Logga in

Gelato i globalt tryckavtal – ska minska trycket med 50 procent

09 januari, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:
SAPA

Sapa tillverkar bland annat aluminiumprofiler (Bild: Sapa)

Norska Gelato har skrivit tryckavtal med Sapa – ett globalt bolag med 22.200 anställda i 40 länder som bearbetar aluminium.

Halvera tryckvolymen

Man har gemensamt satt upp ett mål om att minska Sapas tryckvolymer med 50 procent och transporterna i samband med leverans av marknadsföringsmaterial med 90 procent under de närmaste 24 månaderna. Detta skriver Gelato i ett meddelande.

Läs också: Ännu en nordisk storkund till global tryckeriförmedlare

– Trycksaker fortsätter att vara ett kraftfullt verktyg i marknadsmixen och marknadsledare som Sapa delar vår vision om en mer hållbar grafiska industrin, skriver Gelato.

Kommunikationsteamet på Sapa letade efter en innovativ och hållbar lösning för att hantera lokalisering och distribution av tryckt material som visitkort, broschyrer och rapporter.

– Vi sökte aktivt efter ett nytt sätt att hantera vårt varumärke och tryckprocessen på ett hållbart sätt och hittade plattformen ”Gelato Globe” som förser oss med mer än bara varumärkeshantering. Gelato Globe ger oss möjlighet att lokalisera material och samtidigt avsevärt förbättra hållbarheten och effektiviteten i vårt varumärke och i tryckprocessen, säger Hilde Haugen Kallevig som är kommunikationschef på Sapa.

Snabbväxande trycksaksbroker tar in kapital – bygger marknadsplats för tryckerier

Gogoprint – en snabbväxande trycksaksbroker online med bas i Singapore – tar in pengar och satsar på att snabbt växa till fler marknader.

Posterföretag entrar svenska marknaden med gerillakampanj

Bolaget sätter upp sina posters runt om i Stockholm och för den tursamme eller observanta är det fritt fram att ta med sig postern hem … nästan.

Exakta investerar i digital 50×70-press

Exakta utökar den digitala produktionskapaciteten med en HP Indigo 12000 som trycker i B2-format. (mer…)

18 oktober är Papperspåsens dag – ”det är framtidens förpackning”

Pappersproducenter och pappersbärkassetillverkare har gått samman och skapat det man kallar Paper Bag Day den 18 oktober. (mer…)

Elanders säljer tryckeri i Kina

Oliver Bruns, koncernchef på Edelmann, som förvärvar ett tryckeri av Elanders. (Bild: Edelmann)

Globala förpackningstillverkaren Edelmann har köpt Elanders förpackningstryckeri i Kina som man startade 2005.  (mer…)

Fotogigant bygger ”tech hub”

Photobox Group, som har flera olika tjänster inom tryckta personaliserade fotoprodukter, öppnar det man kallar en ”Tech hub”

Nytt namn och ny profil för skyltföretag

Skyltföretaget Focusneo, tidigare Focus Neon, tar ”ett kliv in i framtiden” med nytt namn, logotyp och grafisk profil. (mer…)

Hon vill göra produktmedia av böcker

Anna Benson vill introducera sina välgörenhets-böcker i produktmedia-landskapet. Böckerna handlar om allt från prostatacancer till jordgubbar.

Så här investerar svenska företag i marknadsföring – bransch för bransch