Logga in

Gelato värderas till 1,5 miljarder kronor

09 oktober, 2015 | Av: Branschkoll | Dela:
Henrik Müller-Hansens Gelato Group värderas till 1,5 miljarder kronor i ny investeringsrunda. Gelato driver bland annat Optimalprint och Gelato Cloud.

Gelato Group, med CEO Henrik Müller-Hansen, värderas nu till 1,5 miljarder kronor i ny investeringsrunda. Gelato driver bland annat Optimalprint och Gelato Cloud som är anpassade för e-handel på mobila enheter. (Bilder: Pressbilder)

Mjukvaruföretaget Gelato har tagit in 75 miljoner kronor i en ny investeringsrunda – till en värdering på hela 1,5 miljarder norska kronor. Sedan starten har man tagit in totalt 130 miljoner och framhåller nu stort de miljömässiga fördelarna med sin lösning.

Enligt uppgift kommer man under 2015 att hantera över en miljon tryckjobb och till norska Dagens Näringsliv säger grundaren Henrik Müller-Hansen att Gelato har kvar 70 procent av betalning från kunder efter att ha betalat för tryck, packning och distribution.

Ny investerare

John Hepburn, tidigare vice ordförande i Morgan-Stanley, har lett investeringen i bolaget, tillsammans med viktiga skandinaviska industriella och enskilda investerare, inklusive Marcus Wallenberg, Harald Mix och Urban Jansson.

Samtidigt går John Hepburn in i styrelsen för Gelato Group där Klas Johansson, partner på Altor Equity Partners, och Norman Fiore, General Partner på Dawn Capital, redan sitter.

Trycka så nära kunden som möjligt

Gelatos affärsidé är att ”erbjuda högkvalitativa globala tryckeritjänster till ett vettigt pris och som är miljömässigt hållbara”.

– Vi grundade företaget för sju år sedan på en mycket enkel grund – att företag och privatpersoner vill trycka sitt material så nära som möjligt den plats där det ska användas, säger Henrik Müller-Hansen, grundare och vd för Gelato Group.

Enligt Gelato minskar man transportsträckan med 80 procent i genomsnitt, vilket reducerar koldioxidutsläpp och kostnader.

– Med 400.000 tryckerier runt om i världen ser vi som vårt uppdrag att skicka varje tryckjobb till det närmaste tryckeriet, säger henrik Müller-Hansen i ett meddelande.

Från 30 till 2 minuter

Henrik säger också att tryckerierna initialt inte ville ha Gelatos tryckuppdrag. De relativt små jobben var oekonomiska för dem som hade upp till 30 minuter långa orderhanteringstider, kommenterar Henrik Müller-Hansen.

– Det största problemet som vårt team har knäckt är att få 30 minuter ner till 2 minuter. Idag kontaktar tryckerier över hela världen oss för att få tillgång till våra tryckvolymer och den effektivisering som vi åstadkommit.

Kombinationen av lägre produktionskostnader till följd av Gelatos mjukvara, lägre distributionskostnader till följd av lokal produktion och minskade koldioxidutsläpp har fått Gelatos verksamhet att växa, enligt företaget.

En miljon transaktioner

Idag har man anslutna tryckerier i 40 länder och täcker en befolkning på över 1 miljard människor. 2014 ökade Gelato intäkterna med 70 procent till 170 miljoner norska kronor och förväntas överstiga 300 miljoner norska kronor under 2015, med ett tredubblat resultat under det senaste året. 2015 kommer Gelato skicka över 1 miljon beställningar via sina partners till kunderna som är konsumenter och företag som Schibsted Media Group, Gruner + Jahr från Tyskland och UNICEF Norge.

Fortsatt expansion

Kapitalet ska användas för att ytterligare påskynda Gelatos globala räckvidd och driva expansion på företagsmarknaden.

– Att ta itu med sitt företags miljöpåverkan kan bara vara en bra affär, säger John Hepburn, som nyligen investerat i Gelato.

Genom att tillämpa den nya delningsekonomins koncept på den grafiska branschen tar Gelato tryckeribranschen in i framtiden, enligt John.

– Ju mer jag lärde känna branschen och Gelato Groups unika position, desto mer intresserad blev jag. Gelatos plattform är en betydande global affärsmöjlighet. De kan ändra strukturen i den digitala tryckeribranschen som varje år växer med storleken på den totala musikbranschen, kommenterar John.

Sedan starten 2007 har Gelato tagit in totalt 130 miljoner norska kronor. Med det nya tillskottet är den nuvarande kassareserven 110 miljoner norska kronor, enligt företaget.

Nyförvärvat tryckeri i konkurs

Svenskt tryckeri uppköpt av utländsk aktör

Brandfactory i Sverige försatt i rekonstruktion – snart klart med ny ägare

Stora delar av Brandfactory i Sverige har gått in i en företagsrekonstruktion. Förhandling med ny ägare pågår. (mer…)

Ny print-tjänst för fotoböcker och bilder i Skandinavien

I ett samarbete med

Live från Workflow Summit – missa inte dessa 12 världsexperter inom print

Grafkom Workflow Summit sänder idag live från Stockholm i samarbete med Inkish. Men det är bara 12 av de 31 talarna som går att följa för dig som inte är på plats. (mer…)

Landa utökar produktionskapaciteten och börjar rulla ut pressar

Tryckpress från Landa installeras på tredje våningen hos tryckeriet ZRP i Kina. (Bild: Landa)

Med en ny produktionsenhet i drift och en till som ska börja byggas startar Landa serieproduktion av sina tryckpressar.

Maffigt – och viktigt – program med 31 talare på Workflow Summit

På tisdag 12 november går Workflow Summit i Stockholm och alla förberedelser är i stort sett klara. 31 talare kommer att vara på plats för att inspirera till automatisering i branschen. (mer…)

Hon är västra Sveriges främsta entreprenör

Evelina Lindgren som är vd för förpackningsföretaget Apak har gått vidare till riksfinalen i tävlingen EY Entrepreneur of the Year. (mer…)

Här är branschens 15 superföretag inom print och promotion

Många profil- och grafiska företag går fortsatt starkt och hela 15 företag tar glädjande sig in på listan över årets superföretag. Ett tydligt friskhetstecken och många av aktörerna kommer dessutom från den ”nya skolan”.