Logga in

Fysiska julkort fortfarande mest poppis – endast 1 av 10 skickar digitala hälsningar

18 december, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:
Nästan 8 av 10 svenskar vill helst ha sin julhälsning i postlådan, och 6 av 10 föredrar att skicka ett fysiskt julkort. Medan bara 1 av 10 skickar digitala julhälsningar, enligt Postens årliga julkortsundersökning.

I genomsnitt kommer varje svensk få 14 julkort skickade till sitt hem, enligt Posten. Bland 15-29 åringar ligger genomsnittet på 1-5 mottagna julhälsningar per år medan de som är äldre än 65 år genomsnittligt tar emot 10-19 julhälsningar.

– Juletiden är en period när alla generationer vill sprida glädje och omtanke till sina nära och kära. Att skicka julhälsningar i form av julkort är en tradition som fortfarande ligger svenskarna varmt om hjärtat. Det är roligt att se att även de yngre tycker traditionen är viktig, säger Mathias Krümmel, chef för produktion i PostNord Sverige.

Samtidigt slår man ett slag för tjänsten Riktiga Vykort där man kan skicka ett ”riktigt” vykort direkt från telefonen. Posten trycker och distribuerar före jul om man laddar upp sin bild senaste klockan 16.00 den 19 december.

Fler fakta från julkortsundersökningen

  • 76 procent av de tillfrågade vill ha julkort via post
  • 61 procent skickar helst sina julhälsningar via post
  • 60 procent skickar julhälsningar på olika sätt beroende på vem mottagaren är
  • Majoriteten av mottagarna får 1-5 julkort per år
  • Majoriteten av de som skickar köper färdiga kort. 17 procent gör sina egna.
  • 49 procent föredrar att få julkort med traditionella julmotiv medan 28 procent föredrar julkort med fotografier
  • 15–29-åringar får oftast 1-5 julhälsningar per år, medan de som är äldre än 65 år vanligtvis tar emot 10-19 julhälsningar
  • 64 procent anser att det är mycket eller ganska viktigt att behålla traditionen att skicka julkort

Hur ser en förpackning ut 2030?

I årets PIDA-tävling, en förpackningstävling som arrangeras av Billerudkorsnäs, så har studenter på designhögskolor i Frankrike, Tyskland, Sverige och UK fått i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en ”spännande och hållbar” förpackning kommer se ut år 2030. (mer…)

Installerar 50-meters offsetpress med rullmatning

Klaus Sauer är vd för Saxoprint som investerar tungt i ny teknik för att kunna vara billigast på marknaden.

Tyska online-tryckeriet Saxoprint (en del av Cewe) installerade i januari världens första Heidelberg Speedmaster XL162-8P med rullmatningstekniken Cutstar. Storleken på både pressen och företaget ger perspektiv.

Stor tryckeriupphandling avgjord – men få vinnare

Få vinnare i upphandlingshärvorna – allt högre kostnader att vara med i ”spelet”.

En av världens vackraste böcker är tryckt i Göteborg

Göteborgstryckeriet och deras ”Hybrid Print Technology” har gett utdelning . (Bild: Göteborgstryckeriet)

Världens vackraste böcker 2019 är utsedda. Bland pristagarna finns en svensk bok – tryckt av Göteborgstryckeriet. (mer…)

Fem intressanta företagsbesök på Print Next 19 – ”begränsat antal platser”

Ta chansen att besöka Brandfactorys nya och samordnade anläggning i Farsta, SDK DR Service som nyligen köpte Ranhammar, Arkitektkopias huvudenhet i Stockholm med bland annat 3D-print, ”action marketing”-tryckeriet Realtryck och Visual Art som är visionärer inom digitala skyltar.  (mer…)

Tierps Tryckeri digitaliserar – så här startade resan

Håkan Monfors och Peter Agell på Tierps Tryckeri tillsammans med Niclas Wahlgren från Gibon i Gävle och Mikael Pettersson och Roy Spennare på Konica Minolta.

Våren 2018 anställde familjeägda Tierps Tryckeri Håkan Monfors som ny extern vd. Uppdraget var att modernisera företaget och ta det in i en digital framtid – vilket nio månader senare har resulterat i det offensiva beslutet att ersätta sin offsetpress mot en digital tryckpress. (mer…)

Trycksaker och produktmedia – bland Europas snabbast växande företag

E-handel av trycksaker och produktmedia växer kraftigt och två av bolagen i branschen är bland de snabbast växande i Europa just nu och på den svenska marknaden finns en del av tillväxten. Flera svenska bolag i kommunikationsbranschen tar sig också in på årets lista.

Justnu-ägare köper broker – nybildade Brover Group gör sitt första förvärv

Alldeles nyligen skrev vi om att Brover Group bildats ur Justnus moderbolag som ett investment-bolag i grafisk bransch. Nu annonserar bolaget sitt första förvärv.  (mer…)

Investerar 5 miljoner i offset – ska bli störst i Norrland

Lennie Nylén vd Arkitektkopia i Umeå till vänster och till höger Per Lundberg, vd på Lundbergs Grafiska, som levererar tryckpressen.

Arkitektkopia i Umeå har investerat i en offsetpress för att kunna möta efterfrågan från kunderna. (mer…)