Gartner positionerar Ricoh som global ledare i ”the Magic Quadrant” för utskriftslösningar
![](https://www.branschkoll.se/wp-content/plugins/bb-plugin/img/pixel.png)
Pressmeddelande från Ricoh 2012-10-29
Gartner har placerat Ricoh i the Leaders Quadrant i sin Magic Quadrant över Managed Print Services Worldwide[1]. MPS – Managed Print Services innebär aktiv styrning och optimering av utskriftsenheter och relaterade affärsprocesser.[2]
Många MPS-tjänster fokuserar på maskiner och utskriftshantering, Ricohs MDS-tjänster Managed Document Services™ levereras via en anpassningsbar modell i fem steg. Strategin ger varje kund en unik lösning som anpassas efter kundens hela informationsflöde. Flödet in till organisationen (input), hantering och bearbetning (arbetsflödet) samt distribution (output), oavsett om informationen är pappersbaserad eller elektronisk. Resultatet är att Ricoh hjälper informationshanterare – som är på kontoret fysiskt, virtuellt eller via mobil – med rätt information vid rätt tillfälle och i rätt format så att de bästa affärsbesluten kan fattas.
– Vi är glada att våra kunder världen över upplever den nivå på affärsresultat som placerar oss i the Leaders Quadrant, säger Sergio Kato, Deputy General Manager, Ricohs Global Marketing Group/Services Business Center. Vi är fast beslutna att fortsätta utveckla arbetet och vi räknar med att leverera omfattande dokumenthanteringstjänster som inte bara rymmer skrivare och multifunktionsenheter utan fokuserar på det som oroar ledningsgrupper mest idag. Dvs. kostnadskontroll, hållbarhet, informationssäkerhet och styrning, effektiva affärsprocesser, förändringsledning, informationshandläggares produktivitet, effektiv informationshantering och strategisk infrastruktur, fortsätter Kato.
Enligt Gartner levererar Leaders utskriftslösningar till många olika typer av kunder, inklusive till de största och mest geografiskt spridda, så de måste verkligen ha en global täckning. De måste visa att de kan leverera dagens utskriftslösningar men också att de har förståelse för och resurser att förbereda för morgondagens utskriftslösningar. Leaders utmärker sig genom att bredda erbjudandet med utskriftstjänster med olika värdehöjande tilläggstjänster. Det resulterar i att de ofta finns med som alternativ på listan över möjliga leverantörer när större och mellanstora företag ska välja utskriftsleverantör.
Hur Ricoh gör
Ricoh fortsätter att arbeta tillsammans med sina kunder för att förstå deras behov och förespråka förändringsarbete och effektivisering. Ricoh är unikt rustat att hjälpa kunder nå sina mål genom ett anpassat och kundfokuserat synsätt. Ricohs MDS-tjänster har inte bara utarbetats för att hjälpa kunder nå bättre effektivitet i dokumenthanteringen, utan också för att förbättra en organisations möjligheter att hjälpa kunder konkurrera på växande globala och anslutande marknader. Strategin riktas mot uramning i produktivitet som är en direkt följd av att anställda spenderar timmar varje dag på att söka efter information som redan finns.
Ricoh säkerställer framgångarna med MDS genom att anlita certifierade projektledare som följer globalt accepterade rekommendationer från PMI (Project Management Institute) för att ligga i framkant när det gäller att känna av nya projektområden, läglighet, milstolpar, budget och forskningsresurser. Projektledare, certifierade enligt ITIL/ISO2001, säkerställer att den förändrade miljön – eller den önskade situationen – styrs effektivt, analyseras och optimeras fortlöpande, och certifierade förändringshandledare underlättar för de anställda under förändringsfasen.
För mer information om Ricohs arbete kring MDS och för gratis information och vägledning – inklusive fallstudier, white papers och videor – besök www.ricoh-europe.com.