Gelato värderas till 1,5 miljarder kronor

Henrik Müller-Hansens Gelato Group värderas till 1,5 miljarder kronor i ny investeringsrunda. Gelato driver bland annat Optimalprint och Gelato Cloud.
Henrik Müller-Hansens Gelato Group värderas till 1,5 miljarder kronor i ny investeringsrunda. Gelato driver bland annat Optimalprint och Gelato Cloud. Press

Mjukvaruföretaget Gelato har tagit in 75 miljoner kronor i en ny investeringsrunda – till en värdering på hela 1,5 miljarder norska kronor. Sedan starten har man tagit in totalt 130 miljoner och framhåller nu stort de miljömässiga fördelarna med sin lösning.

Enligt uppgift kommer man under 2015 att hantera över en miljon tryckjobb och till norska Dagens Näringsliv säger grundaren Henrik Müller-Hansen att Gelato har kvar 70 procent av betalning från kunder efter att ha betalat för tryck, packning och distribution.

Ny investerare

John Hepburn, tidigare vice ordförande i Morgan-Stanley, har lett investeringen i bolaget, tillsammans med viktiga skandinaviska industriella och enskilda investerare, inklusive Marcus Wallenberg, Harald Mix och Urban Jansson.

Samtidigt går John Hepburn in i styrelsen för Gelato Group där Klas Johansson, partner på Altor Equity Partners, och Norman Fiore, General Partner på Dawn Capital, redan sitter.

Trycka så nära kunden som möjligt

Gelatos affärsidé är att ”erbjuda högkvalitativa globala tryckeritjänster till ett vettigt pris och som är miljömässigt hållbara”.

– Vi grundade företaget för sju år sedan på en mycket enkel grund – att företag och privatpersoner vill trycka sitt material så nära som möjligt den plats där det ska användas, säger Henrik Müller-Hansen, grundare och vd för Gelato Group.

Enligt Gelato minskar man transportsträckan med 80 procent i genomsnitt, vilket reducerar koldioxidutsläpp och kostnader.

– Med 400.000 tryckerier runt om i världen ser vi som vårt uppdrag att skicka varje tryckjobb till det närmaste tryckeriet, säger henrik Müller-Hansen i ett meddelande.

Annons

Från 30 till 2 minuter

Henrik säger också att tryckerierna initialt inte ville ha Gelatos tryckuppdrag. De relativt små jobben var oekonomiska för dem som hade upp till 30 minuter långa orderhanteringstider, kommenterar Henrik Müller-Hansen.

– Det största problemet som vårt team har knäckt är att få 30 minuter ner till 2 minuter. Idag kontaktar tryckerier över hela världen oss för att få tillgång till våra tryckvolymer och den effektivisering som vi åstadkommit.

Kombinationen av lägre produktionskostnader till följd av Gelatos mjukvara, lägre distributionskostnader till följd av lokal produktion och minskade koldioxidutsläpp har fått Gelatos verksamhet att växa, enligt företaget.

En miljon transaktioner

Idag har man anslutna tryckerier i 40 länder och täcker en befolkning på över 1 miljard människor. 2014 ökade Gelato intäkterna med 70 procent till 170 miljoner norska kronor och förväntas överstiga 300 miljoner norska kronor under 2015, med ett tredubblat resultat under det senaste året. 2015 kommer Gelato skicka över 1 miljon beställningar via sina partners till kunderna som är konsumenter och företag som Schibsted Media Group, Gruner + Jahr från Tyskland och UNICEF Norge.

Fortsatt expansion

Kapitalet ska användas för att ytterligare påskynda Gelatos globala räckvidd och driva expansion på företagsmarknaden.

– Att ta itu med sitt företags miljöpåverkan kan bara vara en bra affär, säger John Hepburn, som nyligen investerat i Gelato.

Genom att tillämpa den nya delningsekonomins koncept på den grafiska branschen tar Gelato tryckeribranschen in i framtiden, enligt John.

