Uppdaterad: Fyra nya Xeikon 3000 i Norden


Xeikon har under den senaste tiden sålt flera maskiner i Norden från 3000-serien.
V-Tab investerade i slutet av 2011 i tre Xeikon 3300 för tryck av bland annat löpsedlar till Aftonbladet.
– I affären med V-Tab och Aftonbladet fanns även en omfattande del av applikationsutveckling som ger kunden möjlighet att utveckla nya produkter kring löpsedlar och dagspress, säger Claes Rydman som ansvarar för Xeikon’s försäljning i Skandinavien i ett pressmeddelande.
Utöver V-Tab så har tre etikettryckerier investerat i Xeikon 3000. Jodi Etiketter i Nissafors har köpt en Xeikon 3300 som ska installeras före sommaren 2012.
Sedan tidigare har Flexiket i Danmark en Xeikon 3300. Man vann Finat awards 2011 med årets bästa digitaltryckta etikett som producerades i maskinen. Även det finska etikettryckeriet Auraprint har sedan tidigare en Xeikon 3300
Artikeln uppdaterades 2012-04-19. Tidigare angavs felaktigt att Flexiket och Auraprint hade nya installationer vilket inte är fallet. De tre maskinerna som köpts av V-tab är av modellen 3300 och inte 3500 som angavs. Med anledning av detta ändrades rubriken från ”Sex nya Xeikon 3000 i Norden” till ”Fyra nya Xeikon 3000 i Norden”. Den felaktiga informationen beror på ett tolkningsfel från Branschkolls sida.
De vill sätta ny branschstandard för transportförpackningar till e-handeln

”Transportförpackningarna är anpassade till butikshandeln”.
Nya förpackningslagen – kan tvinga Systembolaget att sälja dryck på tapp

”Absurt och verklighetsfrånvänt”. ”Tvinga oss inte att laga det som inte är trasigt”.
Metsä och Fortum inleder förstudie för att omvandla träbaserad koldioxid till bioprodukter

Billerud utnämner Kevin Kuznicki till ny chef för Nordamerika

Billerud har utsett Kevin Kuznicki till ny ansvarig för Billerud North America. Kuznicki, som varit anställd hos Billerud sedan 2021, är redan en del av företagets koncernledning, skriver man i ett pressmeddelande.
Christoph Michalski, vd och koncernchef för Billerud, uttrycker sin tilltro till Kuznicki som den rätta personen att leda företagets resa i USA framöver, med tanke på hans erfarenhet från olika positioner och branscher.
Han ersätter Robert Kreizenbeck, som lämnade företaget under mars.
Revolutionerande bioförpackning får utvecklingsstöd i miljonklassen

I det strategiska innovationsprogrammet BioInnovations ”snabbspår” har fem projekt nu beviljats medel att arbeta vidare i ett andra steg.
Storbildsbolaget inviger nya lokaler med event för branschen

Storbildsbolaget i Helsingborg har nu flyttat in i sina nya lokaler på 3.500 skräddarsydda kvadratmeter och med 10 meters takhöjd.
– Detta har gett oss ett stort lyft i flera dimensioner och vi vill fira detta tillsammans med kunder, kollegor och samarbetspartners, säger vd Jonas Hellke till Branschkoll.
Den 27 april bjuder man in till ett öppet hus.
Föredrag, minimässa och fabriksvisning
Under dagen, som startar med lunch, bjuds det såklart på fabriksvisning men också demonstrationer från ett 15-tal partners i en minimässa vilket pågår fram till klockan 17.
Niklas Blonér, centrumchef för Väla, berättar under ett seminarium om handelns spännande utveckling och framtid.
– Tanken är att branschen ska få uppleva Storbildsbolagets nya lokaler och tillsammans med oss skapa en oförglömlig dag fylld av inspiration, nätverkande och nya möjligheter, säger Jonas Hellre.
Afterwork och mingel i nya lokaler
På eftermiddagen övergår firandet till en afterwork där maskinerna tystnar och minglet tar vid. En afterwork-buffé serveras från kl. 17:30.
Deltagande är kostnadsfritt, men det gäller att anmäla sig vilket man gör här.
De partners som är på plats den 27 april är:

