar som kommer är resultatet av våra kunders behov och marknadens utveckling.”

Företaget driver också tapetstore.se där man säljer fototapeter nätet. Man säljer också utställningssystem under varumärket Maxibit.

Postnord ger bort 15.000 vykort

Postnord ger bort 15.000 vykort från sin app Riktiga Vykort (mer…)

Storformatstryckeri får ny ägare

Storformatstryckeriet blir nu en del av den växande koncernen.

Antalis förvärvat av Japaner

Japanska pappersdistributören Kokusai Pulp and Paper (KPP) har förvärvat samtliga Antalis aktier av majoritetsägaren Sequana.

Xerox drar tillbaka budet på HP

Xerox har dragit tillbaka sitt bud på HP. De anger den globala hälsokrisen som anledning. (mer…)

Uppköpt Landa-konceptet redo för lansering – folierar resurssnålt

På förra Drupa presenterade Benny Landa inte bara sina tryckpressar utan också teknologin ”Nano-foil”, ett fint metallpulver

Ingen panik hos Hot Screen – ”fortfarande full produktion”

Branschkoll har varit i kontakt med Hot Screens vd Fredrik Skanselid. Bolaget har kunder i branschens alla hörn och kan därför delvis agera måttstock, har märkt av Corona men än så länge är det under kontroll. Men vd Fredrik Skanselid säger till Branschkoll att ”det gäller att vara ödmjuk” inför situationen.

Gelato öppnar upp sitt nätverk av tryckerier

(Bild: Gelato)

”Utbrottet av Covid-19 visar på vikten av lokal produktion och starka leveranskedjor. Just nu, när landsgränser stängs och leveranskedjor bryts, är många produkter begränsade till den marknad där de produceras.” (mer…)

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)

Heidelberg skär i produktportföljen med nytt sparpaket – ”smärtsamma förändringar”

Tillverkningen av de allra största offsetpressarna avslutas. (Bild: Heidelberg)

Tryckpresstillverkaren Heidelberg har sjösatt ett kraftigt sparpaket för att säkra lönsamhet framåt. Bland annat slutar man producera inkjetbaserade Primefire samt offsetpressar i de största formaten. ”Beslutet var lika svårt som nödvändigt att ta för att få Heidelberg på rätt köl igen”, säger man i ett meddelande.