– Ju mer jag lärde känna branschen och Gelato Groups unika position, desto mer intresserad blev jag. Gelatos plattform är en betydande global affärsmöjlighet. De kan ändra strukturen i den digitala tryckeribranschen som varje år växer med storleken på den totala musikbranschen, kommenterar John.

Sedan starten 2007 har Gelato tagit in totalt 130 miljoner norska kronor. Med det nya tillskottet är den nuvarande kassareserven 110 miljoner norska kronor, enligt företaget.

Annons

Rekordår för medieinvesteringar 2024

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern
Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern

Starkt avslut på året – medieinvesteringarna för året som gick är på rekordnivå.

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri vinner kommunavtal – värde 5 miljoner kronor

Totalt sex anbudsgivare deltog i upphandlingen – en tilldelades jobbet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandraft öppnar lager i Norge hos logistikpartner

Media 2 1800
Ämnen i artikeln: Scandraft

Satsningen kompletterar Scandrafts lager i Göteborg och ska ge snabbare leveranser, minskade ledtider och en stärkt position på den norska marknaden.

Scandraft, leverantören av grafiskt material, har öppnat ett nytt lager i Drøbak, Norge. Lagret är strategiskt placerat nära Oslo och transportleder för att minska ledtiderna och effektivisera leveranserna till norska kunder, meddelar företaget.

Kompletterar lagret i Göteborg

De norska kundleveranserna har hittills skett från lagret i Göteborg. Det nya lagret hos logistikpartnern Bring Warehouse kommer att komplettera företagets stora lager i Göteborg, som enligt Scandraft är Nordens största för grafiska material.

– Att ha ett lager i Drøbak i kombination med Bring Warehouse gör oss mer responsiva och ger oss en unik möjlighet att arbeta proaktivt med våra kunder. Vi strävar efter att förstå deras behov på djupet och hjälpa dem med de bästa lösningarna för deras verksamheter, säger Anders Trillkott, vd på Scandraft, i ett pressmeddelande.

scandraft 170822 0183 Redigera 2 1800
Anders Trillkott, vd för Scandraft i Sverige och Norge.

”Gör oss mer responsiva”

Enligt Scandraft är lageretableringen en del av företagets långsiktiga strategi för att stärka sin position på den norska marknaden. Satsningen ska förbättra servicenivån genom snabbare och mer flexibla logistiklösningar.

– Vår vision är att bli den självklara leverantören av grafiska material i Norge. Genom att ha lager och närvaro på plats tillsammans med en pålitlig logistikpartner som Bring Warehouse, kan vi skapa en närmare och mer effektiv relation med våra kunder. Det är en långsiktig satsning som ska göra oss ännu mer konkurrenskraftiga och bättre rustade att möta den ökande efterfrågan på grafiska produkter, säger Anders Trillkott, vd på Scandraft, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Scandraft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lönsam e-handel med canvastavlor söker ny ägare

canvas 1800
Ämnen i artikeln: Till salu

Produktionen sker externt och avtal finns med tryckeri.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny ägare till konkursat textiltryckeri

Textilprint 1800

Nya ägaren om tryckeriet – slimmar organisationen, bibehåller kundfokus och lokaler och ser på sikt synergier med huvudsakliga verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Justnu köper centralt Stockholmstryckeri

Roy Blom och Martin Ghaoui 2 1800
Ämnen i artikeln: JustNu

”Ett litet grafiskt center, riktigt nära våra kunder”.

M-Kopia, beläget på Malmskillnadsgatan i centrala Stockholm, omvandlas till en Justnu-enhet och får det nya namnet ”Justnu Norrmalm”.

– Stockholm är ett av våra viktigaste områden och vi befäster genom detta förvärv Justnu:s position som den enda tryckerikedjan i centrala Stockholm, säger Justnu:s vd Martin Ghaoui, i ett pressmeddelande.

Tar över personal

Tryckerikedjan tar över både personalen och verksamheten, medan M-Kopias ägare, Roy Blom, går i pension.

