
Carl Bröms, Alexander Chatila och Tage Kaiser på Wtprint framför sina färgburkar med diplomet från årets Unga Företagare.
Fyra år senare – så har det gått för gymnasiegrabbarna som började trycka på t-shirts
✔️Dubblat omsättningen varje år ✔️Utsedda till årets Unga Företagare ✔️Tagit in ny delägare ✔️Flyttat till nya lokaler
Det är svårt att inte bli lite imponerad av fingertoppskänslan hos Kalmargrabbarna på Wtprints. Bolaget som framförallt trycker t-shirts (med stor stolhet) har hållit på i fyra år och då var bolagets grundare Alexander Chatila (vd) och Tage Kaiser (tryckansvarig) 18 bast. Nu är de 22 och har överlevt en pandemi, ett krig i Europa och två år av lågkonjuktur och såklart, samlat på sig massor av erfarenhet.
Trots ovanstående har de under dessa fyra år dubblat omsättningen varje år, 700.000 första året, 1,5 miljon andra året, 3 miljoner i fjol och målet för 2025 borde enligt den modellen vara sex miljoner, men det är det inte, det är istället åtta miljoner. Framtiden får utvisa om de når budget.
Sedan ett tag tillbaka sitter de i nya industrilokaler i Kalmar, det är ett rivningskontrakt med ett fördelaktigt avtal i ruffa, tuffa, lokaler som passar perfekt för verksamheten. Och i ett hus som blivit allt mer populärt sedan de flyttade in för tre år sedan. Huset ser ut som ett gammalt bruk från 30-talet, men exakt vad lokalerna ursprungligen är byggda för är oklart.
– Vi var typ först i lokalerna men nu har det kommit 3-4 företag till, det har blivit lite hippt här och vi delar lokalen med en chokladtillverkare säger Alexander Chatila till Branschkoll.
Tagit in en delägare – ”tryck-Calle”

Tage Kaiser tryckansvarig tillsammans med nykomlingen Carl Bröms som ska sköta tryck och ekonomi framöver.
”Här har du honom, Tryck-Calle”, säger Alexander Chatila och pekar på bolagets nya delägare Carl Bröms. I sann Wtprints-anda ska det börjas tidigt och Carl går fortfarande på gymnasiet när vi genomför intervjun, men när du läser den här artikeln så har han tagit studenten och är fri från skolans dagar. Grattis Carl!
Wtprints som började med en vision om att erbjuda kläder med tryck till gymnaiseungdomar (läs klasskompisar) har fortfarande en stark position bland Kalmars gymnasieskolor. Carl som fick i uppdrag att köpa in tröjor till klassen hittade till Wtprints, när han satt och skulle betala fakturan med Wtprints logotyp i handen, slogs han av tanken att det skulle vara “gött” å jobba där. Han ringde till Alexander och hela senaste året har han hjälpt till i tryckeriet. Och nyligen blev han delägare, han köpte sin post av bolagets andra medgrundare Tage Kaiser som ska bli pappa, grattis Tage!
– Verkligheten kom ikapp mig, jag ska bli pappa och köpa hus och allt det där och kommer inte kunna vara med i samma utsträckning de närmsta åren så då passade det bra att släppa en del av mitt ägande till Carl som kommit in jättebra i bolaget, säger Tage Kaiser om omstuvningen i delägandet.
Tre distinkta kompetenser – ska ta in säljare till hösten

Grabbarna på Wtprints i sitt showroom i industrilokalerna i Kalmar.
Ju mindre organisation är, desto viktigare blir det med olika kompetenser hos de inblandade. Och även här har Wtprints lyckats väl, Alexander Chatila är duktig på att hantera kunder och staka ut riktningen, Tage Kaiser kan trycka och laga maskiner. Och senaste tillskottet Carl Bröms är duktig på struktur och hans uppdrag framåt är att sköta ekonomin samt tryck.
– Calle kommer in och fixar upp det vi varit sjukt dåliga på tidigare – bokslut och styra upp ekonomin för att bolaget som helhet ska se bra ut, förklarar Alexander Chatila.
Tillsammans kompletterar de tre varandra väl, nu sneglar man mot att ta in en säljare till hösten, även denne sägs komma nybakad direkt från gymnasiet.
Tre distinkta kunder – viktigt å tro på alla

Dörren som leder till tvättrummet hos Wtprint.

Wtprints dekorerade torkugn.
Vad har ni lärt er under dessa fyra år?
– Jag har lärt mig att det finns tre olika kunder, J-kund, I-kund och K-kund, där K-kund är en sån som tar mycket energi och genererar lite pengar. I-kund är en ideell kund, enkel att ha och göra med, förstår den kreativa processen och vill ha bra kvalitet. J-kunden är väl nånstans där mittemellan, säger Alexander Chatila.
Han framhäver också vikten av att lägga sin energi på rätt saker och på rätt kund, samtidigt som man tror att alla kunder är viktiga. Vilken kund som helst kan närsomhelst gå från en kategori till en annan. Ett exempel på en ”K-kund” var den då 16-årige Eric Jeppsson som kom in på Wtprints en dag och ville trycka på enskilda plagg.
Eric startade redan i årskurs 9 sin e-handel med kläder men insåg snart att han behövde en USP och den blev ”lokalt tryck i Kalmar”. Och det som började med en suck för grabbarna på Wtprints är nu klädföretaget D’once De La Sense där Wtprints klivit in som delägare.
Och D’once satsar nu stort och tillverkar egna kollektioner i utländska fabriker. Så en ”krångel-kund” kan snabbt förvandlas till en partner och nytt affärsområde, ytterligare en av de lärdomar som snappats upp under åren.
”Någon ska ju stå och trycka skiten också”
– För min del handlar det mycket om att kunna stå bakom det vi gör och kunna säga nej till uppdrag och kunder som inte utvecklar oss eller tar oss dit vi vill. Vi vill trycka miljömedveten merch, vårt mål i år är att ta in vattenfärger säger Tage Kaiser och fortsätter:
– Om vi tar ett prispressat uppdrag på lågkvalitativa tishor så ska ju någon i slutändan stå och trycka på skit och slänga varannan t-shirt, det är liksom inte kul. Då fokuserar vi hellre på de kunder som vill ha kvalitet.
För Carl Bröms handlar det mycket om att lära sig själva företagandet.
– Jag gillar det som är universellt för alla företag oavsett bransch, själva företagandet, prisbilder, affärssystem, säger Bröms.
Och berättar vidare att Wtprints renoverat hela sitt affärssystem det senaste halvåret, ett projekt som han varit inblandad i.
– Calle är jätteduktig på det ekonomiska, han har verkligen hjälpt oss stanna upp lite och få en helhetsbild av företaget, flikar Alexander Chatila in.
80 procent av volymen kommer från Stanley/Stella

Alexander Chatila vd och medgrundare på Wtprint. Bild: Gustav T
Och grabbarna menar det när de säger att de vill arbeta med kvalitetsplagg, 80 procent av deras totala volym är kläder från den Belgiska leverantören Stanley/Stella som gjort succé i branschen de senaste 5-6 åren.
– Stanley/Stella passar oss perfekt, det är ett ungt företag med modernt snitt, vi har många unga kunder som vill att deras t-shirt sitter bra. Och så funkar de kanon att trycka på också, kvalitet och miljö i kombination säger Tage Kaiser.
Samtidigt som grabbarna avslöjar att bolagets stora dröm är att bli official dealer till Stanley/Stella en dag.
Av de återstående 20 procenten är cirka 15 procent Craft, och de sista fem är uppdelade mellan olika leverantörer. Senaste leverantören man tagit in är norska Tracker för att testa hur deras golfsortiment funkar.
Swagg och Malmö Printing är förebilder

Utsidan av den industrilokal Wtprint huserar i i centrala Kalmar. Bild: Gustav T
Som ett relativt ungt bolag, och eftersom Alexander och Tage fortfarande gick i gymnasiet när de startade upp, frågar jag om de har några bolag i branschen de sett upp till och inspirerats av.
– Vi har nog undermedvetet influerats ganska mycket av Swagg, vi gillar sättet de arbetar på och vi har också valt att satsa mer på merch än profil, säger Alexander Chatila.
Även när det kommer till lokalerna (gammalt industriområde) och köra mycket Stanley/Stella finns det likheter med Swagg. Ett annat bolag de sneglat mot är Malmö Printing Company, ett merchtryckeri i Malmö.
– När riviningskontraktet vi har en dag försvinner kanske vi flyttar produktionen längre utanför stan och sen kör ett showroom inne i centrala Kalmar, lite som Malmö Printing Company har gjort i Malmö, förklarar Chatila.
Utsedda till årets Unga Företagare i Kalmar
Och nu har alltså Wtprints nyligen utsetts till årets Unga Företagare i Kalmar län.
Motivering lyder:
Ett företag som startades av Alexander och Tage som ville satsa på sin vision i tryckeribranschen. Att trycka är ett hantverk och företaget har ett tydligt fokus på kvalitet, modernitet och kundnärvaro. Och erbjuder en kreativ kollektion med tillverkning och tryckning av reklammaterial. Wtprint samarbetar med flera stora kända märken och har bara startat sin företagsresa.
Det hoppas vi på Branschkoll också – att resan för Wtprint bara har startat!

Alexander och Carl på Wtprint spannar in i tvättrummet, eller kanske in i framtiden om man så vill. Bild: Gustav T