Logga in

Fysiska julkort fortfarande mest poppis – endast 1 av 10 skickar digitala hälsningar

18 december, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:
Nästan 8 av 10 svenskar vill helst ha sin julhälsning i postlådan, och 6 av 10 föredrar att skicka ett fysiskt julkort. Medan bara 1 av 10 skickar digitala julhälsningar, enligt Postens årliga julkortsundersökning.

I genomsnitt kommer varje svensk få 14 julkort skickade till sitt hem, enligt Posten. Bland 15-29 åringar ligger genomsnittet på 1-5 mottagna julhälsningar per år medan de som är äldre än 65 år genomsnittligt tar emot 10-19 julhälsningar.

– Juletiden är en period när alla generationer vill sprida glädje och omtanke till sina nära och kära. Att skicka julhälsningar i form av julkort är en tradition som fortfarande ligger svenskarna varmt om hjärtat. Det är roligt att se att även de yngre tycker traditionen är viktig, säger Mathias Krümmel, chef för produktion i PostNord Sverige.

Samtidigt slår man ett slag för tjänsten Riktiga Vykort där man kan skicka ett ”riktigt” vykort direkt från telefonen. Posten trycker och distribuerar före jul om man laddar upp sin bild senaste klockan 16.00 den 19 december.

Fler fakta från julkortsundersökningen

  • 76 procent av de tillfrågade vill ha julkort via post
  • 61 procent skickar helst sina julhälsningar via post
  • 60 procent skickar julhälsningar på olika sätt beroende på vem mottagaren är
  • Majoriteten av mottagarna får 1-5 julkort per år
  • Majoriteten av de som skickar köper färdiga kort. 17 procent gör sina egna.
  • 49 procent föredrar att få julkort med traditionella julmotiv medan 28 procent föredrar julkort med fotografier
  • 15–29-åringar får oftast 1-5 julhälsningar per år, medan de som är äldre än 65 år vanligtvis tar emot 10-19 julhälsningar
  • 64 procent anser att det är mycket eller ganska viktigt att behålla traditionen att skicka julkort

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)

Intensifierar lobbyarbetet mot Postnord och Strålfors – ”kräver rättning i ledet”

Dagens Industri den 13 juni 2019.

Grafiska Företagen fortsätter tillsammans med Citymail och 21 Grams att kritiserar Postnord för att utnyttja sin dominerande ställning. (mer…)

Drupa gör storsatsning på 3D-print

80 seminarier och massor av inspiration inom 3D-print.

Nytt svenskt papper – av 100% returfiber

Ett nytt och helt returfiberbaserat papper i premiumkvalitet.

API sätter fart på Gelatos tillväxt – flera nya kunder uppkopplade

”Framtiden är individanpassade trycksaker som levereras vid behov med lokal produktion och leverans”. (mer…)

Broker tar in 3 miljoner dollar i tillväxtkapital

”Vi kan göra samma sak för print-on-demand-industrin som Airbnb gjorde för reseindustrin”. Global printaktör tar in nytt kapital.

Tryckeri-startup tar in 18 miljoner euro till internationell expansion

Kommer också till Sverige.