Dalatryckeri byter ägare

Henningsons Tryckeri i Borlänge blir en del av den växande grafiska koncernen Bokstaven.
Tryck- och mediekoncernen Bokstaven i Rättvik AB med 33 anställda tar från och med den 31 mars över Henningsons Tryckeri AB i Borlänge, som har 9 anställda.
”Vi bygger en stark koncern”
Verksamheten hos Henningsons kommer att drivas vidare i stort sett som tidigare, och kommer att stärka och komplettera Bokstavens utbud ytterligare, skriver man i ett meddelande till Branschkoll.
– Det här är det fina med Dalarna, det ena leder till det andra och eftersom vi har gemensamma bekanta fick jag höra att Henningsons Tryckeri ville hitta ett nytt sätt att driva sitt tryckeri på. Vi kommer inte att göra någon större förändring på Henningsons utan den här affären gör oss starkare och kompletterar vårt utbud ytterligare. Vi bygger en stark koncern med ambitionen att ta väl hand om våra kunder och anställda och erbjuda det mesta inom tryck, media och företagsprofilering, säger Håkan Johansson som är vd på Bokstaven.
Tredje generationen
Henningsons Tryckeri startades 1947 och har under tre generationer levererat trycksaker till Borlänge-Falunregionen med omnejd.
Henningsons har förutom tryckpressar även ett utvecklat bokbinderi och en layoutateljé.
Syskonen Dan och Eva Henningson säljer företaget men kommer att jobba kvar på Henningsons
– Visst är det ju sentimentalt, vi har ju vuxit upp i det här tryckeriet men å andra sidan känns det jättespännande. Vi är ju kvar och det kommer bli jättekul att få vara med på den här tillväxtresan, säger Henningsons Tryckeris ägare Dan och Eva Henningson.
Bokstaven i Rättvik, som grundades 1994, består i dagsläget av sex företag med produktion och tillverkning av trycksaker, tidningar, skyltar, banderoller, utställningsmaterial, packtejp, profilkläder, presentreklam, arbetskläder och bildekor. Dessutom har man fem annonsblad med utdelning på olika orter.
Skatteverket byter till papperskuvert av hållbarhetsskäl

En nyhet vad gäller årets deklaration är att pappersdeklarationen inte kommer vara inplastad som tidigare år utan kommer i ett kuvert av papper.
– Vi är glada att vi nu kan gå över till papperskuvert av hållbarhetsskäl. Av samma skäl skickas deklarationsblanketten dessutom bara i ett exemplar i år. Det följer alltså inte med någon kopia i pappersutskicket, säger Alem Resulovic, sektionschef på Skatteverket i ett pressmeddelande.
Hur blir man medlem i New Wave Profile – podd med Camilla Fjordland

I det här avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Camilla Fjordland som är konceptansvarig på New Wave Profile. Det är hon som ytterst ansvarar för att hålla ihop kedjan och värva nya medlemmar.
Och vi pratar såklart en hel del om hur man blir medlem i kedjan, varför Camilla måste tacka nej till så många förfrågningar och varför det tycks vara så svårt att nå den ”magiska” 70-gränsen.
Podden finns på Spotify och Apple Podcast men du kan också lyssna på den här:
Några av de saker som vi pratade om i podden:
Hur blir man medlem i NWP?
– Vi söker aktivt nya medlemmar och i år tänkte vi försöka lägga lirte mer energi på det, nu är pandemin över och man kan resa runt och besöka fler. Antingen blir jag tipsad om potentiellt bra medlemmar, eller så hör ett företag av sig till mig och säger att de vill bli medlemmar. Därefter tar jag ett första möte och kollar in verksamheten och om både jag och företaget tycker ett medlemskap kan vara en möjlig väg framåt så får man skriva en verksamhetsberättelse, där man berättar om sitt företag och vad man ser för utveckling tre år framåt, säger Fjordland och fortsätter:
– Den presenterar jag sedan till marknadsrådet som består av fyra medlemmar i kedjan och fyra medlemmar av New Wave Mode. Då tittar vi på olika kriterier, där det första är omsättning, på en liten ort ska man omsätta 3 miljoner kronor och på en lite större ort 7 miljoner kronor, så man ska inte vara en nystartad verksamhet. Steg två är att man ska ha rätt driv och engagemang, om man inte redan är det så ska man åtminstone ha som drivkraft att bli marknadsledande på sin ort. Så den mentala inställningen är väldigt viktigt. Sen ska man inte heller konkurrera med befintliga medlemmar.
Finns det någon stad där NWP är urstarka?
– Hudiksvall skulle jag säga att vi är urstarka i, Lidköping, Uddevalla är bra, Halmstad är också ett bra exempel, vi är om svagast i de större orterna, Stockholm, Göteborg och Malmö finns det mycket mer marknad att hämta. Sundsvall, Linköping och Eskilstuna är också intressanta städer för nya medlemmar.
Vad är onboarding-processen för en ny medlem?
– När en ny medlem blivit godkänd så startar processen, vi har två datum på året då vi accepterar nya medlemmar 1 januari och 1 augusti. Och det beror på att man ska få bäst utväxling av marknadsföringen vi gör. Vi kommunicerar medlemmen till alla leverantörer så de ska få de villkor vi har förhandlat, som gäller oavsett hur stor eller liten du är. Sedan ska man göra fasadskyltar, fixa bygglovsansökningar, startpaket, inbjudningar till kundträffar och ägarträffar.
Vad är medlemsavgiften?
– Idag är vår avgift samma för alla medlemmar, den första enheten i ett företag kostar 84.000 kronor per år eller 7.000 kronor i månaden, har man en enhet till som är medlem så kostar den 3.000 kronor i månaden och då ingår hälften av allting. I medlemsavgiften ingår förutom att man får tillgång till ett marknadsledande varumärke får man tillgång till marknadsinsatser, allt från magasin som skickas ut, digitala nyhetsbrev, utbildningar, kundträffar och resor.
För att få veta mer om medlemskap och allt annat spännande vi pratade om (det nya magasinet, konsolideringar i branschen, NWPs planer framöver med mera) lyssna på hela avsnittet här nedan: