Fysiska butiker tar till kreativa lösningar för att fortsätta locka kunder

Tina Banh-Skybrand, handelsanalytiker på Visma Retail testar olika läppstift digitalt i Sephoras butik vid Herald Square i New York.
En trendanalys från världens största retailkongress i New York visar att fysiska butiker måste bli allt mer kreativa för att locka kunder.
Trendanalysen, som Visma Retail har tagit fram, ger några exempel på kreativa försök att locka kunder och listar de fem hetaste trenderna när det kommer till traditionell shopping.
– Vi konsumenter ändrar våra handelsvanor snabbt just nu. När det blir smidigare och snabbare att klicka hem varor på nätet, vill vi att fysisk handel ska fylla ett större syfte. Det kan handla om snabbhet, men även om unika upplevelser, säger Tina Banh-Skybrand, handelsanalytiker på Visma Retail.
En av trenderna som går att se är butiker som lockar kunder med tjänster som är lite otippade, ett exempel på detta är American Eagles Outfitters i USA som lockar studenter genom att erbjuda tvättmaskiner i butiken. Så att studenterna kan gå runt och spana i hyllorna medan de väntar på att tvätten ska bli klar.
Personlig service är butikens starkaste egenskap
Personlig service är området där fysiska butiker är som starkast, jämfört med nätbutiker och därför så letar många efter ett sätt att lyfta kundbemötandet. Detta kan exempelvis ske genom att kunden kan boka tid för säkerställa service av personalen, eller så kan kunden få hembesök av en stylist.
– Eftersom ribban höjs konstant blir det avgörande för detaljhandeln att våga möta förväntningarna. Det blir riktigt spännande att följa svenska aktörers strategier framöver. I slutändan handlar allt om att vara flexibel och lyhörd för oss kunder, avslutar Tina Banh-Skybrand.
Årets fem största trender inom handeln
1. Butikens nya roll. De fysiska butiker som förnyas i takt med konsumentens allt högre förväntningar är de som har störst chans att överleva.
2. Polarisering. Medan de största aktörerna blir allt större, uppstår samtidigt en efterfrågan av mindre aktörer som erbjuder ett nischat sortiment med smala målgrupper.
3. Data. Vikten av att samla in data är många handlare medvetna om. Det kritiska nu blir att faktiskt använda sig av all information på ett smart sätt och som samtidigt följer regelverken.
4. Den fragmenterade målgruppen. Vi är allt mer illojala mot våra favoritbutiker och varumärken. Nu behövs mer än bara rabatter och erbjudanden få återkommande kunder.
5. Experiential retailing. Nu handlar det om att som butik våga experimentera och testa olika retailkoncept med ny teknik och nya samarbeten.