– Det viktigaste för mig är att mitt livsverk får leva vidare, att personalen trivs och får fortsätta, samt att kunder kan fortsätta få sina produkter och service precis som vanligt. Sedan känns det bra att det är ett stabilt och välkänt företag som Justnu som har förvärvat M-Kopia. Jag vet att de alltid sätter kunden först och därför känns det tryggt att informera mina kunder om vilka det är som tagit över, säger Roy Blom i en kommentar.

Annons

Grafiskt center nära kunder

Under Justnu:s paraply kan M-Kopia utvecklas till en komplett trycksaksleverantör mitt i hjärtat av Stockholm, enligt Martin Ghaoui. Han säger att erbjudandet till befintliga kunder kommer att öka och framöver innehålla allt från trycksaker och grafisk formgivning till profil- och textilprodukter.

– Ett litet grafiskt center, riktigt nära våra kunder, som kan leverera snabbt och ge personlig service.

”Kommer fortsätta expandera”

Han säger vidare att det är glädjande att träffa duktiga företagare som Roy Blom:

– Han har drivit M-Kopia på ett föredömligt sätt vilket påverkat hela affären positivt. Vår målsättning är att vara nära våra kunder överallt, vi är Sveriges lokala tryckeri och vi kommer att fortsätta expandera, vi välkomnar därför alla tryckeriägare som är intresserade av att bli en del av Justnu att kontakta oss, säger Martin Ghaoui.

M-Kopia hade, enligt bokslutet som stängde i april 2023, en omsättning på 5,1 (3,3) miljoner kronor och cirka fyra anställda.

Ämnen i artikeln: JustNu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Produktportföljen växer hos nystartad grafisk leverantör – utökar med lasergravyr i Sverige

laser 1800

Tecknar distributörsavtal i Sverige: ”Detta är ett stort steg för oss”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inkish stärker sin närvaro inom grafisk industri med strategiskt förvärv

Printing Connect Group Press Photo 1800
Ämnen i artikeln: Inkish.tv

Den grafiska tv-kanalen, och numera även nyhetssajt, bygger grafiskt community genom förvärv.

Inkish har köpt 50 procent av Resolve Business Management, företaget bakom de globala onlineplattformarna Printing-Expo.online och Printing-Connect.online. Enligt en avsiktsförklaring planerar Inkish även att förvärva ytterligare 30 procent av företaget inom två år.

Plattformarna når en stor publik inom tryckeribranschen och erbjuder tjänster som en 3D-mässa och en community-tjänst.

Henrik Klem Lassen, vd för Inkish, beskriver samarbetet som strategiskt:

– Matchningen mellan Inkish och dessa plattformar är perfekt och ligger i linje med våra långsiktiga mål.

Plattformarna kommer att fortsätta verka under sina egna varumärken, men uppdateringar av produkter och tjänster förväntas snart. Morten B. Reitoft blir chefredaktör för Printing-Connect.online och kommer att leda satsningen på utbildningsinnehåll, som tidigare erbjudits under Inkish varumärke. Fokus kommer att ligga på praktiska tips, utbildning och teknikanvändning för plattformens nästan 100 000 användare.

Ämnen i artikeln: Inkish.tv
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell expanderar inom workwear och profil – letar förvärv

peter skoglund ahlsell ww
Ämnen i artikeln: Ahlsell

Nyligen skrev Branschkoll om en butiksatsning hos Ahlsell som bland annat erbjuder 24/7-service och eget tryckeri. Men satsningar på workwear och profil stannar inte där.

Ämnen i artikeln: Ahlsell
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Z-Reklam i satsning mot profilåterförsäljare

Z Reklam 1800
Ämnen i artikeln: Z-reklam

Z-Reklam växer med återförsäljare av profilprodukter genom att erbjuda helhetslösningar för reklamprodukter. Med byråuppköpet, nya maskininvesteringar och rekryteringar ska de ta nya kliv.

Ämnen i artikeln: Z-reklam
redaktionen@branschkoll.se
Annons