Logga in

Fyra grafiska aktörer sponsrar klimatkonferensen COP21

26 november, 2015 | Av: Branschkoll | Dela:

COP21Fyra maskin- och materialleverantörer i grafisk bransch är med och stödjer den stora internationella klimatkonferensen COP21 som startar i Paris i nästa vecka. Företagen är Antalis, Ricoh, Riso och 3M.

Papper från Antalis

För Antalis del handlar det om att man levererar allt papper som används för skyltar, affischer, flygblad och all annan dokumentation. De kommer att ha en femstjärnig märkning enligt Green Star-systemet och märkt med EU-Ecolabel, vilket man skriver om på sin webb.

Utskriftshantering från Ricoh

Ricoh bidrar med ”en informationssäker utskriftshantering” vilket betyder att man under konferensen tillhandahåller en maskinpark på 190 enheter. 50 certifierade GreenLine-maskiner för A3-utskrifter i färg, 140 kompakta MFP-enheter för svartvit A4 och två lösningar för dokumentsäkerhet. (Läs mer i pressmeddelande)

Inkjetprintrar från Riso

Konferensens egna tryckeri utrustas med åtta ComColor X-Jet från Riso – som räknar med att printa tre miljoner sidor under konferensens 12 dagar. Detta meddelar Riso i ett pressmeddelande.

3M är också partner till konferensen men har inte meddelat på vilket sätt man ger sitt stöd.

Alla partners till konferensen finns här.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.